Havre ger klåda?

Tussilago

Trådstartare
Hej alla glada!
Sökt lite, men inte hittat nåt.. Min fråga är; Om hästen är känslig mot havre, kan det ge klåda? Eller kanske tvärt om, kan klåda på hästen vara en reaktion på havre? Ni förstår va?
I höstas började jag fodra min häst med kra**t Groov. Blev hemskt klådig, så jag slutade. tyckte mig se en förbättring av det havrefria fodret. Nu får hästen krossad havre med lite korn i och öär hysteriskt kliig. Kan det ha nåt samband?

Sv: Havre ger klåda?

Om jag inte missminner mig så har du en "hovskäggshäst" av ngt större slag och om detta stämmer så ska du nog ta och försöka ta reda på så det inte är fotskabb din häst fått.
Tyvärr är det mkt vanligt för oss med hovskäggsprydda hästar och ännu mer tyvärr så är det ngt so mde flesta nekar sig ha på sina hästar trots att man ser de står å klia hysteriskt,stampar med fötterna osv osv..

(och denna period är oftast jävligast pga mkt tätare hovskägg,blöta hovskägg som gör att huden blir varm å fuktig osv)

Sv: Havre ger klåda?

Ska avskabba henne "bara för att" så att säga, för att vara på den säkra sidan. Men hon kliar i stort sett bara på kroppen, och så i svansen. Hon får typ spel o bara steppar runt om man ska borsta svansen, den verkar klia nåt vansinnigt, men hon skaver inte sönder den nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka