Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

Blomskan

Trådstartare
Har lite frågor angående vad jag stoppar i pållen.

1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför?
2. Hur lång hållbarhet är det på helhavre?
3. Angående saltsten, vilken ska man använda? Berätta gärna vad som är bra med de olika sorterna. Tänker bl.a på Himalayasaltsten.
4. Varför ger man betfor? Detta verkar ju vara grunden i många foderstater.
5. Hur vet jag om hästen behöver ha exempelvis b-vitamin tillskott vid pälssättning/fällning?
6. Använder ni linfrö (olja eller uppkokad)? Varför eller varför inte?

Tacksam för svar!
 
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför?

Finns ingen anledning att krossa havren åt en häst. Så länge den har bra tänder och att havren inte är för hårt torkad. Havrekorn hittar man alltid till coh från i bajset, men för den skull betyder det inte att hästen inte kan tillgodogöra sig den. Är man orolig så räknar man hur många korn det finns per kg bajs. Över 200 per kg så kanske man kan överväga att krossa eller stöpa om man så vill.



5. Hur vet jag om hästen behöver ha exempelvis b-vitamin tillskott vid pälssättning/fällning?

Hästar behöver inte B vitamin vid pälsfällning och pälssättning, utan dom behöver protein. Och då bara när dom sätter päls. Pälsfällning klarar hästar av utan problem. Det är när dom sätter päls som det kan bli jobbigt. Mer protein kan dom behöva typ efter nyår, för då börjar dom sätta sommarpäls.
 
Senast ändrad:
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

Tackar för svaren och puttar på tråden lite.

Måste väl finnas någon mer på buke som kan något om foder.. :)
 
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

Kan man också göra.
Trodde dock att Buke var ett forum där man kunde ställa frågor och få svar på dessa.
 
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför?

Ingen havre överhuvudtaget

2. Hur lång hållbarhet är det på helhavre?

Beror helt på hur det lagras


3. Angående saltsten, vilken ska man använda? Berätta gärna vad som är bra med de olika sorterna. Tänker bl.a på Himalayasaltsten.?

Vanlig saltsten bör hästen ha tillgång till, men sedan kan hästen ha mineralbrist och då kan man komplettera upp detta med mineralsten.


4. Varför ger man betfor? Detta verkar ju vara grunden i många foderstater.

Betfor innehåller mycket fiber med både hög och snabb smältbarhet, det är dessutom smakligt och hjälper till med en balanserad fodersmältning.

5. Hur vet jag om hästen behöver ha exempelvis b-vitamin tillskott vid pälssättning/fällning?

Hästen behöver inte B vitamin vid sättning eller fällning utav päls, det kan den producera själva, därimot kan hästen behöva få i sig mer protein vid sättning och fällning, protein finns i bland annat lusern, men det är sällan hästar behöver tillskottet.

6. Använder ni linfrö (olja eller uppkokad)? Varför eller varför inte?

Jag använder inte linolja, min häst har en bra balans i tarmarna och skulle hästen ha obalans i tarmsystemet så kan man lika gärna ge 0,5kg betfor varje dag, blir mycket billigare, är mycket godare för hästen men hjälper till med exakt samma sak.
 
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

Klart att man kan få svar på sina frågor.

1. Hel eller krossad havre spelar ingen roll.
2. vet ej men gissar att det har lång hållbarhet.
3. Jag brukar använda vanlig saltsten avsedd för hästar. Himalayasaltstenen var i alla fall för ett tag sedan mest ngt man försökte lura på hästägare. Min personlga åsikt men argument som att den innehåller samtliga grundämnen gör i alla fall mig mkt misstänksam.
4. Jag undrar verkligen om betfor är grunden i många foderstater. Det är väl ändå hö eller ensilage som är det i de flesta? Men betfor innehåller betfibrer som är bra för tarmarna och ser till att mikroorganismerna som lever där mår bra vilket är förutsättningen för att hästens matspjälkningssystem ska fungera bra. Sedan är det gott och innehåller en hel del vatten om man nu vill det.
5. De flesta hästar som får problem med pälsen får det pga proteinbrist. De har då ofta fått för lite protein under hela vintern.
6. Jag ger linfröolja för att det innehåller de nyttiga fettsyrorna.

Har lite frågor angående vad jag stoppar i pållen.

1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför?
2. Hur lång hållbarhet är det på helhavre?
3. Angående saltsten, vilken ska man använda? Berätta gärna vad som är bra med de olika sorterna. Tänker bl.a på Himalayasaltsten.
4. Varför ger man betfor? Detta verkar ju vara grunden i många foderstater.
5. Hur vet jag om hästen behöver ha exempelvis b-vitamin tillskott vid pälssättning/fällning?
6. Använder ni linfrö (olja eller uppkokad)? Varför eller varför inte?

Tacksam för svar!
 
Sv: Havre, salt, betfor och diverse andra foderfrågor.

1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför?
Smaksak, så länge hästen inte har fel på tänderna, däremot bör korn (som har hårdare kärnor) alltid krossas.

2. Hur lång hållbarhet är det på helhavre?
Några år iallafall, om den lagras torrt. Krossad är hållbarheten bara någon vecka.

3. Angående saltsten, vilken ska man använda? Berätta gärna vad som är bra med de olika sorterna. Tänker bl.a på Himalayasaltsten.
Köp en vanlig, syftet är att täcka hästens behov av salt, det behövs inget konstigt.

4. Varför ger man betfor? Detta verkar ju vara grunden i många foderstater.
Kan finnas många anledningar:
a) ger energi
b) bra för magen
c) gott (bra att blanda tex mineraler med)
d) alla andra gör ju det...

5. Hur vet jag om hästen behöver ha exempelvis b-vitamin tillskott vid pälssättning/fällning?
Normalt producerar mikroorganismerna i hästens grovtarm all B-vitamin som behövs, så tillskott behövs bara om hästen är dålig i magen. Däremot kan det fattas tex protein.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Vilket av dessa alternativ föredrar ni och varför? Har nu tagit hjälp av en kille i trakten som är duktig på det där med foder och är...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Axelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp