Havre som kraftfoder

annie_

Trådstartare
Vilka fodrar med havre? Varför? Varför inte?

Hade nyss kontakt med en "duktig foderrådgivare" (eller vad man ska kalla det) som kastade allt under bussen, förutom havre. Att protein inte är bra i för stor mängd o att allt blandat foder + protein från vissa källor (alfaalfa, soja o gröna ärtor bl a) ställer så mycket på ända. "De klarar sig för det mesta på lite havre, mineraler o hö, att fodra extra protein är inte bra för hästen".

När jag var liten fodrade många med havre, mycket mindre idag. Jag är för dåligt påläst för att veta egentligen vad som är bra o inte med havren, men har hört mycket 'dåligt' om havre på senare tid.. Tror jag?? Vill få det till det i allafall. Men att havre är rent o räcker som kraftfoderkälla (tsm med mineraler o vitaminer) då det innehåller protein o andra nyttigheter (?). Att jag inte behövde oroa mig för stärkelse etc. Jag försöker hålla borta socker o stärkelse, då jag har en känslig häst o försöker sålla bort 'onödigt'.. Men det behövde jag inte vara orolig för?

Så, vad är bra o vad är inte bra? :)
 
Jag tycker att det oftast är det motsatta idag. havre är skit.
Fullfoder där du inte kan kontrollera var råvara. hårda pellets, som sväller....

Jag ger havre o har alltid gjort, men kompletterar med annat.
 
Det är ju just det jag gillar också med havren, att det är rent. :) Vad innehåller havre? Behöver, eller har du behövt att komplettera för att få upp proteinet? Med vad isf?
 
Jag ger havre och korn till mina hästar. Iallafall den gamla som behöver energin. Men det beror ju på hur gräset/silaget är.
 
Rent kanske är fel ord, men att man mer eller mindre VET innehållsförteckningen mot andra färdigfoder där det kan vara lite "hört'å'vart". :p
Du frågar ju själv , vad innehåller havre?
Färdigprodukter har nästan alltid en innehållsförteckning, med fallande skala på mängden. Även analysgaranti och tillsatser vilken mängd.
 
Efter att ha fått rejäl foderstrupsförstoppning på min häst i höstas, pga svällda pellets som satt rejält hårt så rekommenderades jag (av vet) att ge hel havre + ordentligt uppblött betfor. Dels för att det inte sväller, för att det ska vara lätt att svälja. Och för att hel havre är bäst för hästens tänder. Dessutom rekommenderade hon (vet) lika delar hel havre + krossat korn till svårfödda hästar.

Huruvida detta stämmer har jag inte forskat vidare i. Men jag ger iaf inget annat än just hösilage, havre och betfor i dagens läge.
 
Vilka fodrar med havre? Varför? Varför inte?

Hade nyss kontakt med en "duktig foderrådgivare" (eller vad man ska kalla det) som kastade allt under bussen, förutom havre. Att protein inte är bra i för stor mängd o att allt blandat foder + protein från vissa källor (alfaalfa, soja o gröna ärtor bl a) ställer så mycket på ända. "De klarar sig för det mesta på lite havre, mineraler o hö, att fodra extra protein är inte bra för hästen".

När jag var liten fodrade många med havre, mycket mindre idag. Jag är för dåligt påläst för att veta egentligen vad som är bra o inte med havren, men har hört mycket 'dåligt' om havre på senare tid.. Tror jag?? Vill få det till det i allafall. Men att havre är rent o räcker som kraftfoderkälla (tsm med mineraler o vitaminer) då det innehåller protein o andra nyttigheter (?). Att jag inte behövde oroa mig för stärkelse etc. Jag försöker hålla borta socker o stärkelse, då jag har en känslig häst o försöker sålla bort 'onödigt'.. Men det behövde jag inte vara orolig för?

Så, vad är bra o vad är inte bra? :)
Havre kan vara både bra och dåligt, det beror på hästen.
Jag har utfodrat vårt fullblod med havre i mer än 20 år. Havre är bra foder för hästar och han behöver en hel del protein och energi. Vår travare fick också havre i alla år som vi hade honom.

Våra två ponnyer däremot får inte havre. De behöver definitivt inte extra energi och när det gäller dessa hästar är jag rädd för stärkelsen. De får lusernpellets i stället.
 
Jag fodrade med havre förr (kanske 20 år sedan?), men gick ifrån det eftersom jag fick veta att hel havre är totalt meningslös att ge då det bara går rakt igenom (hästen kan tydligen inte bryta ner skalet runt själva havrekornet). Jag använde en period krossad havre men fick då veta att det inte heller var någon mening då krossad havre från butiken är näringslös. Krossad havre ska ges inom en vecka från det att det krossats. Att köpa en egen havrekross och hålla på och mecka med det kändes bara jobbigt för en häst så jag gick över till Krafft. Idag har jag gått ifrån det också och använder nu Marstall Vito (har fånghäst) och det är mest för att hästen ska få lite i krubban när övriga får. Vi har ett såpass bra hö att det inte behövs så mycket kraftfoder. Inte ens när hästen tävlar. Jag tillhörde de där som öste i hästen rätt ansenliga mängder kraftfoder förr, men nu har jag förstått att jag ska ha ett BRA hö och då behövs inte så mycket kraftfoder. Vilket min plånbok är mycket glad över. :)
Fördel med havre är att det är såpass smakligt för hästar att de gärna äter det. Till en kräsen häst är det nog inte dumt alls om man har möjlighet att krossa det själv.
 
Om hästen inte tuggar ordentligt är det lite så. De tillgodogör si havrekross betydligt bättre. Förr sa man att 20% bättre upptag, men det beror ju på hur den tuggar. Att det kommer ut lite hela korn är nog egentligen bra. Fibrer.
Jag ger helst havregryn. Vintertid håller den ganska länge. Köper direkt av bonde för att få nykrossat.
 
Vilka fodrar med havre? Varför? Varför inte?

Hade nyss kontakt med en "duktig foderrådgivare" (eller vad man ska kalla det) som kastade allt under bussen, förutom havre. Att protein inte är bra i för stor mängd o att allt blandat foder + protein från vissa källor (alfaalfa, soja o gröna ärtor bl a) ställer så mycket på ända. "De klarar sig för det mesta på lite havre, mineraler o hö, att fodra extra protein är inte bra för hästen".

När jag var liten fodrade många med havre, mycket mindre idag. Jag är för dåligt påläst för att veta egentligen vad som är bra o inte med havren, men har hört mycket 'dåligt' om havre på senare tid.. Tror jag?? Vill få det till det i allafall. Men att havre är rent o räcker som kraftfoderkälla (tsm med mineraler o vitaminer) då det innehåller protein o andra nyttigheter (?). Att jag inte behövde oroa mig för stärkelse etc. Jag försöker hålla borta socker o stärkelse, då jag har en känslig häst o försöker sålla bort 'onödigt'.. Men det behövde jag inte vara orolig för?

Så, vad är bra o vad är inte bra? :)

Vad man ska och om man ska ge kraftfoder överhuvudtaget beror på vad det är för värden på grovfodret man ger och vad hästen har för behov. Till en häst kan havre på toppen vara perfekt medans det kan innebära döden för en häst som är känslig mot stärkelse.

När man räknar ut en foderstat så börjar man alltid med att fördela så mycket grovfoder som någonsin är möjligt med tanke på hur vilka behov hästen har och hur mycket hästen orkar äta och sedan toppar man med kraftfoder eller proteinfoderkoncentrat om det behovet finns. Alla hästar ska läggas på kvoten 6 första gången man räknar foderstat till dem. Sedan kan man laborera lite med kvoten när man känner hästen och lär sig vad den behöver ligga på för att må och kunna prestera optimalt. En häst kan ha ett större behov av energi och då blir också kvoten lägre men behovet av protein ska ändå alltid vara uppfyllt. Däremot finns det ingen anledning att höja proteinet så att kvoten fortfarande blir 6 bara för att hästen har ett större behov av energi. En annan häst kan ha ett lägre energibehov men ett högre proteinbehov och då blir istället kvoten högre. Man kan alltså inte stirra sig blind på kvoten utan det är bara något man utgår ifrån första gången man räknar och för att kunna bedöma hur väl ett grovfoder passar till ens häst.
En häst som inte får tillräckligt med protein faller ur efter några månader. Den tappar överlinjen och ser tråkig ut. Hästen kan också få svårt för att sätta och fälla pälsen vår och höst om den inte får tillräckligt med protein och den får svårt att sätta nya muskler.

För en lättfödd häst är havre oftast inget bra alternativ. Då är det bättre att ge mer grovfoder och att toppa med ett proteinfoderkoncentrat om det behövs mer protein. Detta eftersom havre innehåller förhållandevis lite protein vs energi (9-10 Mj och 80-90 smb rp). Om det då är proteinet man är ute efter så är havre inte lösningen. Snittkvoten på havre ligger bara på runt 9 och det kan ett bra grovfoder ha också och då är det bättre att ge grovfoder istället eftersom hästar är grovfoderomvandlare.

Man får ge väldigt stora mängder havre för att komma upp i kvot om man har en låg kvot på grovfodret och det blir på bekostnad av mängden grovfodret och det är självklart inte bra om hästen får för lite grovfoder. För en annan häst kan det istället vara så att den inte kan äta tillräckligt med grovfoder för att tillgodose energibehovet men att kvoten på grovfodret är ganska hög och då kan istället havre vara en bra lösning. Det är också viktigt att man är medveten om att protein ifrån grovfoder aldrig är farligt men ett proteinöverskott ifrån kraftfoder kan ge diverse problem och sjukdomar. Därför ska man så långt det är möjligt alltid dela upp kraftfodergivorna under dagen om man ger större mängder. Självklart behöver man inte dela upp kraftfodret om det handlar om 1 dl eller så.

Idag är det få hästar som presterar så mycket och går så hårt att de faktiskt behöver någon större del av sitt energiintag ifrån sådana källor som havre. Det var annat förr när hästen jobbade 12 timmar om dagen och faktiskt inte hann äta tillräcklig mängd grovfoder och istället fick en säck havre upphängd framför sig på lunchen. Jag säger absolut inte att det var bra för hästens mage för det var det inte men det var dåtidens sätt att få i hästen tillräckligt med snabb energi för att den skulle orka jobba. Man hade inte tid att vänta på att hästen skulle äta samma mängd energi och protein i grovfoderform. Det tar i snitt 10 minuter för en stor häst att äta 1 kg havre och ca 30-40 minuter att äta 1 kg hö. Då inser man snart att hästen hade behövt en lång lunch för att få i sig sitt behov av energi och protein om den istället för havre skulle fått grovfoder. Idag har vi snarast motsatt problem. Grovfodren innehåller så mycket energi eftersom de oftast är odlat till mjölkkor så att hästen får istället för kort ättid. Det optimala är alltid att ge fritillgång på grovfoder men många gånger är det en omöjlighet för att hästen då blir fet och en fet häst ligger i farozonen för flera sjukdomar.
 
Jag tycker din foderrådgivare begår ett stort misstag....om det inte finns tillräckligt med protein i hö måste detta tillsättas....jag ser en större risk för hästen om den då inte får tillräckligt med protein. Ska du tillföra protein genom havre kan du hamna på flera kilo....och då kan vi börja prata om skadligt. Låter som du fått råd av han den där snubben i norr...homeopatgubben
 
Låter som antingen en fri tolkning av fakta, eller en underlig snedvridning av läget.

Visst ska man vara försiktig med proteinkoncentrat. Det kan dra på hästen svåra problem. Det innebär att jag hellre kasserar grovfoder med dåligt proteinvärde, det blir ofta billigare än att köpa motsvarande mängd lusern för att komplettera upp. Själv undviker jag i det längsta proteinkoncentrat, ibland är det dock svårt.

Måste jag fodra upp protein är lusern mitt förstahandsval (grovfoder, snällt mot magen). I andra hand Hippo Alfa som innehåller hög andel grönmjöl som också gör det till ett vettigt alternativ i mina ögon. Potatisprotein eller sojamjöl är ju billigare varianter, men jag har respekt för så hög koncentration.

Jag kan visst fodra havre, om det behövs kraftfoder och det fungerar med värdet i grovfodret. Och så klart: om hästen fungerar på havre. Icke att förglömma: alla hästar klarar inte stärkelse bra.
 
Du frågar ju själv , vad innehåller havre?
Färdigprodukter har nästan alltid en innehållsförteckning, med fallande skala på mängden. Även analysgaranti och tillsatser vilken mängd.
Ett stort problem med färdigfoder är att tillverkarna bara redovisar tillsatta mängder av mineraler. Aldrig det totala innehållet så man har ingen susning om vad hästen får i sig.
 
Vad man ska och om man ska ge kraftfoder överhuvudtaget beror på vad det är för värden på grovfodret man ger och vad hästen har för behov. Till en häst kan havre på toppen vara perfekt medans det kan innebära döden för en häst som är känslig mot stärkelse.

När man räknar ut en foderstat så börjar man alltid med att fördela så mycket grovfoder som någonsin är möjligt med tanke på hur vilka behov hästen har och hur mycket hästen orkar äta och sedan toppar man med kraftfoder eller proteinfoderkoncentrat om det behovet finns. Alla hästar ska läggas på kvoten 6 första gången man räknar foderstat till dem. Sedan kan man laborera lite med kvoten när man känner hästen och lär sig vad den behöver ligga på för att må och kunna prestera optimalt. En häst kan ha ett större behov av energi och då blir också kvoten lägre men behovet av protein ska ändå alltid vara uppfyllt. Däremot finns det ingen anledning att höja proteinet så att kvoten fortfarande blir 6 bara för att hästen har ett större behov av energi. En annan häst kan ha ett lägre energibehov men ett högre proteinbehov och då blir istället kvoten högre. Man kan alltså inte stirra sig blind på kvoten utan det är bara något man utgår ifrån första gången man räknar och för att kunna bedöma hur väl ett grovfoder passar till ens häst.
En häst som inte får tillräckligt med protein faller ur efter några månader. Den tappar överlinjen och ser tråkig ut. Hästen kan också få svårt för att sätta och fälla pälsen vår och höst om den inte får tillräckligt med protein och den får svårt att sätta nya muskler.

För en lättfödd häst är havre oftast inget bra alternativ. Då är det bättre att ge mer grovfoder och att toppa med ett proteinfoderkoncentrat om det behövs mer protein. Detta eftersom havre innehåller förhållandevis lite protein vs energi (9-10 Mj och 80-90 smb rp). Om det då är proteinet man är ute efter så är havre inte lösningen. Snittkvoten på havre ligger bara på runt 9 och det kan ett bra grovfoder ha också och då är det bättre att ge grovfoder istället eftersom hästar är grovfoderomvandlare.

Man får ge väldigt stora mängder havre för att komma upp i kvot om man har en låg kvot på grovfodret och det blir på bekostnad av mängden grovfodret och det är självklart inte bra om hästen får för lite grovfoder. För en annan häst kan det istället vara så att den inte kan äta tillräckligt med grovfoder för att tillgodose energibehovet men att kvoten på grovfodret är ganska hög och då kan istället havre vara en bra lösning. Det är också viktigt att man är medveten om att protein ifrån grovfoder aldrig är farligt men ett proteinöverskott ifrån kraftfoder kan ge diverse problem och sjukdomar. Därför ska man så långt det är möjligt alltid dela upp kraftfodergivorna under dagen om man ger större mängder. Självklart behöver man inte dela upp kraftfodret om det handlar om 1 dl eller så.

Idag är det få hästar som presterar så mycket och går så hårt att de faktiskt behöver någon större del av sitt energiintag ifrån sådana källor som havre. Det var annat förr när hästen jobbade 12 timmar om dagen och faktiskt inte hann äta tillräcklig mängd grovfoder och istället fick en säck havre upphängd framför sig på lunchen. Jag säger absolut inte att det var bra för hästens mage för det var det inte men det var dåtidens sätt att få i hästen tillräckligt med snabb energi för att den skulle orka jobba. Man hade inte tid att vänta på att hästen skulle äta samma mängd energi och protein i grovfoderform. Det tar i snitt 10 minuter för en stor häst att äta 1 kg havre och ca 30-40 minuter att äta 1 kg hö. Då inser man snart att hästen hade behövt en lång lunch för att få i sig sitt behov av energi och protein om den istället för havre skulle fått grovfoder. Idag har vi snarast motsatt problem. Grovfodren innehåller så mycket energi eftersom de oftast är odlat till mjölkkor så att hästen får istället för kort ättid. Det optimala är alltid att ge fritillgång på grovfoder men många gånger är det en omöjlighet för att hästen då blir fet och en fet häst ligger i farozonen för flera sjukdomar.
Petar bara lite i ang. Över linjen. Om hästen är i Gott hull kan man behöva ge mer protein, men om den är tunnare är det i första hand mer Energi den behöver.
Det är nht i havren som ger den där extra energin som inte alla behöver eller klarar av. Det or inte stärkelsen för då skulle kornet ge större effekt.

Dock finns det ett lugnande ämne i kornet vara hästen upplevs som.. lugnare
 
Petar bara lite i ang. Över linjen. Om hästen är i Gott hull kan man behöva ge mer protein, men om den är tunnare är det i första hand mer Energi den behöver.
Det är nht i havren som ger den där extra energin som inte alla behöver eller klarar av. Det or inte stärkelsen för då skulle kornet ge större effekt.

Dock finns det ett lugnande ämne i kornet vara hästen upplevs som.. lugnare

Jag förstår inte ditt inlägg?

Om en häst tappar överlinjen så menar man att den tappar musklerna i rygg, kors och rumpa. Då behöver den mer protein (om den tränas normalt vill säga). Blir den tunn så behöver den mer energi. Jag kan inte se att jag har skrivit något som motsäger det?

Ja visst är det något i havre som gör vissa hästar piggare men självklart innehåller havre stärkelse också! Det är stärkelse som kan bli farligt för vissa hästar. Det ämnet som gör vissa hästar piggare har jag aldrig hört skulle vara direkt farligt för hästen utan snarare för ryttaren som kan få svårt att hålla sig kvar på hästen.
 
Jag förstår inte ditt inlägg?

Om en häst tappar överlinjen så menar man att den tappar musklerna i rygg, kors och rumpa. Då behöver den mer protein (om den tränas normalt vill säga). Blir den tunn så behöver den mer energi. Jag kan inte se att jag har skrivit något som motsäger det?

Ja visst är det något i havre som gör vissa hästar piggare men självklart innehåller havre stärkelse också! Det är stärkelse som kan bli farligt för vissa hästar. Det ämnet som gör vissa hästar piggare har jag aldrig hört skulle vara direkt farligt för hästen utan snarare för ryttaren som kan få svårt att hålla sig kvar på hästen.

Vet du eller någon annan vad det ämnet heter? Alltså det som hästar kan reagera på i havren?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav? Jag skulle vilja ha ett som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp