Havreanalys i verkligheten?

oki

Trådstartare
Hur ser analyserna ut på havre generellt?
Tittar man i foderlitteratur så ligger värdena på 11-11,7 MJ per kilo och 70-85 g SRP beroende på hl-vikten.

Ni som köper Kraffts havre, hur ser värdena ut på de olika sorterna?

Själv köper jag av en bonde som alltid har haft bra havre av jämn och hög kvalitet. Förra årets analys visade 10,2 MJ och 102 g SRP per kilo. Alltså väldigt högt innehåll av protein. Brukar vara ganska lika värden år från år.

Kalcium och fosfor innehållet har jag en gång lärt mig att de är relativt konstanta oavsett övriga värden. Tycker att det låter lite långsökt, vet någon hur det ligger till med det egentligen?

Sv: Havreanalys i verkligheten?

Jag har precis fått hem foderanalys på min havre och den säger följande:
energi 10,5 Mj
SRP 80 g
Kalcium 0,9 g
Fosfor 3,4

Köper havre av min morbror och den har lagrats i två år men det är inget fel på den hygieniskt och värdena är vad jag kan förstå normala

Tack för svar!

Är det verkligen ingen annan som har analysvärden på egenodlad eller köpt havre?

puttar...

Det gör mig lite bestört över att de flesta tycks vara så petnoga med att använda ett analyserat grovfoder (givetvis är det jättebra) men ändå kan bara en svara på hur havrens värden ser ut...:crazy:

Fodrar ni som använder havre i blindo?
Eller är det bara jag som fodrar med havre? :eek:

Jag tror att eftersom havren inte varierar så mycket så är det nog inte så många som bryr sig om att analysera havren. När det gäller grovfoder kan ju skillnaderna vara enorma!

Vet att vi analyserade svarthavre för många år sedan, kommer inte ihåg värdena tyvärr! Minns att den var ganska lätt i alla fall 0,5 kg/liter. Ska kolla någon dag om jag kan hitta de gamla analysvaren.

Kraffts sida ligger nere, men jag har för mig att de inte anger några exakta värden utan det är ca 10-11 MJ, utan att veta om det är just dessa siffror. Jag gissar att de skriver värdena som Matilda tex normalt pendlar mellan. Deras Matilda tex kommer nog från många olika bönder och håller inte exakt samma värde.

Senast ändrad:

Som sagt, havre skiljer inte så mycket i värde att det är nån vits att analysera den.
Har man koll på hektolitervikten så vet man om det är en skaplig havre.

puttar...

Det gör mig lite bestört över att de flesta tycks vara så petnoga med att använda ett analyserat grovfoder (givetvis är det jättebra) men ändå kan bara en svara på hur havrens värden ser ut...:crazy:

Fodrar ni som använder havre i blindo?
Eller är det bara jag som fodrar med havre? :eek:
Jag analyserade min havre för flera år sedan, då jag gav ganska stora mängder havre och köpte från en bonde. Har nog säkert kvar de värdena i min andra dator, skulle jag tro. Men de skilde sig bara marginellt från tabellvärdena.

Numera ger jag företrädesvis väldigt bra grovfoder, så det är bara enstaka hästar som alls behöver kraftfodertillskott. Och om jag ändå ger lite havre så är det så små mängder att analysen känns ganska onödig...

Jag har hittills köpt Kraffts havre (matildavarianten) och går då efter analysgarantin. Detta eftersom givan hittills varit proportionellt liten (typ 0,5 liter/ dag = ca 300 g) i jämförelse med hur stor del av fodergivan som består av grovfoder.

Funderar på att köpa lokalt nästa gång, men den havren skulle skickas på analys. Får se vad det visar.

Jag ger såpass lite havre att det inte ger mer än ytterst marginella skillnader om det så är STORA skillnaden jmf med tabellvärdet. Dessutom ligger havren 'ovanpå' mycket bra grovfoder.

När jag fodrar större givor havre, där de 'spelar roll' brukar jag vara lat och köpa Kraffts havre för att få det analyserat. Är ingen vits för mig ekonomiskt att skicka in en analys för varje ny 30 kg:s säck havre jag köper.

Men senaste åren har havreförbrukningen bestått av 'en liten slatt åt valacken'.

Precis som flera andra här kollar jag dock volymvikten.

Svarar alla:
Ok, tack för era svar och synpunkter.
Jag har också hört att det inte varierar så mycket mellan olika havrepartier jämfört med tabellvärdena.
Varför jag blev nyfiken på detta är just pga de höga proteinvärdet/relativt låga energivärdet som är i "min" havre. Dessa stämmer inte alls ihop med de tabellvärden jag sett i diverse foderböcker.
Har man som jag tävlingshästar som äter ett antal kilo kraftfoder så spelar ju 30-40 g SRP per kilo ganska stor roll...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka