Havandeskapsförgiftning

Bollen

Trådstartare
Usch jag har blivit så svullen i fötter, händer och ansiktet...fingrarna sticker det i.
Har dessutom ökat i vikt fort sista veckan.

Vid kontroll tidigare hos BM hade mitt blodtryck börjat öka.. dock hållit sig stilla på 140/90 sen dess. Nästa koll skulle vara i nästa vecka men ringde idag och fick en tid i morgon.

Hoppas att det inte är något allvarligt utan bara att kroppen bunkrar upp.... :crazy:
jag har förstått att det är vanligt, Eller??

Sv: Havandeskapsförgiftning

Häromveckan blev jag verkligen superknubbig av vatten, och sen förkyld :mad: och mitt blodtryck har varit lågt hela tiden men höjdes med typ 20 på både över och undertryck. Så jag oroade mig då, men nu när förkylningen lagt sig försvann svullnaden också - så vi får se vad blodtrycket säger idag :)
BM sa att blodtrycket ofta går upp mot slutet, och att vattnet kunde bero på förkylning å så. Så jag skulle inte oroa mig om jag vore du, men får su skitont i huvudet eller nåt skulle jag åka in :)

Jag har haft det. Hade samma symptom som du fast lite högre tryck 140/100, du ligger ju på gränsen till högt blodtryck. Jag hade även lite äggvita i urinen.
Har du havandeskapsförgiftning så är det allvarligt så ta de lugnt och vila mycket även om du inte fått det bekräftat än, fall i fall. Har för mig att det är ca 1 på 10 som drabbas och enligt min läkare på medicin avd så är det ett tecken på att man har en tendens till hjärt- och kärlssjukdomar, om detta stämmer vet jag inte till fullo, för ingen i min släkt har dött eller lidit av sjukdomar relaterade till detta, däremot finns det flera som lider av högt blodtryck.

Nu vet jag inte vilken vecka du är i, men jag drabbades, tur i oturen, sent i graviditeten, v 39.

Jag har ju inte så lång tid kvar.... hmm räknar... 2 veckor på fredag..
Jag har fått lämna 2 urinprov när trycket steg, det första visade 0 protein och det andra obetydligt lite protein. Jag får se vad det visar imorgon.
Men jag antar att nu när förlossningsdatumet är så nära är väl det "värsta" som kan hända att dom sätter igång mig...

Har mest legat i soffan både igår och idag...:smirk:

//Bollen :bump:

Jag blev igångsatt, fast från att de upptäckte att jag hade havandeskapsförgiftning till att de satte igång det hela, så gick det 4 dagar, så han är född 1 dag före BF, tror att de hoppades lite på att det skulle komma igång av sig själv. Jag hade en 1 i äggvita när det upptäcktes blev en 3 efter någon dag. Låg inne en dag på observation också innan jag blev hemskickad en runda för att återkomma några dagar senare.

Skulle det vara så att du har havandeskapsförgiftning så kommer de garanterat att sätta igång dig med tanke på hur långt du har kommit i din graviditet.

Jag har haft högt blodtryck den sista tredjedelen av graviditeten och har hela tiden gått och kollat mig för just havandeskapsförgiftning hos barnmorskan. Mitt blodtryck har legat runt 140/85 under denna tid. Var dock där igår och då låg det på 160/90 men hade ingen äggvita i urinen. Så jag blev hemskickad med order om att vila (som om man gjort annat de senaste veckorna?)

De varningstecken jag har blivit tillsagd att vara uppmärksam på är:

- ödem (svullnad) som uppkommer snabbt (över en dag, ett par dagar) framförallt händer, ansikte, läppar etc.
- ont högt upp i magen
- flimmer för ögonen
- huvudvärk som inte går över med vila och två alvedon

I och med att du har kommit så långt i din graviditet så skulle jag råda dig att ringa till förlossningen om du är det minsta orolig. Det är alltid bättre att åka en gång för mkt än en gång för lite så att säga.

jag hade högt blodtryck under min graviditet och det höjdes dramatiskt de sista veckorna. Låg på 160/110 typ.. Som värst var det väl 180/115. Jag blev varesig igångsatt eller inlagd pga det. Men beordrades att ta det lugnt, inte stressa och inte göra för mkt. Jag hade också lite protein i urinet, inget de reagerade över. Men fick i alla fall åka in på BT kontroll varannan dag.

Blev dock igångsatt i v 40+3 pga pyspunka och "lång vattenavgång"

Nu har jag varit hos BM...

Blodtrycket låg på 135/92

Inget protein i urinet tack och lov....

Men hon tycker att jag ska ta det lungt och komma in för nya prov på tisdag igen...

Skönt att det inte var något i alla fall...

En del svullnar upp dagarna innan förlossningen :) Jag blev VANSINNIGT törstig de tre sista dagarna. Shit vad jag drack... Jag kände mig helt uttorkad hela tiden. Så kanske... ;)

Det kan komma snabbt, så var uppmärksam på symtomen.
Min första graviditet slutade med ett akutsnitt 6 veckor för tidigt pga av havandeskapsförgiftningen.:cry: Sen höll min lilla på att stryka med, hennes små lungor ville inte alls arbeta.:cry: Hon låg kvar på sjukhuset i 3 veckor innan hon blev stark nog att få komma hem.:) Hon har inte fått några men mer än att hon idag har glasögon. (Eftersom hon fick ligga med extra syrgas i kuvösen, så kan ögonen fara illa av det.)

Jag har haft det båda graviditeterna.

Med första sonen blev jag igångsatt i v. 36+3, efter en veckas inläggning.

Med andra blev jag inte fullt så dålig, men det var skitjobbigt med blodtrycket och all vätska.

Jaha nu sa jag saker för tidigt som vanligt :mad: Mitt blodtryck hade gått upp hos BM igår, från 100/60 som jag haft hittills till 150/85 :( Plus att jag svällt upp som ett sumo och har 2 på äggvitan i urinen. På tisdag nästa vecka ska vi kolla med blodprov ... men kände jag mig sämre i helgen skulle vi åka in till förlossningen sa hon. Usch :(
Jag har ju ändå 4 veckor kvar, hoppas det här inte hinner 'blomma ut'.
Har ingen huvudvärk iallafall, känner mig bara pluffsig. Jag fick bara instruktionen 'vila', som jag gjort sen typ oktober pga fogarna. Ble!
Nu vill jag vara klar och ha bebis hos mig :bump:

Åh din stackare....

Håller tummarna på att det lugnar ner sig....

Det är tur att buke finns så man har något att göra när man ligger i soffan hela dagen..... och bärbar dator förstås...

Men jag har ju börjat renovera matrummet ju, har inte tid med det här :D
Inte för att jag klarar så mycket ändå men 5-10 minuter kan jag hålla på innan jag måste vila en timme :)

Ja vad skulle man gjort utan laptop och internet :eek: Vågar jag inte ens tänka på !!

Usch vad hemskt :cry: Och 6 veckor tidigt är ju ändå inte SÅ tidigt, då tror man ju att det inte blir så allvarligt ... skönt att det gick bra för din lilla iallafall! Hur snabbt kom symtomen och vad fick dig att åka in?

jag har ju planer på att flänga runt och kolla på tapeter till barnrummet. Måste kapa och kasta in ved. Bygga nya hagar och hämta torv måste ju också fixas..... hmm... det är nog bäst att dra filten över huvudet och glömma alltihop.... :angel:

Är gravid nu och har havandeskapsför.
Dock känner jag inte av det alls, är bara blodtrycket och mängden äggvita i urinen som åker jojo:crazy:

Är i v 39 nu jag och vet inte om jag blir igångsatt eller inte.
Läkarna kan ju aldrig bestämma sig *mutter*
Ska in i morgon, får se vad dem säger då.
Åker fram och tillbaka hela tiden. *mera mutter, trött på det nu*

Senast ändrad:

Gör absolut ingenting av det där.

Det är tack vare buke, och alla bra råd från de kunnaiga här, som gjorde att jag klarade att gå andra graviditeten fullt ut. Jag lyssnade på vad de sa. Det gjorde jag inte med första, och det slutade med inläggning och igångsättning.

Så ta det så lungt du bara kan, passa på och läs böcker, kolla film. Blir du ännu sämre får du inte ens göra det, jag låg i ett mörkt rum med nerdragna persienner, fick lyssna på radio men inte mer.

Jag kände inte heller av det och hade svårt att hålla mig stilla. Vi höll på att byta kök, även om vi hade snickare här så vill man ju vara med och fixa. Var rätt trött efter att vi satt kakel en hel dag, jag langade, snickaren kaklade (det var några dagar innan jag fick reda på att jag hade h-förgiftning).
Jag fick reda på det i v 39+1 och de satte igång det v 39+5.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Skorpis_8
·
Gravid - 1år Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju...
Svar
17
· Visningar
20 044
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 472
Senast: Clintan
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama