Havre till irish cob

S

smålänning

Hej. Jag har nyligen köpt en irish cob. Enl föreg ägare bör man vara mycket försiktig med att ge havre till denna hästtyp, helst bör man undvika det. Min häst är mycket trevlig, men lite åt det sävliga hållet, och en del hästar blir ju piggare av havre. Jag är lite sugen på att pröva att ge havre i lite gradvis upptrappande dos men vet knappt om jag vågar med tanke på de varningar jag fått. Någon som har erfarenhet/kunskap ang detta?

Sv: Havre till irish cob

smålänning skrev:
Hej. Jag har nyligen köpt en irish cob. Enl föreg ägare bör man vara mycket försiktig med att ge havre till denna hästtyp, helst bör man undvika det. Min häst är mycket trevlig, men lite åt det sävliga hållet, och en del hästar blir ju piggare av havre. Jag är lite sugen på att pröva att ge havre i lite gradvis upptrappande dos men vet knappt om jag vågar med tanke på de varningar jag fått. Någon som har erfarenhet/kunskap ang detta?

Om du behöver ge havre eller ej beror mer på hur mycket hästen jobbar, och vad övrigt foder innehåller. Det handlar trots allt om att tillföra "bränsle till en motor". Rent generellt kräver dock ett fullblod mer energi än ett kallblod, men det kan också vara individuellt. Frågan som du framför allt ska ställa dig är om din häst behöver kraftfoder? Eller får den i sig tillräckligt med övrigt foder? Visst kan du "pigga upp" med lite havre, men tänk på att överskottsenergi och starka kallblod inte alltid är en kul kombination!

ge

Vad kul att jag fick i alla fall ett svar! Det är klart att man ska ställa sig frågan om hästen verkligen behöver kraftfoder, men det tror jag väl att den gör, åtminstone lite - den fick en rejäl dos (tre liter) havrefri musli på stället där den stod sist. Jag har därför köpt havrefritt kraftfoder (hittade endast Mustang, som det fick bli). Men jag tror väl jag kan pröva lite havre i alla fall - man brukar väl ändock ge havre även till kallblod eller? (ursäkta att jag kanske verkar dum, men jag har aldrig ägt en häst förut och kan inget om fodring)

Det du ska börja med är väl en hönalays ? Menar att: du kan ju aldrig veta vad du ska komplittera din hästs foderstat med om du inte gör en analys.

Jag svarar som jag alltid gör när det handlar om Tinker och Irish Cob's.
Min märr,när hon reds och var tränad (går med föl just nu) så fick hon allt mellan 1,5 - 2,5 kg havre/dag och jag vet fler som får havre utan problem..
Allt beror ju på höanalysen och hur hon rids och kan tillgodogöra sig foder.
Så prova du på havre,det är tyvärr bara dumt att gå ut och säga att dessa hästar har i årtionden överlevt på skräp och behöver inget speciellt och det är snarare farligt osv osv..:mad:
Struntprat!
Dessa hästar,precis som alla andra hästar,behöver mat utefter jobbet de gör!

I stallet jag hade min häst står en IC som är SÅÅÅÅ fin. Aningens tjock i våras men har nu slimmat till sig lite mer, har suveränt fin överlinje och faktiskt den finaste ICn jag sett. Den äter havre och har gjort hela tiden sen den kom till Sverige (+Hippo Alfa beroende på proteinvärde i grovfodret).

Jag har hört "havre-skrönan" av andra IC ägare, och jag tror många bara är okunniga.

kort sagt: JA du kan ge havre till din häst..

Tack för dessa svar. Nu ska jag definitivt prova med havre! Skall även besöka hemsidan enl ovan! :)

vi vart också varnade från att ge havre till min haflinger när vi köpte honom, så vi gav honom korn istället. Men kornet gav honom galliga ben och han svällde upp så vi gick över till havre istället. Nu går han på 1-1,5 kg havre per dag och 0,5kg fibergi (lite havre i det också). Så ja du kan testa. Testa lite försiktigt, funkar det öka i lagom takt, funkar det inte ta bort det.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 268
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 603
Senast: MissInterpreted
·
A
Foder & Strö Har ett halvblodsto (med mkt fullblod i) som är väldigt pigg ,aningen het men utan att just det är ngt problem tidigare men som nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 701
Senast: spindel_17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar