Havre

Ger du din häst havre?


  • Antal omröstningsdeltagare
    83
Nej inte nu längre när min tanta vandrat vidare.
Hon älskade havre, blev inte stressad av det och var lite mot det svårfödda hållet så hon fick äta det om det passade in i analysen i övrigt.

Nu är det bara fåglar och rådjur som får.
Två hetlevrade hästar kvar som jag inte vill ge havre :nailbiting:
 
Jag ger väldigt lite kraftfoder överhuvudtaget, men havre brukar ingå i den blandning jag gör själv.
 
Jag använder havre om det är rätt värden för komplettera då gånger jag använder kraftfoder. Men som Ameo är det sällan jag använder kraftfoder alls.
 
Finns det någon kvar som fodrar med havre?
Ja. Varför skulle man inte göra det?
Jag ger havre till vårt fullblod. Han behöver en hel del av både energi och proteiner. Även om det är bra att ge så mycket grovfoder som möjligt så är det ändå så att en del hästar har svårt att klara sig utan kraftfoder.
 
Roligt att höra.
Jag ger alla mina havre, men är typ den enda som gör. Alla verkar ha gått över till musli eller pelletts (som oftast innehåller havre). Verkar som alla är av den åsikten att deras hästar blir knäppa av havre nowadays.
 
Roligt att höra.
Jag ger alla mina havre, men är typ den enda som gör. Alla verkar ha gått över till musli eller pelletts (som oftast innehåller havre). Verkar som alla är av den åsikten att deras hästar blir knäppa av havre nowadays.

förstår inte tråden eller omröstningen öht? varför tror du att havre utgått som kraftoder hos hästar ?
 
Om det passar ihop med det grovfoder jag ger har jag inte något emot att fodra med havre. Dock brukar det vara så för min del att det är proteinet som måste upp en hel del, så då har inte havre passat så bra.
 
Finns det någon kvar som fodrar med havre?
Ger inte min häst havre eftersom hon blir knäpp (jag har testat....) men andra hästar jag haft tidigare har jag gett havre utan bekymmer och kommer säkert ha en häst igen som kan äta havre, om inte annat så någon foderblandning med havre om det passar med grovfodret o hästens behov.
Nu bor ju jag i östeuropa just nu, här är min häst den enda som inte äter havre. ridskolehästarna äter endast havre o betfor förutom hö, vissa av de andra privathästarna äter förutom havren lite musli/pellets.
 
Svarade nej då jag inte använt det på flera år då det höt vi tagit in har blivit bra med halm, mineraler och lite lusern att blanda mineralerna med.

Har dock inget i mot att fodra med havre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: fejko
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 549
Senast: Silje
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 979
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 002
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp