Havre

Ger du din häst havre?


  • Antal omröstningsdeltagare
    83
Ger inte havre pga:
1. Herr Hest är lättfödd
2. Om grovfoderanalysen saknar något så är det protein och/eller mineraler.
3. Foderfilosofiska/långsiktiga miljö-skäl. Jag ser inte spannmål som bra foder att ge djur som är grovfoderomvandlare och istället kan äta resursmässigt "billigare" mat som andra djur inte kan smälta.
 
Roligt att höra.
Jag ger alla mina havre, men är typ den enda som gör. Alla verkar ha gått över till musli eller pelletts (som oftast innehåller havre). Verkar som alla är av den åsikten att deras hästar blir knäppa av havre nowadays.

Nej jag ger inte havre. Min häst fick utslag över hela kroppen senast jag försökte ge honom havre, trots att det endast var 1 dl havrekross (ca 50 g...) blandat med betfiber (för att få i honom mineraler).

Ger inget annat kraftfoder heller. Bra hö, bra mineraler. Behövs mer protein ger jag lusern. Han hade svårare att hålla hullet på den tiden han fick kraftfoder.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: fejko
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 549
Senast: Silje
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 979
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 002
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp