Haute couture

ameo

Trådstartare
Moderator
Nobelfesten är festernas fest och utöver prisutdelningen (som kanske förtjänar en egen tråd?) är det en fröjd för ögat (för intresserade) att se alla dessa fantastiska klänningar. Och man kan tänka sig att ett stort antal designers har haft jättekul när de fått möjlighet att leva ut och få betalt för sina vildaste fantasier...
Men - här kommer dagens ameoiska fundering - när använder man haute couture-kläder om man inte går på nobelfest, kungliga bröllop eller Parisiska modevisningar?

Och en parentes kanske, men det måtte vara trist att vara man och gå på en sån här tillställning, där alla har likadana pingvinkavajer...

man kan tänka sig att ett stort antal designers har haft jättekul när de fått möjlighet att leva ut och få betalt för sina vildaste fantasier...

Svårt att tro att modeskaparna får betalt. PR-byråerna lånar med glädje ut.. Men det är onekligen bra PR för nya designers.

Edit:
Kan tänka mig att Bea och Naim kanske fått nån liten slant för att knåpat ihop Alices skapelse, men klänningen Gedin har på sig är definitivt ett presslån, troligen samma klänning som på Janrells modevisning under Fashion Week, Gedin är ju tunn så hon kan säkert ha samma stl.

Senast ändrad av en moderator:
Men - här kommer dagens ameoiska fundering - när använder man haute couture-kläder om man inte går på nobelfest, kungliga bröllop eller Parisiska modevisningar?
Den som inte går på sån't har ingen användning för kläderna.
De som bär dem äger dem sannolikt inte?

Tänker att det knappast är andra är kungahuset som äger sina? Man investerar knappast stora mängder pengar i kläder som sedan bara hänger i garderoben. De har ju inte samma kläder flera gånger.
Dvs man kan inte köpa EN maffig klänning och sedan bära den gång på gång. det ingår väl i konceptet att bära nytt?

Skulle jag - osannolika tanke - bjudas in till högtidligheter skulle jag hyra kläder. Alternativt sy själv.

Fast jag undrar mest NÄR man använder såna kläder? Oavsett om man äger dem eller inte...

@ameo: Som @tanten säger, främst inom den akademiska världen. De jag kände under universitetstiden som var med i föreningar/klubbmästeri hade egen balklänning/frack även om klänningen var enklare än haute couture. Det hade varit för dyrt att hyra för varje gång den behövdes. Exets granne som var väldigt engagerad i sin förenings klubbmästeri såg ledigare och mer obesvärad ut i frack än i jeans :D

Ordenstillställningar är ett bra tillfälle att vädra de klänningar som redan visats lite för många gånger för att gå till bevakade tillfällen. Det går allt att slita ut ett par klänningar under en livstid, dessvärre har de ju inte alltid så många användningar i sig av rent praktiska skäl :down:

Sen syr man inte sällan om. Det som hängt i garderoben och blivit otidsenligt kan gå igenom en askungen-procedur :). Jag köper hellre än hyr, men då är det inga kända designers som syr mina klänningar utan vänner med mindre skrädderi. (På våra fester råder oftast fotoförbud, så det är inte så ofta någon kommer ihåg vad man hade på sig för 5 år sedan...)

Fast jag undrar mest NÄR man använder såna kläder? Oavsett om man äger dem eller inte...

De lånas ut till dylika arrangemang/fester samt till stylister som använder dem till tex modereportage. Tänk Elle-galan, Grammis, Guldknappen odyl svenska galor, men kanske också tex Oscars-galan. Kanske gör Elle, DV ngn editorial och då lånas dessa plagg in.
Många hänger troligen på PR-byråers showroom däremellan. Dessa står sedan på kö för att få låna ut till ovanstående tillfällen. Tänk vad det skulle betyda i PR för en ung svensk designer som Janrell om Alicia Wikander skulle bära hennes klänning på Oscarsgalan tex!

Senast ändrad av en moderator:
De lånas ut till dylika arrangemang/fester samt till stylister som använder dem till tex modereportage. Tänk Elle-galan, Grammis, Guldknappen odyl svenska galor, men kanske också tex Oscars-galan. Kanske gör Elle, DV ngn editorial och då lånas dessa plagg in.
Många hänger troligen på PR-byråers showroom däremellan. Dessa står sedan på kö för att få låna ut till ovanstående tillfällen. Tänk vad det skulle betyda i PR för en ung svensk designer som Janrell om Alicia Wikander skulle bära hennes klänning på Oscarsgalan tex!

Du som har koll, hur är det de gör med skor? Man ser ju ibland på bilder från stora evenemang (tänker mer utlandet nu typ galor, stora premiärer) där superstjärnorna uppenbarligen går i skor som tex är för stora. Har de då fått en helt outfit och vill bära den o då tar skor fast det glappar..? För de har ju rimligen råd att köpa passande skor i vanliga fall tänker jag.

Du som har koll, hur är det de gör med skor? Man ser ju ibland på bilder från stora evenemang (tänker mer utlandet nu typ galor, stora premiärer) där superstjärnorna uppenbarligen går i skor som tex är för stora. Har de då fått en helt outfit och vill bära den o då tar skor fast det glappar..? För de har ju rimligen råd att köpa passande skor i vanliga fall tänker jag.
Hur mycket glappar de? Tänker mig att om man räknar med att fötterna svullnar lite kanske man börjar med en halvstorlek stora hellre än en halvstorlek små?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka