HATAR maskrosor

tanten

Trådstartare
Med värme och sol kommer maskrosorna. Min fråga är Vad gör man åt dem?

Jag har testat att pensla roundup i bladrosetten. De bara garvar åt mig.
Lyfta upp dem i roten med en grep - nästa år kommer tre på stället där jag tog bort en. När jag flyttade hit fanns det knappt några och gräsmattan var knappt klippt på flera år. Nu, tredje sommaren här, vimlar det av dem.

Och nej, jag kan inte stå ut och jag kan inte acceptera dem. De är vidriga. Min mor lät dem vara i gräsmattan hemma och det slutade med att gräset försvann och det blev en tät matta med maskrosrosetter.

De är fula, missfärgar hud och tyg och de är illasinnade.

Vad gör man?
Hjälp!

Skaffar bra gift eller en upptagare. Den senare gör dock rätt fula hål i gräsmattan. Jag körde med Speedy Weedy, tyvärr för klen konstruktion med all plast.

Annars är Basagran ett bra maskrosbekämpningsmedel, säljs dock bara på licens.

Börja producera maskrosvin :-)

Ja du, maskrosor är fina men inte heller jag vill att de skall ta över på min lilla tomt!

Jag har provat allt, från krypande gubbe som svärande manuellt drar upp dem med rötterna, använt maskrosjärn, biologiskt och kemiskt sprutande/penslande och även eld, men inget hjälpte för de kom glatt upp nya igen.

Med hjälp av veterinären så försvann de lätt förra våren, det har än så länge inte dykt upp nya.
Tiggde till mig den största sprutan samt en kanyl …. sög sedan upp vanlig 24 % ättika i sprutan och stack in kanylen i mitten av rosetten och gav varje liten planta en rejäl injektion. Stora plantor fick flera injektioner runt rosetten. Upplevde att de dog snabbt och relativt smärtfritt.

Viktigt att tänka på är att göra detta när det är torrt ute, det blir bättre effekt då och spill inte ättikan på de grödor du vill ha kvar. Några riktigt envisa plantor fick en extra spruta till innan de gav upp.

Då grannarna har fullt av maskrosor så får jag väl min beskärda del igen. Man kan nog aldrig bli av med dem helt. Gissar att maskrossläkten på andra sidan staket är rätt hämndlystna nu, så de kommer säkert att försöka med något invasionsförsök men då står jag redo med sprutan igen.

/ kayoba

@kayoba - HURRA!!! :banana: :banana:

Det lät som det bästa knepet hittills. Spruta och kanyler är en baggis att få tag på. Ättika har jag hemma.

Ska ladda upp med spruta och kanyl och vänta på torrväder

Konstant rensning... ;) Min svärmor är rabiat på maskrosor, själv anser jag att det finns bättre saker att göra än rensa, alltså har maskrosorna flyttat in här igen... ;) Men som sagt, om man håller efter hela tiden så blir man av med dem. Jag som är uppvuxen på en maskrosfylld gräsmatta anser att de hör till så hos mig får de bo, de är åtminstone gladare än mossa. ;)

Konstant rensning... ;) Min svärmor är rabiat på maskrosor, själv anser jag att det finns bättre saker att göra än rensa, alltså har maskrosorna flyttat in här igen... ;) Men som sagt, om man håller efter hela tiden så blir man av med dem. Jag som är uppvuxen på en maskrosfylld gräsmatta anser att de hör till så hos mig får de bo, de är åtminstone gladare än mossa. ;)
Det var just det.
Jag orkar verkligen inte vara rabiat rensare. Jag vill att de ska DÖÖÖÖÖ

Och nej, jag blir inte glad. Jag får ångest av alla fula gula äckliga blommor.
(och nej, jag har inte så mycket andra gula blommor heller...)

I mitt fall så har jag gärna de där gula maskrosorna som hämnd... ;) Fast nu är det rätt bortkastat på svärmor, hon är så inne i demensdimmorna så hon bryr sig inte ett dugg om maskrosor i min trädgård, men det är lite terapi för henne att gå och rensa i boendets trädgård åtminstone. ;)

@tanten Inte vara så mordisk nu. Se dem som en skänk från ovan:

"När jag gick och plockade mina maskrosblad senast filosoferade jag lite kring maskrosens livskraftighet. Den är ju i princip omöjlig att utrota och växer genom asfalt och överallt där den får fäste, i vissa fall med nästan ingen näring och vatten. Att äta den är att ta in en del av den livskraften och självklarheten att ta plats i världen och låta det få rena blodet och själen…

Maskrosor har traditionellt använts som medicinalväxt och räknas med i toppen bland den viktigaste överlevnadsmaten. Fantastiskt att det finns hur mycket av den ute i naturen just nu, helt gratis!

Inom naturmedicinen anses maskros som blodrenande och används för att behandla lever, njurar, gallblåsan, bukspottkörteln och mjälten. Bladen innehåller mer betakaroten än morötter, mer järn än spenat, innehåller dessutom bl.a höga halter A-vitamin,C, flertalet B-vitaminer, kalium, fosfor, magnesium och zink."

http://nillaskitchen.com/2013/06/08/maskrosor-i-mat-recept-citron-pesto-raw-naturmedicin/

Embrace them. :love::bump::love:

Min pappa gör vin på dem. Mycket rogivande att plocka loss kronbladen, ett efter ett, tills man har fått ihop de sex liter som Hirams maskrosvinrecept lär utgå från. Han spar också, säger han, mycket pengar på att äta maskrosbladen som budgetalternativ till rucola. Han hävdar att maskrosblad är godare än rucola, även om vi inte uppnått enighet på den punkten inom familjen. De blir lite mildare i smaken om man bleker dem ett par dagar genom att ställa en uppochnervänd skål över dem där de växer, före skörd.

Själv intar jag en passivt välvillig attityd till maskrosorna. Hellre maskrosor än öken. Jag tror att den bästa strategin är att förlika sig med dem.

Lyfta upp dem i roten med en grep - nästa år kommer tre på stället där jag tog bort en. När jag flyttade hit fanns det knappt några och gräsmattan var knappt klippt på flera år. Nu, tredje sommaren här, vimlar det av dem.

Och nej, jag kan inte stå ut och jag kan inte acceptera dem. De är vidriga. Min mor lät dem vara i gräsmattan hemma och det slutade med att gräset försvann och det blev en tät matta med maskrosrosetter.

Vad gör man?
Hjälp!
Jag har läst om smörstekta maskrosknoppar och här är ett recept på maskrosmarmelad. Jag måste säga att det ser underbart ut med den solgula färgen!

Vad gör man?
Hjälp!

Man tar bort dem med maskrosjärn. Kräver lite envishet, men det går. Passa på nu på våren innan det blivit för torrt, och marken blir hård. Sen är det bara att beväpna sig med ett bra maskrosjärn, handskar och en skottkärra.

Plockar du bort alla, så blir det ganska stor skillnad redan till nästa år. Sen gör du likadant nästa år, och året efter det. När gräset tagit överhanden kan maskrosorna inte hävda sig lika bra längre. Mina föräldrars gräsmatta var en ren maskrosmatta när de flyttade in, men nuförtiden finns där bara enstaka, små klena maskrosor.

Jag tycker det kan vara rätt trivsamt att sticka maskrosor, de är enkla att ta bort, och eftersom jag inte gillar dem alls, så finns det ett visst :devil: för varje fet maskros man lyfter bort.

@Mabuse Det beror tyvärr mycket på vilken typ av jord man har, hur enkelt det är att ta bort dem med maskrosjärn. I min tunga lerjord är det lögn i helvete att får bort roten hel, och får man bara bort delar av roten har man snarare förökat maskrosen än avlägsnat den.

Vad gör man?
Hjälp!

Förra året var mitt absolut effektivaste hittills i maskrosbekämpningen! Jag använde då den vinnande kombinationen ogräsupptagare och Hedemorahöna!

M h a min suveräna ogräsupptagare gick det lätt att få upp maskrosorna med roten (man ska passa på när det är fuktigt i jorden - då släpper de lättast). Steget efter gick hela tiden den svarta skönheten "Winnie Mandela" och åt upp ev metmaskar som följde med upp ur jorden. Och varje gång jag funderade på att ta paus tittade hon så bedjande på mig med sina vackra ögon att jag sa "OK, några maskrosor till!" "och några till" "och några till"...

Det är en sådan här upptagare jag har: http://www.fiskars.se/Tradgard/Produkter/Skotsel-av-grasmatta/Ograsupptagare/139910-Ograsupptagare

Och här är hönan! :-)

IMG_5647.jpg

Till den driftiga @tanten :

Affärsidéer:

* Maskrosodling - självplock. Medtag eget emballage.

* Sommarbete för kaniner. Fantastiskt näringsrik maskrosmark.

* Tantens maskroscafé: Brunch i trädgården med en delikat meny. Njut av fräsch maskrossallad, maskrospaj och ett svalkande gott maskrosvin i solen.

Möjligheterna är oändliga. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka