Havre eller krafft?

Silver Girl

Trådstartare
Har fått höra att havre är bättre för lite äldre hästar än krafft. Stämmer det? Någon som vet varför i så fall?

Sv: Havre eller krafft?

det enda jag kan tänka på är väl lysin innehållet och att de kan få foderstrupsförstoppning. Men det känns inte troligt att det du hört ska vara sant.
Sen beror det lite på vad du menar med äldre, pratar vi om 8 eller 24, över 20 så slutar ju tänderna att växa och de kan få problem med att äta men båda foderslagen kan man blöta upp så det blir lättare att tugga det.
Men min egna mening är att jag tror de kan hålla sig lättare i hull med ett väl sammansatt foder och det är nog lättare då att hantera tex krafft sortimentet. (slipper massor med pyttsar o.s.v.)

Sv: Havre eller krafft?

Det beror ju på vilket av deras foder du jämför med.

Krafft Grund är väl det foder som är närmast jämförbart med havre, och blötlägger man det blir det kanske mer lättuggat än havre, om det var det som var tanken?

Annars får man utgå från sin höanalys för att se vad som passar bäst. Har man ett proteinsvagt grovfoder så är det klart bättre att välja ett av Kraffts proteinrikare foder (Groov125, Protein, lusern etc...) än havre, som inte innehåller speciellt mycket protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka