Sv: Havre?

så du säger att hästen (shettisen som är 35 år i år) har problem med grovfodret ..? kul teori(synd att den inte stämmer) ser över tänderna varje år på mina hästar(veterinären, kanske bäst att tillägga) , hon har faktiskt inga problem med tänderna.........! och havre det får hon 1 dl morgon och kväll, när dom anndra får sitt...det skulle vara väldigt elakt att låta henne titta på....! vi har haft henne sen -80, och hon är fortfarande lika fin(bara gråare :love: ) inte vet ja hur du förvarar ditt foder, men vi har INTE 20-25 grader i foderkammaren, förövrigt har jag fått uppgiften att man ska fodra havren senast 10 dagar efter kross av kvarnen här.......(vi krossar som jag nämde förut själva varje dag)

Jag får nog hålla med dig lite där. Att ge 1 dl 2 ggr på en dag det kan hon gått få unna sig. Men jag tycker nog att du skall be veterinären kolla tänderna om den bara kommer ut på något annat ärende. Du behöver ju inte ta ut en vet bara för detta. Men det kan gå väldigt snabbt med tänderna med.

jo då, men hon kollades i nov. vet. fixade och donade...(gör "hälsokontroll") imellanåt när vet. är här endå, hon ÄR ju väldigt gammal, men hon HAR inga problem med tänderna, vet. säger varje gång att hon har så fina tänder(för sin ålder:D ) lite nedslitna, men problemet är nog snarare det att hon som många ponnys är ganska gluppsk, frågan är hur väl hon hinner tugga:angel: hon har väldigt bra hull, inte jättefet, men fyllig:angel: käkar runt 5 kilo hösilage/dygn, vill inte att hon går ner i vikt, för min erfarenhet på så gammla hästar är att det kan vara lurigt att få dom att lägga på sig igen...!

Vi bor i mellersta Sverige eller norra Mälardalen och vi sådde in Svarthavre förra året och det var inga problem!!

Det är en gammal sort som vi har och jag har hört att den ska innehålla mer fett än energi!

Ni som har sett svarthavre i butik, vad kostar den? Vi har nämligen för avsikt att så in mer i år och sälja och därför undrar jag vad den kostar och var man kan markandsföra sig.

Krossad havre förlorar inte näringsvärde bara för det är krossat. Saken är denna att: krossad havre härsknar ganska fort i och med det är krossat. Men detta om näringsvärdet skulle sjunka stämmer inte. Alla hästar med BRA tänder kan äta helhavre förutsatt att havren inte är för hårt torkat. Att det kommer ut en del hela korn gör ingenting. Räkna istället hur mycket korn det kommer ut. Tror det skulle vara runt 300 korn innan man kanske behövde ge krossat. Mald havre ska man inte ge...det blir ju mjöl ;)

Hästar tillgodogör sig helt korn lika bra som krossat-....huvudsaken dom kan tugga sönder havreskalet och komma åt kärnan.

Våran foderleverantör funderar oxå på att så svart havre.
Jag vet inte heller vad den kostar i "butik"
Just nu har vi Matilda havre och vi fodrar den hel till våra travare. Det är ytterst lite som kommer ut igen.
Jag tror helt säkert att faktorerna glupska/stressade hästar och dem med dåliga tänder får ut flera korn hela.

Det är som oss människor. Om vi inte tuggar maten ordentligt så kommer den ut i ganska osmält skick. Ang svarthavre....enl SVA är det bara färgen på skalet som skiljer den från vithavren. Fördelen är väl att den säljs i välrensat skick, dvs mindre skal är med. Kanske detta bringar ett högre kg-pris ?! Jag vet inte vad svarthavre kostar per kg, men skulle tro lite högre pga ovanstående jag skrev.

Om du vill kolla hur mycket hela havrekorn din häst bajsar ut, kan du helt enkelt lägga en bajs-plutt i en hink med vatten. Havrekornen som hamnar på botten av hinken, när plutten har lösts upp, är hela korn och de som flyter är tomma havrekorn, så hästen har alltså tillgodo gjort sig innehållet i kornet även om det ser helt ut.
Man kan då märka ganska snabbt att oftas tillgodogör sig hästen mer havre än vad det ser ut....
Det är fettet i havren som härsknar...det är inte näringen som försvinner, det är också därför som krossad korn håller sig bättre än krossad havre-annan fettsammansättning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka