Havre eller krafft ponny

Sv: Havre eller krafft ponny

Beror helt på hästen skulle jag vilja säga... Det krävs järnkoll på foderstaten för att "toppa den" och lika järnkoll på individen (tycker jag), annars känns det lite vanskligt att dutta omkring.

Vi kör med linfröolja, främst för att vi sett sådan markant skillnad i pälsarna mot när vi använda majs- eller sojaolja (matolja eller Kraffts Olja alltså, Kraffts är sojaolja)

Hade förutom 8 kg hösilage, 1 kg have, lite betfor tänkt ge henne Kraffts Blåröd (tror jag det hette) för att se till att hon får alla vitaminer + mineraler. Får väl prova mig fram. Sen får man kanske justera mängden havre beroende på vad hon ska göra.

Vet bara att för något år sedan bytte jag ut mitt hög energi kraftfoder med ett med mindre MJ och protein och då blev hon slöööö och enormt tråkig att rida.

Jag måste hålla med om att 8 kg låter sjukt lite. Vi har JÄTTEbra värden på vårt hösilage och det är dessutom relativt torrt. Halvbloden i vårt stall får mellan 10-12 kg.

Hon har alltid fått mer än 8 kg men hon är fet och behöver bantas så nu tänkte jag att verkligen skärpa matkollen till hösten och få ner henne i vikt. Med 12 kg hösilage får hon i sig 816 g smbrp och hon behöver bara runt 550. Då är det väl bättre och byta ut lite hösilage mot några kilo halm, för de blir väl tjocka av alltför mycket protein?

Halm innehåller BARA energi, så det är ju sämre att ge ur fettsynpunkt. Det tillför bara fett och inget till musklerna (protein används främst till byggande av muskler, överskott blir fett på hästen)

Vad rekommenderar du då? Jag har eget grovfoder så det får jag använda för jag går ju inte och köper hö med sämre värde när jag står med 40-50 ton eget grovfoder.

Jag tycker iaf inte att olja låter idealiskt i detta fall. Häste får bara 8 kg grovfoder, vilket jag tycker ger ts i underkant. Bättre att ge ett energifodermedel som ger lite mer bukfyllnad och tugg än olja då. Havre tycker ja låter utmärkt för att ge lite go och skrammel i krubban. Ev något färdigfoder, men det blir ju genast dyrare, iland elt i onödan.

Bättre att ge ett energifodermedel som ger lite mer bukfyllnad och tugg än olja då. Havre tycker ja låter utmärkt för att ge lite go och skrammel i krubban. Ev något färdigfoder, men det blir ju genast dyrare, iland elt i onödan.

Nu förstår jag inte riktit vad du menar. Det enda energifodermedel som jag känner till som dessutom har hög fiberhalt är betfor. Är det vad du syftar på? Som jag läser det rekommenerar du spannmål (stärkelse) eller färdigfoder men å andra sidan tycker du det ger för låg ts (om jag förstått rätt).

Argumenterar du inte mot dig själv?

Har du provat att bara ge ditt grovfoder? Och konstaterat att hästen blir fet när den går på rätt ts-mängd?

Jag får väl helt enkelt rida mycket mer så att hon kan få mer TS. De andra åren har hon fått minst 12 kg (ca 70% TS året innan) och jo hon håller sig i bra rund form. Är bara så trött på att folk alltid gnäller på att jag har en tjock häst så nu tänkte jag ta tag i det men jag vet att när hon står där och tigger och vill ha mer så lär det säkert överskrida 8 kg för det kommer aldrig att hålla. Mer motion är väl enda svaret egentligen och lite havre och betfor för att få mer ös i henne.

Energifodermedel var kanske lite missvisande uttryck att använda. Jag syftade mer på ett kraftfoder som skulle uppfylla det ts ville ha: lite mer energisk häst och då använde jag lite felaktigt uttrycket energifodermedel, då i motsats till proteinrikt kraftfoder.

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var alltså att då hästen redan var lite rundlagd men får ju väldigt liten mängd foder att tugga på skulle jag kanske inte satsa på olja i första hand, utan något som samtidigt ger lite mer mättnadskänsla, istället för att smälla på mer kalorier utan att ge mer att tugga på samtidigt.

Jag skulle då hellre ge lite havre eller betfor, beroende på vad som passar hästen bäst. Allra hellst skulle jag ge mer grovfoder, men det verkade inte vara aktuellt i detta fall.edit: eller jo enligt sista inälgget:)

Senast ändrad:

Inte riktigt säker varför du svarar mig detta...

Men jag blir lite frågande till informationen att Kraffts foder innehåller "..mer fibrer och långsamma kolhydrater". Mer än vad?

Jag svarade inte dig utan TS. Undrade bara om hon tänkte på mineralerna när hon räknade på om hon skulle ha Havre eller Krafft Ponny. Men visst det har inget med energi att göra! Sorry! Angående fibrer och kolhydrater så är det så att havre innehåller en sådan energi (lättlösliga kolhydrater/stärkelse) som hästen tar upp i tunntarmen (snabb energi) det innebär att hästen bara kan använda den energin just då sedan lagras den i kroppen iform av fett. Energi i form av fibrer tar hästen upp i grovtarmen och den kan hästen använda på längre sikt därför är den "långsam energi" och mycket skonsammare för hästen och muskulaturen (mindre slagg). Angelica

Jag får väl helt enkelt rida mycket mer så att hon kan få mer TS. De andra åren har hon fått minst 12 kg (ca 70% TS året innan) och jo hon håller sig i bra rund form. Är bara så trött på att folk alltid gnäller på att jag har en tjock häst så nu tänkte jag ta tag i det men jag vet att när hon står där och tigger och vill ha mer så lär det säkert överskrida 8 kg för det kommer aldrig att hålla. Mer motion är väl enda svaret egentligen och lite havre och betfor för att få mer ös i henne.

Jag vet hur det är när folk gnäller på att man har tjockis-häst. Jag ger min ponny bara hösilage. Mycket bra värden, vilket innebär att jag inte kan ge så mycket. Hon får så mycket så att magen och pälsen ser fin ut, men inte ett kg mer än hon behöver. Sen står hon på halm (och vräker inte i sig det) men det sysselsätter magen på henne och jag behöver inte ge henne något utöver hösilaget förutom lite mineraler. Hon rids 6 dagar/veckan, ganska tufft och hon klarar sig som sagt utan något kraftfoder. OM jag känner att hon börjar bli lite trög så ökar jag bara upp hösilaget lite och vips så orkar hon mer. Men jag kanske är knäpp som vill ha en uthållig häst och inte ett pigg en?;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka