Häva köp eller inte

M

Michayla

Jag köpte en häst för ungefär exakt en månad sedan. Jag letade efter en genomsnäll skogsmulle och ägaren intygade att han var snäll och aldrig hade stegrat eller bockat sig eller försökt slänga av sin ryttare. När jag provred honom så red jag ut tillsammans med ägaren. Hon hade ingen ridbana så jag kunde inte testa honom mer än på en liten ojämn gräsplätt i skritt och trav. Jag berättade för henne att jag endast red ut själv och att det var ett krav att han skulle kunna ridas ut på ensam eftersom att jag inte hade något ridsällskap. Nej, det var inga problem, intygade ägaren.

Nu har jag haft han hemma i en månad och ridit han cirka 5 gånger. Två gånger ut i skogen och resten på vår ridbana. Förr förra gången jag red honom så var vi på ridbanan och allt gick bra de första 10 minuterna men så fort jag började korta honom och kräva lite mer av honom så började han stöka och jag vågade inte pressa honom mer utan avledde det hela och tog det lugnt resten av ridpasset.

Idag red vi ut i skogen och det har gått bra de tidigare 2 gångerna men idag började han stöka efter cirka 10 min igen. När vi kom skrittandes förbi en parkeringsficka så tvärnitade han och skulle vända men när jag bestämt försökte få honom att gå framåt igen så började han bocka som en vildhäst och försöka få av mig. Jag försökte på nytt att fösa honom framåt men då ställde han sig på bakbenen och då fick jag nog, hoppade av och ledde honom förbi parkeringsfickan och sedan vände jag hemåt och ledde honom hem.

Sådana här tokiga hästar red jag som barn och tonåring. Nu när jag är vuxen och har blivit mamma vägrar jag sitta på sådana här hästar, just på grund utav skaderisken. Jag var mycket noga med att jag sökte efter en GENOMSNÄLL skogsmulle och INTE efter en vildhäst att tampas med.

Frågan är, har jag rätt att häva köpet på grund utav detta? Vi har ett skrivet kontrakt á la Lars Deckman (eller vad han nu heter..) Ett sådant där kontrakt man köper i ridsportaffären. :angel: Vi är bägge privatpersoner! Har jag rätt eller inte?

Sv: Häva köp eller inte

Har du pratat med förra ägaren om ev. återköp?

Jag kan personligen tycka att om man verkligen vill vara säker på att hästen är lugn så får man ta den på prov innan köpet och se hur man passar varandra. Hästen kanske helt enkelt testar dig. Den är i en ny miljö, har en ny ryttare, nya hästvänner att bestämma rang emellan osv, det är rätt mycket som kan ställa till det i humöret på även den snällaste av hästar vid försäljning.

Hästar är inga bilar som kommer att betee sig likadant vilken förare den än har. Om hästen känner att ryttaren ger sig och har den personligheten att den testar så blir den snälla hästen kanske inte så snäll längre, även om den är en riktig klippa med en ryttare med lugnare temperament.

Prata med förra ägaren och hör om h*n kanske kan hjälpa dig, alt. ta hjälp av en tränare eller mera erfaren ryttare.

Om man kan häva köp eller inte på grund av ett sånt här "fel" har jag ingen aning om men jag tror det beror på vad den förra ägaren går med på.

Har du bara ridit 5 gånger på en månad så är det väl inte konstigt att hästen har myror i benen? Speciellt på ett nytt ställe.

Hur är hästen riden innan du fick den? Är den riden regelbundet så hade jag sett till att rasta av den innan jag hoppade upp och sedan gett hästen regelbunden motion.

Den hästen kanske var gudasnäll med föregående ägare, som kanske var övertydlig och bestämd ute. Jag hade en nordsvensk som jag köpte och hon gick inte att rida ut på. 2 gånger tog det sen gick hon alltid på ute. Du måste vara bestämd. Hästar är inga maskiner och dom har egna tankar och åsikter. Har du ridit 5 grr under en månad förstår jag om hästen inte gör som du säger. Den kanske behöver ridas varje dag för att må bra. Den litar inte på dig, det är ny miljö, och allt är nytt. Klart den testar hur mycket den kan göra med nya ryttaren. Får jag fråga varför du skaffa häst om du inte ens rider den?

Hästen kan ju har varit exemplarisk med förra ryttaren. Det vet du ju inte o då är det svårt att häva köp.
Jag har haft en par sådanna hästar har gått som klockor med mig o jag har sett dem som nybörjar hästar, o så har en mindre van ridit o hästarna har levt rövare.
Varför har du ridit den så lite?
Varför provred du inte flera gånger? Åkte med hästen till ridhus/ridbabana? Prövade att rida ut en sväng själv?
Har du sett filmer på hästen o vet att den är väl utbildad o välriden? Är den besiktad ordentligt på klinik?
Dvs, har du uppfyllt din undersökningsplikt?

Jag har haft min i 13 år och han gör så varje gång vi bytt stall. Efter ett tag så litar han på att jag hittar hem till flocken, tror jag. Om man sett min häst första tiden och jämför med nu skulle ingen tro att det var samma häst.
Nu börjar din bli stallmodig och testa dig, bara att genomlida. Eller sälja för jag tror inte det är nåt skäl för att lämna tillbaka. OM det inte är nåt stort fel på hästen förstås.

Personkemin är också enormt viktig.

Ett tips: om inte hästen du köpte stod för långt borta i från dig, kunde det vara en idé att stalla upp den på det stället du köpte den och att du red hästen i dens hemmamiljö några veckor. Då vill du känna dig mycket säkrare när du sen tar hästen hem till dig.

Jag köpte en häst i våras. En världsvan dam som inte reagerar på någonting, går fram överallt o som tävlat på stora arenor såsom globen. Hon har stått i större stall, men står nu i stall med färre hästar, i en stalldel med endast min andra häst. De går också själva m varann i hagen. De blev som ler o långhalm rätt snabbt, o den nya testar järnet när hon ska ut själv. Hoppar, skuttar, bockar o stegrar. Något hon aldrig gjort tidigare i livet. Men inget konstigt med det. Det är nytt ställe, nya hästar, nya människor o ny miljö.
Tror inte du kan räkna med att en häst ska lyda dig utan att ifrågasätta ibland innan den känner varken miljön eller dig. Har den dessutom inte fått jobba något, så är det inte heller så konstigt. Rid oftare, ge hästen lite stimulans o både fysisk o psykisk träning.

Håller inte riktigt med dom andra ang ny miljö och yada yada. Visst, absolut är det så att hästar kan trilskas i ny miljö och med ny ryttare, Buke dignar under trådar typ "min nya häst beter sig konstigt", -och mitt intryck efter att ha läst tusen trådar är att det uppstår ungefär en månad efter flytt, när dom "bott in sig" i nya flocken - men jag är personligen övertygad om att det beteende som då kommer fram och får uttryck är ett beteende som redan fanns hos hästen.
En häst av den sort som du sa att du ville ha, dvs en genomsnäll häst, försöker inte få av ryttaren och stegrar sig inte. Jag har själv har en genomsnäll häst som jag haft rejäla duster med ibland men ALDRIG att hon skulle göra något av det du beskriver.

Så det beror på vad du vill - envisas (kanske med hjälp av förra ägaren) och tro att ni tar er igenom det, eller om du är säker på att du inte fixar den här hästen och är 100% på att den inte ska vara kvar hos dig skulle jag först höra med förra ägaren hur hen ser på saken, vill hen inte ta tillbaks hästen skulle jag kanske höra med en jurist.

Jag tycker som dig- gör en häst så så är den inte genomsnäll. Men däremot kanske det inte ger rätt till hävning av köp. Det bästa är ta kontakt med gamla ägarna för återköp vill inte de, sälj den vidare till ngn som klarar av den.

Jag e inte berädd att hålla med dig. Jag köpte en häst som ägarens 12åriga dotter kunde rida. Guda snäll häst rätt igenom.

Men den första tiden testade hon mig big time. Vi gick tom omkull 2 gånger som följd av att hon reste sig:eek:

Ringde då fd ägare som var totalt förvånad över hur hästen betedde sig mot mig.

Men efter 1månad började det så smått släppa. Hon slutade resa sig, försökte inte ta bettet varje gång jag red osv.

Efter tre månader var hon så fin i ridningen som man bara möjligt vis kan få en häst:love: Och som min tränare sa: Man skulle kunna tro att du har köpt en ny häst.

Tyvärr fick jag ta bort henne efter endast 6 mån tillsammans pga hon skadade sig allvarligt i boxen:cry:

Vi har en häst här hemma som är pålitligheten själv, säker som ett kassaskåp. Åk iväg med honom så blir han som Dr Jekyll och Mr Hide, skulle man idet läget ha sålt honom så skulle garanterat den nya ägaren tro sig ha köpt ett mentalfall. Åk tillbaka med honom till sitt gamla stall, och han är åter kassaskåpet den pålitliga.

Jag tycker det låter som en ganska normal häst som bytt ägare och miljö och dessutom är ganska lite riden sedan köpet. Genomsnälla hästar som går att lita på till 100% i ALLA situationer hela livet med vilken människa som helst - ny eller bekant - är nog väldigt få... och jag undrar hur friska de flesta såna hästar är egentligen?

Jag tror inte knappast att du har "juridisk rätt" att häva köpet pga detta men hör med säljaren om hon kan tänka sig att låta köpet gå tillbaka om du känner att det inte var vad du ville ha. Ta hjälp av en medyttare och/eller tränare om du vill ge hästen en chans ett tag ändå.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama