Havre/Betfor eller annat foder?

L

loka75

Har köpt "Hippo bas cool" havrefritt pga pigg häst, tycker hon är pigg ändå. Allt foder har blivit så dyrt, Hippo`t kostar 147 kr för 25 kg. Gav havre, betfor och mineraler förr. Är det absolut det billigaste foder alternativet? Havren kanske man kan köpa direkt från bonde lite billigare. Vi har bra hö och hon är väldigt lätt-född. (16 år gammal). Jag vill ha tips på olika foder-alternativ. Ska tilläggas att hon lätt svullnar i benen på nätterna, finns det något foder som inte är bra. Betfor är ju rent socker, vad tycker ni om det?
/

Sv: Havre/Betfor eller annat foder?

Om ni har bra hö och hon är lättfödd, behöver du verkligen kraftfoder?

Hej, tack för ditt svar!
Jag tävlar en hel del, vill ju inte att hon ska få vitamin brist.
I år vet jag inte hur höet generellt är, vi har hö från olika ställen och analys är inte gjort. Har googlat lite men alla foderstatsprogram kräver analyserat hö. Alltså, jag tror att det är medelhö...?? Det verkar frächt och så men det säger ju inget om innehållet i och för sig. Jag funderar på att byta till havre och betfor men undrar hur mycket är rimligt att ge per dag? Jag har gett 2 kg hippo cool plus 100 g wiromin bas vitamin/mineralpellets. (+8 kg hö)

Det är väl inte så vanligt att hästar får vitaminbrist...

Byt ut dina två kg ( :eek: ) kraft mot 2 kg hö kanske?
Ge några dl betfor (eller vadsom) för att den ska få ngt i krubban.

Hej, tack för ditt svar!
Jag tävlar en hel del, vill ju inte att hon ska få vitamin brist.
I år vet jag inte hur höet generellt är, vi har hö från olika ställen och analys är inte gjort. Har googlat lite men alla foderstatsprogram kräver analyserat hö. Alltså, jag tror att det är medelhö...?? Det verkar frächt och så men det säger ju inget om innehållet i och för sig. Jag funderar på att byta till havre och betfor men undrar hur mycket är rimligt att ge per dag? Jag har gett 2 kg hippo cool plus 100 g wiromin bas vitamin/mineralpellets. (+8 kg hö)

Okej, då har du alltså ingen aning om höet är skitbra eller rent värdelöst? Och jo, man måste ha analys för att kunna räkna foderstat.

Ta och gör en analys på höet, det är bara ta från de olika partierna och blanda och få ett genomsnitt.

Vitamin kan du ge som pulver i en slatt betfor, eller som flytande i en deciliter havre. Eller ge wieominpelletsen rena?

2 kg kraftfoder är MASSOR för en lättfödd, ta bort hela kraftfodergivan, ge mineral och vitamin, och öka på höet om hon går ner för mkt i vikt. Samt analysera höet. Vägrar du analysera kan du ta bort hippo cool:en ändå, och öka på höet om hon går ner. Tappar hon muskler/är för dåligt musklad sen vet du att du har ett dåligt hö och hon har proteinbrist..

Men finns INGEN anledning att ge en lättfödd ponny 2 kg kraftfoder!

Tack för alla svar!:bow:
Hon är stor häst och ingen ponny.
Går 6 dagar per vecka, minst en timme. Tävlas 1-2 ggr/månad i hopp.
Så hon gör en hel del fast smal är hon inte.
Svårt att göra analys då hon som äger stallet köper hö från olika ställen och vad man får tag i. Hänger bara liksom med, lika glad är jag för det.
Jag har fått många tips både härifrån och från andra i stallet, jo jag kanske bara ska ge 1 kg hippo eller jag funderar på att byta ut det mot havre och betfor, frågan är bara hur mycket? För nåt vill jag ge henne ändå.
:)

Tack för alla svar!:bow:
Hon är stor häst och ingen ponny.
Går 6 dagar per vecka, minst en timme. Tävlas 1-2 ggr/månad i hopp.
Så hon gör en hel del fast smal är hon inte.
Svårt att göra analys då hon som äger stallet köper hö från olika ställen och vad man får tag i. Hänger bara liksom med, lika glad är jag för det.
Jag har fått många tips både härifrån och från andra i stallet, jo jag kanske bara ska ge 1 kg hippo eller jag funderar på att byta ut det mot havre och betfor, frågan är bara hur mycket? För nåt vill jag ge henne ändå.
:)
Med tanke på att hon är rund trots att hon arbetar 6 dagar i veckan är ett tydligt tecken på att hon får för mycket energi = kraftfoder. Vill du få henne att hålla normalvikt får du helt enkelt inse att hästen inte behöver något kraftfoder utan håller sig bra på bara grovfoder. Ger man tillräckligt med grovfoder räcker det gott till de flesta hästar. Vi ska inte överskatta vår förmåga att jobba med våra hästar. En timme om dagen är inte särskilt mycket för en häst. Har man däremot en svårfödd häst kan det finnas anledning att tillskottsfodra med kraftfoder även om hästen står och inte gör någonting. Individuellt alltså... Summa sumarum... Har du en tjock/lättfödd häst behöver den inte kraftfoder. Vitaminer kan man ge som tidigare talare redan nämnt.

Men varför ger du bara åtta kg hö? Eller går hästen även på gräs fortfarande?

Eftersom du inte vet analys eller något så spelar det ju egentligen ingen roll vad du ger för kraftfoder eftersom du inte vet vad/om det är någon brist i foderstaten..
Att ge kilovis känns dock ganska onödigt. Ge några deciliter eller en halvliter eller något.

Så här ser dagen ut i stallet;
Morgon: har jag gett knappt 1 kg hippo, sen släpps de ut på gräs (finns massor) men jag vet att värden sjunker på hösten.
Sen äter de gräs hela dagen och på kvällen ser det ut på följande vis:
knappt 1 kg hippo, 100 g wiromin mineral pellets. 4 kg hö och till natten får hon ca 1 kg hö igen. När det inte finns gräs sen har jag som vanligast gett henne 8 kg hö sammanlagt per dygn fördelat morgon 3, middag 1 och kväll 3 och natt 1 kg. Jag kanske ska ge mer sen?:confused:

Byta plats på kväll och nattgivan, sista givan för natten är ju den som ska räcka längst timmar innan det är mat igen, ge hellre 1 kg kväll och 3 kg natt.

Och 2 kg kraftfoder är jättemycket för en lättfödd häst, dra ner det till 1 dl morgon och kväll istället om du vill ha krubbskrammel.

Tänk på att natthöet ska räcka hela natten, inte bara en halvtimme :crazy:

Man ska ha de högsta givorna där det är längst mellan fodringarna.
Helst ska man ge så den inte behöver stå mer än ett par timmar utan något att tugga på..

Och jag är fortfarande fast vid att du ska dra ner på kraftfodret (och höja höet.)!

Tack för er hjälp, råd och tips;)
Jag kommer att göra så att jag ger den större givan till natten och dra ner på kraftfoder :)

Tack för er hjälp, råd och tips;)
Jag kommer att göra så att jag ger den större givan till natten och dra ner på kraftfoder :)
Och ge gärna mer hö. 8 kg för en stor häst är lite. Vår extremt lättfödda connemara får 6 kg normalt hö per dygn, och det är i minsta laget tycker jag (med tanke på ättid) Hon gillar granruskor och sånt, så det får hon att pilla med också. Halm är annars en bättre lösning, men vi har inte tillgång till halm av tillräcklig hygienisk kvalité tyvärr, men det kan kanske du får tag på...

Liknande trådar

T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: Tequilasun
·
Hästvård Nu ska snart min åring åka på bete, vilket ska blir skönt för både mig och honom :p Men.. jag tycker han är lite smal.. visserligen så...
2
Svar
20
· Visningar
1 725
Senast: weasel_
·
T
Foder & Strö Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer. Vi skördar eget hö men har ej analyserat det...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: a1agnlju
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama