Havre som kraftfoder

Jag förstår inte ditt inlägg?

Om en häst tappar överlinjen så menar man att den tappar musklerna i rygg, kors och rumpa. Då behöver den mer protein (om den tränas normalt vill säga). Blir den tunn så behöver den mer energi. Jag kan inte se att jag har skrivit något som motsäger det?

Ja visst är det något i havre som gör vissa hästar piggare men självklart innehåller havre stärkelse också! Det är stärkelse som kan bli farligt för vissa hästar. Det ämnet som gör vissa hästar piggare har jag aldrig hört skulle vara direkt farligt för hästen utan snarare för ryttaren som kan få svårt att hålla sig kvar på hästen.
Skrönan att om hästen tappar "muskler" i överlinjen så lider den av proteinbrist är inte helt sann. Det beror på hur den är i hullet. en rund häst är sällan så v'älmusklad som man VILL tro, utan har fett inbäddat runt om även i muskulaturen.

Om hästen är välmusklad fortfarande o bog o bringa får man skaffa sig en tränare.
 
Jag ger endast havre som kraftfoder, då min häst har ett karieshål och därför ska få så lite socker som möjligt i foderstaten. Enligt min veterinär är pelleterat kraftfoder den största boven då det har lätt att packa in sig i hålet och göra det större. Så min får analyserat hösilage så alla behov tillgodoses, och havren får hon som "krubbskrammel". Jag tycker hon äter och uppskattar det mer än det kraftfoder, men det kanske bara är inbillning :p
 
Skrönan att om hästen tappar "muskler" i överlinjen så lider den av proteinbrist är inte helt sann. Det beror på hur den är i hullet. en rund häst är sällan så v'älmusklad som man VILL tro, utan har fett inbäddat runt om även i muskulaturen.

Om hästen är välmusklad fortfarande o bog o bringa får man skaffa sig en tränare.

Ja det är väl klart att det alltid finns folk som inte ser skillnad på fett och muskler men vad det har med saken att göra förstår jag inte? Säger man att en häst tappar överlinjen så pratar man om musklerna, inte om något annat. Att en häst tappar fett är något annat och det är ju knappast något man ska göra något åt eftersom hästen inte mår bra utav att vara fet.
 
Ja det är väl klart att det alltid finns folk som inte ser skillnad på fett och muskler men vad det har med saken att göra förstår jag inte? Säger man att en häst tappar överlinjen så pratar man om musklerna, inte om något annat. Att en häst tappar fett är något annat och det är ju knappast något man ska göra något åt eftersom hästen inte mår bra utav att vara fet.
Som regel hänger det ihop med att den har tunnat ur. Då är proteiner det primära
Fasen vad rolig plattan är. Gunnar blev som nu.....tunnat ur
 
Förutom allt som nämnts innehåller havre lysin vilket är bra särskilt för växande hästar.

och vet du hur mycket lysin som havre innehåller?

1 kg havre innehåller endast ca. 4,3 g lysin. Om man betänker att ett 12 månaders föl med vuxenvikten 500 kg har ett lysinbehov av 36,4 g så kan du ju själv räkna ut hur mycket havre du måste ge för att uppfylla lysinbehovet.

Som jämförelse så innehåller 1 kg lusernpellets t.ex. ca. 7 g lysin, dvs. betydligt mer. 1 kg foderärtor innehåller 15,7 g lysin. Betfiber innehåller nästan lika mycket lysin som havre, 3,7 g/kg.

Havre är ett bra foder för t.ex. högpresterande hästar men inte beroende på den lilla mängden lysin som den innehåller utan beroende på att havre innehåller lättsmält stärkelse som behövs för att fylla på glykogenförråden hos dessa hästar. De flesta ridhästar klarar sig dock utmärkt endast på ett bra grovfoder och lite mineral- och vitamintillskott.
 
Jag fodrar min unghäst med havre (och betfor och olja) på grund av att jag vill undvika färdigfoder. Trots bra värden så saknas det 35-40 mj i hans foderstat pga dålig aptit. Inte att förglömma så är havre ett prisvärt alternativ tycker jag.

(I vanliga fall är lusern mitt förstahandsval men det passar inte med grovfodret i år).
 
Jag ger endast havre som kraftfoder, då min häst har ett karieshål och därför ska få så lite socker som möjligt i foderstaten. Enligt min veterinär är pelleterat kraftfoder den största boven då det har lätt att packa in sig i hålet och göra det större. Så min får analyserat hösilage så alla behov tillgodoses, och havren får hon som "krubbskrammel". Jag tycker hon äter och uppskattar det mer än det kraftfoder, men det kanske bara är inbillning :p
Ha lite koll. När jag pratade med Cecilia Muller om min hästs tandproblem så var havre lika dåligt som pellets, då havre blir som "cornflakes", dvs lägger sig på tänderna.
 
Det är oerhört individuellt som allt annat, det visste jag ju.. Men blev konfunderad när det rakt av skulle ges enbart havre, vit&min plus hö. Också hört att hästar inte klarar att bryta ner hel havre, dålig koll på krossad. Men att 'alla' "foderexperter" återkommer till havre som bästa kraftfoder för häst enligt denne person.. Intressant att läsa allas reflektion o kunskap! Som vanligt väldigt delad. :p
 
Tycker fördelarna med havre är att det är gott enligt de flesta hästar, går att få tag på närproducerat, behöver inte blötas.

Nackdelen är att min kallblodiga ridhäst blir knäpp. Då snackar jag inte het och svårriden, utan hennes bakskygghet når en helt ny nivå. Ljudrädd, knyckig och allmännt jobbig att ha att göra med. Inget glatt bus. Kan få ryck i stallgången för minsta lilla. Har provat flera gånger med samma jobbiga resultat :/

Varmblodiga ridhästen blir det i princip ingen skillnad på, hon kan äta havre finfint.
 
Vi har dressyrhästar på MsvA-nivå och de fodras med bra hösilage och havre + lite betfor bara för att de annars inte är så intresserade av havren. Under ngn period kan de få lite boostande müsli men det är mest för att vår egen inbillning säger att det blir lite mer energi, om det gör ngn nytta egentligen vette sjutton. Vi har alltid haft uppfattningen av att hålla det så enkelt som möjligt och det verkar fungera. Jag tycker det är fascinerande när man ser andra stallvänner som har x antal olika mineraler, vitaminer, tillskott, müsli, kraft och gud vet vad till sina hästar. Oftast är det heller inte några högpresterande hästar som det gäller heller. Det skadar säkert inte hästen men ägarens plånbok har det nog värre. :D
 
Ha lite koll. När jag pratade med Cecilia Muller om min hästs tandproblem så var havre lika dåligt som pellets, då havre blir som "cornflakes", dvs lägger sig på tänderna.

Det var min veterinär Sara Nyman som rekommenderade havre så litar nog på henne som har sett hästens mun och tänder :)
 
Snart ska vi borsta deras tänder.
Jag tror inte att det är så vanligt med karies eller då är ngt katastrofalt.
Ekn menar du att den har karies på tuggytan?
min hade lite karies på en tand vid tandköttet o det berodde mer på att den hade en längre tand i överkäke som gjorde att mötande tand i underkäken blev nernött o en låsning i hela malsystemet..
Havre är ett bra foder för de som behöver extra.
Ingen av mina hästar har blivit "galen" av mkt havre. däremot har det funnits en gräns när energin bara går till att bli extra tittig.

Nu lät som om TS häst fick vad jag menar som utfodring minst 2 kg- inte som "krubbskrammel"
 
Karies ÄR ett problem, som vuxit omåttligt snabbt i o m müslifoder. Med så hög andel melass, och så kletigt foder där mycket sätter sig på och i tänderna blir det ett snabbt växande problem när hästägarna "tycker det ser gott ut" utan att förstå att det är som att fodra godis varje måltid utan tandborstning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav? Jag skulle vilja ha ett som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp