Tänker att jag frågar er som vet det mesta här och har varit med om mycket.. Jag köpte en häst för 4 månader sedan som det varit en hel snyft historia bakom, jag har gått på denna historian och börjar dock misstänka att jag blivit rejält grundlurad. Hästen har vid träning haft "panik" pga. att den blivit "misshandlad" hos tidigare ägare så vi har tagit det väldigt lugnt och bara lärt känna varandra för att hon ska få förtroende för mig men började med lättare dressyrpass för ca. 1 månad sedan (1pass i veckan, lång och låg form, inga som hellst inspänningar och ett tredelat bett med rörliga ringar)) när jag red sist och fick med henne ordentligt och ärligt så hon jobbade med hela överlinjen fick hon panik och skenande. Dom som var nere vid paddocken sa att det var ren panik i hennes ögon... Jag tänkte väll att det var ett bakslag, när min tränare red i veckan så hände precis samma sak - PRECIS när man verkligen får henne att jobbaigt så exploderar hon i total panik. Hon stretar emot väldigt mycket i traven och vill inte alls jobbas där, huvudet väldigt högt hela tiden, när vi bara strosar runt på uteritter är hon aldrig helt avslappnad fasten hon är lugn. Hästen verkar ha fruktansvärt, fruktansvärt ont när msn verkligen jobbar och kommer åt henne, då hon är en riktigt trevlig häst i alla lägen annars och är aldrig dum!! Jag köpte henne för att träna och tävla, hästen har gått igenom två besiktingar u.a, hon är "garanterat" skadefri och jag måste verkligen ta det LUGNT för att hon blivit så illa behandlad säger säljaren. Jag känner på mig att denna snyft historian är rena skitsnacket och att tidigare köpare haft problem och velat hävda köpet utan någon utredning och att säljaren inte gått med på detta men har sålt hästen vidare åt dom istället. Om en häst verkligen får panik vid träning och blir farlig pga skenande, stegrande, bockande, backande och försöker lägga sig. men inte annars inte en tendens, borde man inte då göra en utredning för att se om det är något fel och inte välja att sälja vidare? Jag ska starta en utredning hos vet. och försöka hävda köpet, för något måste vara fel..... Finns det någon som har erfarenhet av att blivit lurad och kan komma med tips? Det finns så mycket jag inte kan dela med mig av, så ni kan väll försöka hjälpa mig med det lilla jag kan dela med mig utav. Tack på förhand!