Havre eller krafft ponny

H

hästig

Har en halvblodshäst som är väldigt lätt att hålla i hull men som på samma gång behöver energi för att vara någorlunda framåt när man rider. Tränar och tävlar lättare klasser i hoppning.

Problemet är att mitt hösilage blev bra i år och med 8 kg får hon i sig allt protein hon behöver om jag ger 1 kg havre. Det finns ju något som heter krafft ponny med lågt protein innehåll men frågan är vad blir hon "piggare av". 1 kg havre eller krafft ponny?

Sv: Havre eller krafft ponny

Puttar upp.

Ingen som vet vad som är bäst att fodra med när man har en sån häst som jag beskrev ovan. Vad för foder kan man ge för att få mer "fräs" i hästen utan att den får alltför mycket extra protein?

Har du analysen på ditt grovfoder? Om du har, så ser du vad det innehåller o om hästen klarar sig utmärkt på detta grovfoder eftersom det är bra i år så kanske den hästen kan klara sig enbart på detta grovfoder? Om du vill kan du lägga till lite betfor om du ger din häst mineraler? Havre kan nog gå bra, oxå. Men jag skulle ge betfor om jag vore du. Sen så vet jag inte hur din analys ser ut heller.

8.9 MJ/kg foder
smbrp 68 g/kg foder

Enligt foderstats beräkning behöver hon 97 MJ och 581 g smbrp.

Jag kunde gett henne enbart hö för hon hade klarat sig på 10 kg om dygnet men problemet är att hon är ganska "bekväm" eller rättare sagt lat av sig och ibland vill man pyttsa på fodret lite inför träningar och tävlingar för att få liter mer glöd i henne. Funderade på att ge havre till hösten och hon får även lite betfor på vintern. Med det kraftfodret jag ger nu så blir det alldeles för mycket protein även om hon bara får 1 kg av det. (innehåller ca 120 g smbrp/kg). Hon får även vitaminer + mineraler och ett par handfullar lusern i fodret för att inte svälja det på 5 sekunder.

Oj, vilket bra hö du har! Då tycker jag som lovisa_eleonora skrev att olja eller betfor kan du ge din häst. Det är ju trots allt 'naturligt foder', o det är ju det bästa för hästar.

Betfor är väl inte som spannmål, eller hur?
Men det är ju bättre än spannmål. Mkt fibrer i, o vätskemängden är bra för hästen.
Olja är väl som uppiggande om hästen är lite "slö".
Vill man inte ge betfor kan man ju ge linfrökakan --> Fibrer. Fett kommer ju ifrån oljan. Jag ger inte mina hästar olja överhuvudtaget, o funderar vilken sorts fett det finns förutom oljan.

Visst vet jag verkan av fodermedel, men det enda fodermedel jag ser som naturligt för hästar (d v s vad deras system är skapta för att hantera) är ju gräs...

Hur blir det med mineraler? Vad innehåller höet där? Det är ju lite skillnad på havre och Ponny i mineralmängd. Ponny går utmärkt att ge hästar också som tex behöver mindre protienmängd. Dessutom innehåller Ponny (alla Kraffts foder) mer fibrer och långsamma kolhydrater. Om du vill ladda hästen inför prestation kanske du kan komplettera med lite havre (snabba kolhydrater) eller Krafft Energi (ganska dyrt iofs). Olja är också energirikt. Betfor är för övrigt inte naturligt då det är en restprodukt av sockerframställning. Betfor ger däremot snabb energi (socker) och viss vätska. Som sagt glöm inte mineralerna me ;)

Inte riktigt säker varför du svarar mig detta...

Men jag blir lite frågande till informationen att Kraffts foder innehåller "..mer fibrer och långsamma kolhydrater". Mer än vad?

varför inte kornkross? Jag tycker personligen att ponnykrafft är gjort för ponnier men det går säkert bra det med:smirk:

Hade förutom 8 kg hösilage, 1 kg have, lite betfor tänkt ge henne Kraffts Blåröd (tror jag det hette) för att se till att hon får alla vitaminer + mineraler. Får väl prova mig fram. Sen får man kanske justera mängden havre beroende på vad hon ska göra.

Vet bara att för något år sedan bytte jag ut mitt hög energi kraftfoder med ett med mindre MJ och protein och då blev hon slöööö och enormt tråkig att rida.

Jag tycker dock att 8kg hösilage till ett halvblod låter väääääääääligt lite.

Enligt Krafft gör olja bara hästen mer uthållig inte mer explosiv. Och det låter ju inte riktigt som den effekt du önskar. Du kanske kunde testa med en kombination av havre och olja?

varför inte kornkross? Jag tycker personligen att ponnykrafft är gjort för ponnier men det går säkert bra det med:smirk:
du är en sån som stirrar dig blind på namnet med andra ord..

*suck*

det vore så mycket bättre om de bara hette krafft lila, krafft röd, krafft grön, krafft svart, osv osv..

tänk att jag rådde en tjej att köpa krafft ponny till sin lättfödda lata häst.. men när hon kom hem från GG så sa hon "ja det stod ju att groov är för hästar som arbetas lite hårdare" GAH hon fick ju en ÄNNU latare häst av det.. bara för att hon bara kollade på namnet.. Kponny passade bättre till hennes hö och då är det det hon borde ha köpt..

Har en halvblodshäst som är väldigt lätt att hålla i hull men som på samma gång behöver energi för att vara någorlunda framåt när man rider. Tränar och tävlar lättare klasser i hoppning.

Problemet är att mitt hösilage blev bra i år och med 8 kg får hon i sig allt protein hon behöver om jag ger 1 kg havre. Det finns ju något som heter krafft ponny med lågt protein innehåll men frågan är vad blir hon "piggare av". 1 kg havre eller krafft ponny?
ja hon kommer nog att bli piggare av krafft ponny, kombinera gärna med betfor..

du verkar kunna räkna en del så räkna på krafft ponny och lite betfor du..

Jag har sett hästar bli betydligt mer explosiva (ibland lite väl mycket) genom att toppa foderstaten med olja. Men då pratar vi om ett redan högt energiintag som toppas med olja inför t ex lopp.

Jag tycker dock att 8kg hösilage till ett halvblod låter väääääääääligt lite.

Hon ska även få 3 kg halm att tugga på för jag tycker också att det är för lite grovfoder för en stor häst. Hoppas att kvalitén blir bättre än förra årets.

Jag har aldrig fodrat med olja så har ingen erfarenhet av det. Vilken olja är bäst i så fall och i vilken mängd. Kan man bara ge det inför träningar och tävlingar i så fall?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka