S

samurai

Jag har läst en massa inlägg här från folk som säger att de inte ger sina hästar havre då de blir alldeles för pigga av det. Jag vet att det är en allmän uppfattning att hästar blir pigga av havre, men är det verkligen sant? Vad är det i havren som hästarna blir så pigga av som det inte finns i annat kraftfoder? Är det någon som faktiskt vet?

Sv: Havre

jag hör det hela tiden! nästan ingen ger sina hästar havre längre. jag vill oxå gärna veta, mina hästar får havre och det går finfint.

Mycket intressant fråga :) så intressant att jag gick in och kikade på analyserna över näringsinnehåll på olika fodersorter på kr*ffts hemsida. Det enda som skiljer havrepåsarna där från deras övriga produkter (nu kollade jag inte igenom alla) var att i havre finns det en del växttråd och inga tillsatser av vitaminer.
Fråga mig inte om vad växttråd är men jag vet att det även finns i grovfoder och hjälper hästens kropp att bygga (hålla) vätska på något vis i tarmarna...ha:crazy:hah...nu vimsar jag runt men det är något samband med växttråd och vatten i tarm/ kropp - låter den mer vise svara för växttrådens egenskaper :rofl: Kan dock inte tro att avsaknaden av vitaminer och växttråd skall göra någon pålle superduperextra pigg.

Hoppas att någon med mer kunskap och ideér/teorier kan svara på din fråga. Jag vill också veta!

Ger inte havreprodukter är bara nyfiken.

Fick höra av en agronom för ett tag sen att energin i havre tas upp tidigare i tarmen än tex vete och på så vis kan "gå dom åt huvudet" ungeför som att ge barn socker, mins inte om de va den relativt höga mängden stärkelse i havren som spökar. Medans däremot veten tas upp senare i tarmen och ger en mer långvarig energi.

Fick höra av en agronom för ett tag sen att energin i havre tas upp tidigare i tarmen än tex vete och på så vis kan "gå dom åt huvudet" ungeför som att ge barn socker, mins inte om de va den relativt höga mängden stärkelse i havren som spökar. Medans däremot veten tas upp senare i tarmen och ger en mer långvarig energi.
Sant, men det är ju också så att folk envisas att trycka i hästarna så förbaskat med kraftfoder att de blir ruskigt pigga. Då slutar man med havre och ger annat kraftfoder (men lika mycket) som tar lite längre tid att smälta, istället för att ransaka sig själv och inse att hästen kanske inte har behov att äta så mycket kraftfoder över huvud taget:confused:

Jag har ingen aning, men det sägs att vissa hästar blir tokiga av havre. Exempelvis mitt sto, som enligt förra ägaren absolut inte fick äta havre för då blev hon livsfarlig. Jag och stallägaren, gemensamt och i samråd, började försiktigt med att smyga in lite havre i betforen och när det gick bra ökade vi efter hand. Tokig blev hon då rakt inte.
Som mest stod hon på 3 kilo havre/dag och då började hon bli slö :p
Så jag minskade havregivan successivt och förra vintern fick hon ett halvt kilo och var pigg som atan (men på ett positivt sätt). Numera analyserar jag hösilaget och ger ingen havre alls.
Hästen är en mycket energisk, grov kallblodstravare på uppemot 700 kilo. Hon rids 5-6 dagar per vecka, både på ridbana och i skogen.

Immer

Helt sant, läste i den andra havre tråden, där fans en länk till en undersökning om Matildahavre, där sa de tillfrågade , bla Pia Pantsu (ursäkta stavningen) att hon gav sina tävlingshästar 6-7kg havre per dag! :eek: Nästa person fodrade med 6kg ts ensilag och 6kg havre, hur tänker dom?

Ett för stort havreintag gör att stärkelsen inte hinner tas upp tidigt i tarmen utan följer med vidare och kan orsaka att det går dom åt huvudet. Dock ska man behöva ge flera kg/mål för att detta ska ske.

:bow:
Jag har läst en massa inlägg här från folk som säger att de inte ger sina hästar havre då de blir alldeles för pigga av det. Jag vet att det är en allmän uppfattning att hästar blir pigga av havre, men är det verkligen sant? Vad är det i havren som hästarna blir så pigga av som det inte finns i annat kraftfoder? Är det någon som faktiskt vet?

Nej, det är inte allmänt vedertaget att hästar blir extra pigga av havre. Nej, jag anser att det inte är sant. Havren finns i de flesta kraftfoder tex kraffts grund.

Jag har träffat en häst som inte tålde havre. Den fick utslag av nässeltyp.

Resten äter havre hos mig (men med andra tillskott tex lusern vid behov). Fullblod, hästar som enl tidigare ägare inte tål havre mm.

Många hästägare går nog bort sig i foderdjungeln, och tror att det ena fodret är bättre än det andra och foderproducenterna som tjänar grova pengar på det bockar och bugar.

Tror inte alls att det var det hon syftade på, utan just att det togs upp anorlunda, oavsett mängd, måste fråga henne igen!

Ett för stort havreintag gör att stärkelsen inte hinner tas upp tidigt i tarmen utan följer med vidare och kan orsaka att det går dom åt huvudet. Dock ska man behöva ge flera kg/mål för att detta ska ske.

Eller så har man en ras som har en längre grovtarm, då krävs det inte kg-vis längre.

Jag vet många som säger sig ha "havreheta" hästar. Dessa fodras dock med krafft Grund, som innehåller en stor del just havre, den logiken får inte jag ihop, eller är det så att det som inte syns, finns inte? Tex min vbl travare, enligt förra ägaren kunde hästen inte äta havre alls för den blev het o benen svullnade, de fodrade honom dock med KG o det gick bra. Jag har gett honom havre sen han kom till mig o inte har han blivit varken het eller svullen i benen

En häst med en längre grovtarm, reagerar snabbare på havre och då krävs inte kilovis för att uppnå den effekten.

Jag har haft en häst som blev fullständigt knäpp av så lite som ½ kg havre/dag.
Så länge han gick på 3 kg kornkross om dagen + betfor (han ÄLSKADE betfor och blev jättebesviken om han inte fick sin betfor på kvällarna...) så funkade han som vilken häst som helst. Försökte jag byta ut en del av kornet mot havre så slog det runt i skallen på honom och jag fick bland annat en skentur i skogen som hette duga... :eek: Bort med havren och han var direkt normal igen.

Jag vet inte vad i havren som är orsak, men är helt säker på att havren var orsaken i detta fallet.
Jag hade samtidigt ett sto som kunde äta upp till 6 kg havre/dag utan att bli mindra knäpp...

Islandshäst för att nämna en, jag tror att det kan finnas någon mer inom den här genren av kallblod.

Storhästen går på havre och fungerar bra på det, men ponnyn kan inte få ren havre för då tror hon att hon kan flyga och jag är skadebenägen som det är ändå så jag behöver ingen extra hjälp ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat