Havre, korn och vetehalm erfarenheter

B

Blossom7

Hej

Är det jag som är ute och cyklar när det gäller havrehalm, har nämligen fått för mig att den kan ha en laxerande effekt. Har därför hittils bara använt vete eller kornhalm. Men nu lyckas jag inte få tag i någon mer utan bara havrehalm.
Jag vill ha halmen för att det är så högt proteinvärde i vårt ensilage.
Tycker det känns taskigt när dom ätit upp sin giva med ensilage för fort utan vill att dom skall stå och knapra på lite halm. (vilket min häst älskar) Så snälla är det en skröna som jag har hört eller ligger det någon sanning i det??

Sv: Havre, korn och vetehalm erfarenheter

Har inte hört om någon laxerande effekt. Däremot kan glupska hästar som vräker i sig den mumsiga halmen få ont i magen. Som strö är den inte så bra eftersom den suger lite dåligt. Men du ska ju ge som kompletteringsfoder.

Varför ont i magen?
Är det någon fara för hästar som är vana att äta annan halm?
:confused:

Nej, det har inget att göra med det. För mycket i magen - förstoppning. Men ska du ge det som foder kommer det ju inte finnas alltför mycket att tillgå?! Fast jag vet hästar som rensat boxen utan att få bekymmer med magen. Och hästar som knappt kan titta på halm utan att få kolik.

När hästarna vräker i sig exv halm så tuggas den inte alltid ordentligt. Därav kolikrisken. Men har du en "normal" häst så är det ingen fara.

Själv tycker jag halm är ett alldeles utmärkt sätt att sysselsätta hästarna utan att de får i sig så mycket näring.

Liknande trådar

Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·
Foder & Strö Den här frågan hamnar nånstans emellan foder och hästvård men eftersom jag ser der som ett foderproblem så lägger jag den här. I det...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022