Havre och Havre

Magnum

Trådstartare
Vad är skillnaden på vanlig torkad(?) havre och syrad havre? Mer än smaken och lukten då?
Blir det nån skillnad näringsmässigt eller nån skillnad på nåt annat sätt?

*väldigt undrande*

Sv: Havre och Havre

Japp, den största skillnaden är att syralagrad spannmål har lägre innehåll av e-vitamin än torkad, därför måste man komplettera foderstaten med extra e-vitamin.

När man har jämfört syralagrad och torkad spannmål till kor har man bl. a. kommit fram till att
* Andelen lättlösliga kolhydrater är lägre i syralagrad spannmål (inte så oväntat, om det har förekommit en ensileringsprocess)
* Andelen fiberbundet kväve är lägre i syralagrad spannmål (inte heller så oväntat, kväve, dvs ofta protein, binds till fiber om fodret utsätts för höga temperaturer. Bindningen är osmältbar för däggdjur, och smältbarheten på proteinet sänks alltså)

Lite lägre näringsinehåll på e-vit och smrp(?) kan man vänta sej alltså?
´Tack för svaret!

Ja, e-vitaminet är den största skillnaden.

Eftersom andelen fiberbundet kväve (ADF-N) generellt är lägre i syralagrad spannmål än i torkad blir smb rp något högre i den syralagrade spannmålen, men det är svårt att säga hur mycket eftersom andelen ADF-N kan variera en del även i torkad spannmål. Det beror på hur hög temperatur spanmålen har utsatts för och vilken vattenhalt den haft vid denna temperatur. Använder du tabellvärden när du räknar foderstaten har du ju ändå en viss felkälla där (beroende naturligtvis på hur stor havregivan är) så det borde inte spela så stor roll.

Kommer jag byta så kommer mängden nästan vara obetydlig ändå. Han klarar sej länge på vårat bra hö. Även när jag börjar träna igen. Kraftfodret är mest i en lagom "sällskapsmängd", kanske 200 gram om dagen..
Har räknat på olika sorter av kraftfoder och den mängden jag ger gör i princip varken från eller till.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama