havre kontra Pellets

M

mammamu

Jag kommer att ha min islandshäst i ett nytt stall från och med februari och jag har precis gjort en analys av hösilaget på det nya stället. Det visar sig att jag måste lägga till kraft för att få en likvärdig nivå/balans som han har ätiti tidigare. Hösilaget vad mycket mer proteinrikt på hans nuvarande stall.

Det kommer att ingå havre, men jag har hört att det är bättre att introducera tex. Kraft Grund istället. Har ni några erfarenheter av havre kontra Kraft Grund/Grov?

Jag har hört att det kan vara bra att introducera små mängder i början tex. 3 dl x 2 per dag. Uppblandat med lite vitaminer mm. Har ni tips på vitaminer/mineraler?

Har ni någon erfarenhet av Basi block?

För övrigt kommer han att få ca 8 kg hösilage uppdelat på 4 gånger/dag.

Vore tacksam för kommentarer och tips:idea:

Sv: havre kontra Pellets

Det kommer att ingå havre, men jag har hört att det är bättre att introducera tex. Kraft Grund istället. Har ni några erfarenheter av havre kontra Kraft Grund/Grov?
Havre och KG är mycket lika i sitt näringsinnehåll.
Fördelen med KG skulle väl möjligen kunna vara att man får en hel del mineraler och spårämnen på köpet, men det finns ju inget som säger att det automatiskt passar i din foderstat för det. Det är nämligen ganska Ca-rikt, så det kan ändå bli fel om du har ett Ca-rikt grovfoder i grunden.

Räkna på mineralerna i din foderstat och se om KG funkar, annars tycker jag att havre + lämpligt mineralfoder är ett bra alternativ. Mycket billigare om inte annat...;)

Jag har hört att det kan vara bra att introducera små mängder i början tex. 3 dl x 2 per dag. Uppblandat med lite vitaminer mm. Har ni tips på vitaminer/mineraler?
Det beror ju på vilka vitaminer och mineraler som saknas i foderstaten. Svårt att veta annars.

Har ni någon erfarenhet av Basi block?
Oj, det har diskuterat mycket, andvänd sökfunktionen och läs i de gamla trådarna.

Sv: havre kontra Pellets

Förutom Krafft Grund finns ju lucern(pellets) som innehåller lite mera protein. Plus för att det räknas som grovfoder :)
Kolla värdena på www.krafft.nu
Vi ger helst havre och kompletterar med mineraler så långt det går.

Basiblock (hette vitablock förut) hittar du massor av synpunkter om ifall du söker här på forumet som sagt.

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Hej Har lite frågor, Har just köpt ett engelskt fullblod, ca 165cm hög, och väldigt mager. Man ser revben och baken är obefintlig. Så...
Svar
11
· Visningar
4 041
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka