Hasvid/hjulbent!

Mysaan

Trådstartare
Någon som vet något om detta? Kan hästen fungera som vanlig motionsridningshäst med detta och är det något speciellt man bör tänka på?

Sv: Hasvid/hjulbent!

Tack! Hittade det i går när jag goggla oxå. Fast vart inte så mycket klokare.

Har en sån på min ridskola, den fungerar då bra i verksamheten. Väldigt trevlig ridhäst, känns lite lustig i traven bara.

Jag tycker ju att den borde hålla som vanlig motionsridhäst men såg ju att du skrivit i en annan tråd att den redan har fått problem???
Men jag fattade inte riktigt vad du menade, blir den mer hjulbent efter ansträngning??
Hur gammal är hästen föresten??

Det är bara ena benet. Ja han blir lite mer hjulbent när han ridits. Åtminstone ibland. :cry: Hästen är en 5 åring. Riden bara sedan i april. Gick på träning för travet men sprang inte tillräckligt fort. Så han fick redan som treåring lämna den karriär. Sedan har han gått och latat sig tills han kom till mig.

Det finns händelsevis ingen Lindy´s Crown i hans stam?

Nja, han är väldigt vinklad i hasen (krokhasig) och det går igen i alla led efter han tror jag och de kan vinkla ut hasen så de ser hjulbent ut med... Men de är hållbara och bra travare!
Men har din gått på trav tidigare utan strul med benet så kan det ju inte vara nån större fara med att han inte ska gå att använda som ridhäst... Är han startad eller bara tränad för trav föresten?

Han är bara tränad. Blev aldrig tillräckligt snabb för att det skulle vara ide att ta honom till kval ens. Funderar på om det är den bärande vikten han inte klarar ordentligt.

Vad heter han förresten:) ??? Jag är lite nyfiken (kanske någon avlägsen släkting:angel: )

Näe, tycker nog att han ska orka bära dig om han inte hade problem med hasen vid travträningen så...
Men stretcha han bak så det inte är nån lårmuskel som spökar eftersom du tycker det ser ut som han blir mer hjulbent efter ansträngning.
Du kan inte ta nån bild och lägga in så man får se hur det ser ut?

Mysaan skrev:
Seemon Li. Pappan heter Lillis Frisäng och mamman heter Fröken Paula
Nog för att jag redan misstänkte det, men jo det är en avlägsen släkting:D
Men i.o.f.s. det är ju en hel det travare som har Speddy scot & stars pride m.fl. i sig:angel:

Ärligt:angel: Tja, det är många kända hingstar och dom är använd otroligt mycket i avel;)

Hmm! Jag är inte så insatt i aveln osv så du får gärna precisera dig. Är hjulbenthet en vanlig åkomma och har de andra fel på avkommorna??? Vill du inte skriva här kan du väl skicka ett PM.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama