Häva fodervärdsavtal

M

mazda5

Kan nån det juridiska kring detta med att häva ett avtal? Har lånat ut en häst och vi har ett förtryckt fodervärdsavtal som man köper på ex Granngården(Lars Deckeman har upprättat detta).
Där har jag skrivit att försäkringen skall betalas förskottsvis senast sista vardagen i månaden. Detta följs inte! Fodervärden har vid minst 3 tillfällen ¨missat¨el ¨glömt¨ betala så jag varit tvungen att påminna henne....
Nytagna foton skall sändas till ägaren minst varannan månad och dett följs ej heller.... Dom kom 2 veckor försent...
Kan jag bryta kontraktet med omedelbar verkan?
Känns så trist att jag hela tiden måste ha koll på att hon betalar och det är mer bekymmer att hon nu lånat hästen än att ha den hemma. Snälla -kan nån hjälpa mig eller måste jag gå genom advokat????

Sv: Häva fodervärdsavtal

Du kan ju börja med att kommunicera med fodervärden och berätta att du säger upp kontraktet om det inte sker någon bättring.

Det har jag gjort. Har skrivit att hon får betala hela försäkringssumman om hon strular. Då betalade hon för 2 månader ialla fall....

Men då har du alltså fått betalt och hon har rättat sitt misstag i det fallet? Det är fotografierna som saknas?

Jag hade meddelat att om inte avtalet följs på alla punkter hädanefter (skriv ut datum då du förväntar dig foto) så kommer jag att säga upp det omgående och hämta hem hästen påföljande helg (efter uppsägningen alltså). Så får du se vad fodervärden säger.

Står den hemma hos fodervärden kan du få problem att hämta hästen om fodervärden inte går med på det. Men börja med att se vad hon säger. Jag hade åkt och hälsat på för att kontrollera att det inte är några problem med hästen, det låter ju olustigt.

Hon skickade fotona efter påtryckning men 2 veckor sent. Och imorrn så är den sista vardagen igen.... Känner olust då hon inte sköter betalningen och vill bara hämta hem hästen. Dessutom så ska hästen föla om ett par månader så jag kan inte häva avtalet hur sent som helst. Vid tre tillfällen har hon ¨glömt¨ betala men betalat efter uppmaning. Men för mig så ska man följa ett kontrakt fast jag kan ju inte gå på vad jag tycker utan det är ju det juridiska som gäller.... Men trist är det.
Hästen står 6 timmar från mig så det är långt att åka dit men jag får nog göra det för det känns inte så skoj att inget veta.....

Beträffande försäkringspremien skulle du ju kunna föreslå att den betalas via autogiro en viss bestämd varje dag varje månad. Då behöver inte hon riskera att "glömma" betala och du får pengarna i tid. Hon borde inte ha några invändningar mot detta om hennes avsikt verkligen är att följa kontraktet.

Jag har mejlat henne i december om att jag vill att hon ska ha autogiro på försäkringspremien. Jag skrev då också att jag inte vill påminna hela tiden då det va 3:e gången hon ¨missade¨ att betala.... Så jag har verkligen försökt men till slut så blir man bara så maktlös.... Att få tips här är min sista utväg.

Jag skulle INTE ha autogiro, för om hon inte har pengarna på kontot då så blir det ju att försäkringen på hästen inte blir betald!
I nuläget kan du ju iallafall täcka upp den för du vet om det, värre om du inte ens kan hålla koll förrän det är för sent.
Se till att det är du som gör själva betalningen, och att hon ersätter/ förskotssbetalar dig.
Om hon inte gör det, som i nuläget, så följer hon ju inte i effekt kontraktet så hon har själv brutit det = då kan du säga upp det omedelbart om du vill.
Jag skulle nog göra det, eftersom det inte är första gången och handlar om viktiga saker som försäkring.
Och i och med att hästen är dräktig och du inte kan flytta den senare.
Om man inte ens kan sköta viktiga saker som försäkring när man gått med på det, så skulle jag faktiskt inte lita på att dom har hand om min häst. Dom får skylla sig sjläva för att dom brutit kontraktet, dessutom har du redan gett dom flera chanser att sköta det.
Lycka till.

Jag skulle ringa och prata med henne och berätta precis som det är, att om detta inte sköts säger jag upp kontraktet.
Nu vet inte jag vad som står i ditt förtryckta kontrakt, ej heller om du skrivit dit egna klausuler som tex uppsägningstid osv.
För mig veterligen kan man bryta ett kontrakt om det inte efterföljs, då det är kontraktsbrott.
Men det är alltid att föredra att ha en bra dialog med varandra, oavsett om du vill ha hem din häst eller inte.

Lycka till :)

Det här är anledningen till att jag tycker det är vanskligt att skicka iväg hästen långväga på foder. Det blir svårare att titta till den.

Det kan ju finnas skäl till att det inte kommer fotografier, att hästen faktiskt inte är i bra skick. Åk upp och kontrollera och ta ett allvarligt samtal med fodervärden. Om hästen inte har det bra är det ju kort bit att åka för att förhindra att den far illa.

Är det ditt föl eller är det fodervärdens? Skulle gissa att det kan bli lite strul om det är fodervärdens föl, om du tar hem stoet och hon fölar hemma hos dig och fölet blir dåligt eller dör så kan fodervärden ställa krav på att du ersätter för det.

Det är fodervärdens föl. Och OM jag skulle häva avtalet ( inga pengar fanns på mitt konto idag å det är ju den sista idag...) hur gör man då med kostnaden för stoet???? FV skulle ju haft stoet tills fölisen är 6 månader sen skulle stoet köras hem till mig. Och om det skulle hända fölisen nåt om Jag tar hem stoet känns som en liten sak i det stora hela då jag i värsta fall får teckna en försäkring om nu inte FV gör detta. FV har en föl o foster försäkring tecknad ialla fall....

Har nu haft kontakt med en jurist som kollat på avtalet. Och precis som du skriver så blir det problem om jag säger upp avtalet och tar hem stoet. Jag får då kostnaderna för både stoet och fölet om vi inte skriver ett avtal på detta. Och där kan ju FV sätta sig på tvären. Så nu ska jag mejla ( advokaten sa att skrivledes är bäst då allt finns på ¨pränt¨) och ge två alternativ: 1-FV betalar för hela avtalsperioden på en gång 2-Jag tar hem stoet men hon får stå för alla kostnader fram tills hon hämtar fölet(alla kostnader för både sto och föl). Så tänk på detta ni som ska låna/låna ut häst!!!! Ett bra avtal är a och o och man tror såklart inte att sånt här ska hända.

Om du misstänker att ditt sto inte SKÖTS.
Kan du ta HEM henne, FV får betala kostnader för sto och föl.
Du som hästägare har det yttersta ansvaret för din häst.
Fast man skrivit kontrakt, gäller också muntliga avtal.
Om ni inte har skrivt köpe kontrakt på fölet, brukar inte föl och fosterförsäkringen gälla(om den inte står på dej).
Efter som fölet tillfaller stoägaren automatiskt.
Lycka till!!

Så enkelt är det inte, man ha yttersta ansvaret men man kan inte göra som man vill och räkna med att andra står för fiolerna.

Vad har du för belägg på att fösäkringen inte gäller utan kontrakt? Försäkringen brukar vara teckand på hästen, möjligen kan ägarförhållande påverka men inte bristen på kontrakt i sig.

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Vet inte vart jag ska lägga denna tråd.... Jag ska låna ut hästen på foder och har köpt ett fodervärdsavtal upprättat av lars...
Svar
10
· Visningar
1 962
Senast: Linduzz
·
Hästmänniskan gamla tråden är ju borta så vi tar det igen. Jag har lånat ut min häst på foder och tjejen som har henne har enligt mej brutit mot... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 853
Senast: Rambolina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31