Havre åt schettisar!

H

HorseInn

Hej!

Är havre dåligt åt schettisar eller ej?

Tacksam för svar!

Sv: Havre åt schettisar!

Det beror på en del olika saker. Hur värdena i grovfodret är. Hur mycket dom jobbar, om dom är feta/normala/smala. Om dom går på lösdrift eller stall.

Går på lösdrift och har inte gjort just någonting med den sen i somras. Den är nog mot det fetare laget, men jag har hört att de t.o.m kan bli sjuka av havre.

Går på lösdrift och har inte gjort just någonting med den sen i somras. Den är nog mot det fetare laget, men jag har hört att de t.o.m kan bli sjuka av havre.
då lär den inte behöva någon havre

Men man kan inte generellt säja att "de blir sjuka av havre".
Men om ponnyn ifråga har haft fång så kan havre öka risken för återfall.

Jag har också haft shettisar i träning som gått på 1-2 kg havre/dag, men jag skulle aldrig drömma om att proppa i dem det när de inte jobbar. Mina shettisar har en skvätt havre (2 dl) i krubban när de kommer in från hagen, enbart för att de ska vilja gå in...

Min shettis blir helt knäpp av havre och får inte det eftersom jag vill att han ska vara hanterbar :idea: är din shettis mot det fetare hållet behöver den nog ingen havre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka