fridiz

Trådstartare
Hej!

Har lite funderingar om havre och är skämmigt ovetande ;)

- Innehåller havre mycket protein?

- Hur mycket havre ger ni era hästar ( vad är det för typ av häst ) eller ger ni det alls? Om inte varför?

- Vad skulle ni säga är bra och dåligt med havre?

Supertacksamt om ni orkar svara på mina frågor, tack på förhand!
Mvh Frida.
 
Hej!

Har lite funderingar om havre och är skämmigt ovetande ;)

- Innehåller havre mycket protein?

- Hur mycket havre ger ni era hästar ( vad är det för typ av häst ) eller ger ni det alls? Om inte varför?

- Vad skulle ni säga är bra och dåligt med havre?

Supertacksamt om ni orkar svara på mina frågor, tack på förhand!
Mvh Frida.

Havre har ca 9-10 Mj och ca 70 smrp per kg foder, jag ger inte havre och det beror på att den inte passar in i foderstaten helt enkelt.

Har man häst som är känslig för stärkelse, så bör man fundera på ett annat foder, med lägre stärkelse innehåll. Passar den in i foderstaten, så är det ett bra hästfoder.
 
Värdena har du fått svar på.

Jag ger havre då jag har en häst med högt energibehov för att hålla hullet. Vårt grovfoder täcker proteinbehovet bra men felade något på energin. Därav ger alla i stallet havre i lite olika mängnd. Ett billigt fodermedel.
I vinter har min häst gått på 1,5liter havre/dag men detta styra naturligtvis efter grovfodrets innehåll.
 
Havre ligger runt 11% protein, B-vitamin, mineral och upp till 14% fiber.
Stärkelse i havre är väldig lätt smalt för hastar.
Hästar har svårt att producera B-vitamin under vinter halv året, med det som finns i havre, dess hög fiber halt och ett bra fiber rik hö som Timotey kan häst tarmen producera det som behövs.
Havre giv kan vara ½kg. uppåt berörenda på arbetet, 500kg+ hästar.
Finns mycket info om havre eller oats på www.google.com
 
Ger inte havre, har inte haft hö på länge som passar till havre utan har haft behov av foder med lägre mj/sbrp kvot.
 
"Det (havre, min anm.) är relativt fettrikt. Visserligen har inte hästen speciellt stort fettbehov men hästens övriga fodermedel innehåller lite fett. Havre har också en lämplig aminosyrasammansättning. Det är det lysinrikaste av spannmålsslagen. Havren är rik på växttråd så hästen tål en ganska hög havregiva."

"Maximal giva är 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.
Nytt slag av spannmål ska introduceras i små mängder under minst 1 veckas tid"

Ur Hästens biologi, utfodring och avel (2002 års utgåva), kapitlet om hästens foder. Författat av Christina Planck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp