Hästvideo

Sv: Hästvideo

Jag tycker ni ska se denna video. Jag tyckte verkligen om det! :) Det är så härligt att se en häst som får springa fritt men ändå träna på det här sättet!

http://www.youtube.com/watch?v=KACA4212weI&feature=related

Då för att sätta igång en diskussion inte bara, titta vilken härlig video.

Vad vill du, Sandrorita, få fram, med att bara skriva titta vilken härlig film? Om du inte vill göra en diskussion, av det hela, passar filmen nämligen bättre under forumet gnägg.

Vad tränar de?

Vad är målet med träningen?

Hur lång tid, tror ni att det tar att komma så långt med träningen?

med mera med mera. Kom igen med era tankar och funderingar.

Nu tycker jag att vi drar igång en vettig diskussion, av filmer i den här kalibern, som läggs in och inte bara att "bu eller bra". Observera. Det är inte tillåtet enligt bukefalos regler, att lägga in filmer hur som helst på "privattränare" hos grannen osv. Hempfling och co, räknas ändå som "ganska stora" i sin gebit.

Och vi håller oss till vett och netikett i våra diskussioner och låter alla komma till tals och hoppar inte på varandra och sliter av peruken, på grund av skilda åsikter.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Det jag menar är att jag tycker att det är ett mycket bra sätt att träna hästar på och jag tycker att det borde finnas fler av sånna som på den här videon. :) Jag ville höra vad alla tycker. Är det dåligt eller bra att träna på det sättet osv? Jag tycker att det är mycket bra. :) Jag menade inte att göra folk stötta med videon, tyckte bara att den såg så härlig ut.

Jag är ganska ny på den här sidan och visste inte att det fanns en sida som heter gnägg så jag ber om ursäkt! :)

Det jag tänkte med hästhantering är att det är ett fint sätt att hantera hästar på, på den hära videon.

Är det, det där du vill ha din häst till om du köper en häst (om du inte redan har en) ? Eller har du tänkt dig att rida på den också?

:)

Ursäkta ? Måste jag vilja köpa en häst tränad på det viset bara för jag tycker det ser fridfullt ut ? :confused:

Håller med dig anyo. Jag har redan hästar. Nej, självklart inte. Jag vill ju kunna utvecklas med den också inom ridning men det är ett fint sätt att träna för de som håller på med att träna på det här sättet. Det ser så härligt ut när de själva vill och gör allt som deras flockledare ber om. :)

Det jag menar är att jag tycker att det är ett mycket bra sätt att träna hästar på och jag tycker att det borde finnas fler av sånna som på den här videon. :) Jag ville höra vad alla tycker. Är det dåligt eller bra att träna på det sättet osv? Jag tycker att det är mycket bra. :) Jag menade inte att göra folk stötta med videon, tyckte bara att den såg så härlig ut.

Jag är ganska ny på den här sidan och visste inte att det fanns en sida som heter gnägg så jag ber om ursäkt! :)

Det jag tänkte med hästhantering är att det är ett fint sätt att hantera hästar på, på den hära videon.

Det är ingen fara :). Men det blir så tråkigt och platt, när folk lägger in filmer, utan att själva ge SIN syn och tanke om saken. Jag ska snart åka ut till min vackra vita ett par timmar och återkommer, med mina personliga tankar framåt kvällen. :bow:

Ursäkta ? Måste jag vilja köpa en häst tränad på det viset bara för jag tycker det ser fridfullt ut ? :confused:

Nu lugnar vi ner oss, jag är inte ute för att bråka. Detta är forumet hästhantering och jag ville försöka sätta igång en diskussion om hästhantering utifrån filmen.

Vill man bara lägga in filmer och bilder och skriva fint, härligt, fridfullt, sött rosa schabrak och Oooo vad fin hästen är i neongröna rosetter i pannluggen och så vidare, så är det forumet gnägg, man vänder sig till i första hand. :bow:

När har man nytta av att det ser fridfullt ut, när man ska ha hästen hemma i stallet, på träning, tävling. Vad tycker du? :)

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar, det kan man tycka ibland. :) Ville bara visa denna härliga video ;)

Nu lugnar vi ner oss, jag är inte ute för att bråka. Detta är forumet hästhantering och jag ville försöka sätta igång en diskussion om hästhantering utifrån filmen.

Vill man bara lägga in filmer och bilder och skriva fint, härligt, fridfullt, sött rosa schabrak och Oooo vad fin hästen är i neongröna rosetter i pannluggen och så vidare, så är det forumet gnägg, man vänder sig till i första hand. :bow:

När har man nytta av att det ser fridfullt ut, när man ska ha hästen hemma i stallet, på träning, tävling. Vad tycker du? :)

Ok. Det kändes lite konstigt med din furmulering bara ^^,. Jag själv håller inte på alls med NH. har endast provat nån gång med inkallning. Jag tkr NH träning är helt okej och det visar verkligen hur mkt man kan lära en häst från marken. Att få en så stor tillit och relation mellan häst och människa. :)

Det fridfulla beror väl på att Hempfling jobbar med sina hästar på ett harmoniskt och jämlikt sätt, utan våld. Dessutom kan ju han göra mer än att dansa runt med dem från marken.. Han kan verkligen rida också! :)

Det Hempfling gör klassas väl inte som NH enligt det som NH blivit genom kändis-cowboysarna...?

*KL*

Det roar mig lite att se reaktionerna.. "Det ser sa fridfullt ut".

Till att borja med: sa anvander han flockbundenheten i janosh.
Nr Tva: ut och lek lite med era hastar kanske? Satt ner lekregler och spela pa att de AR lekfulla, nyfikna och flockbundna djur... Det ar ju mer eller mindre vad han gor (och jag haller med, det ar inte "nh" som vi tanker oss nh.. och NH har ignet med cowboys att gora..)

Det ar en himla rolig video att se, men "Fridfullt" vill jag inte kalla det, mer en kombination av fasta regler och lek an "fridfullt" och/eller harmoniskt.

..är det inte bättre att du flyttar tråden istället för att "bestämma" vad som ska diskuteras:idea:

Det Hempfling gör klassas väl inte som NH enligt det som NH blivit genom kändis-cowboysarna...?

Nej, precis. Som Bewildered säger, så är det mer ett relations-samspel vi ser genom lek och fasta regler med Hempfling som "pålitlig flockledare".

*KL*

Det roar mig lite att se reaktionerna.. "Det ser sa fridfullt ut".

Till att borja med: sa anvander han flockbundenheten i janosh.
Nr Tva: ut och lek lite med era hastar kanske? Satt ner lekregler och spela pa att de AR lekfulla, nyfikna och flockbundna djur... Det ar ju mer eller mindre vad han gor (och jag haller med, det ar inte "nh" som vi tanker oss nh.. och NH har ignet med cowboys att gora..)

Det ar en himla rolig video att se, men "Fridfullt" vill jag inte kalla det, mer en kombination av fasta regler och lek an "fridfullt" och/eller harmoniskt.

Jag tror inte att någon direkt i tråden har sagt att det gäller NH, heller. Jag gillar faktiskt Hempflings arbetssätt. Just för att han är så konsekvent och trygg i sitt handhavande av hästarna. Han respekterar dem utifrån deras eget synsätt och om man tittar på några av övriga filmer som finns i youtubemarginalen, så kan man hitta flera fantastiska exempel på hur han "trollar" med hästarna. En Bretonhingst och en Pura Rasa Espanolahinst som blivit omöjliga att hantera bland annat. Mot slutet av filmsnuttarna följer hästarna honom, som om de aldrig gjort annat, trots att de i början gjorde regelrätta utfall.

..är det inte bättre att du flyttar tråden istället för att "bestämma" vad som ska diskuteras:idea:

Det är faktiskt bättre att tråden ligger här och att vi försöker göra något vettigt av den. För rena youtubefilmer som inte utmynnar till något särskilt, brukar även raderas på gnägg :angel:

Rent allmänt till er allihopa - Tack för tankeutbytet och pratstunden! :bow: :love:

Jag vill inte göra något större affär av min hästhantering, men jag måste säga att om man bakar ihop alla "hästhanteringgurus" i en hög, så kan jag säga att många bitar kan jag plocka rakt av från min hästhanteringshistoria, sedan jag började med hästar hos farmor och farfars granne, samt ridskolan på tidigt 70-tal när jag var 6-7 år. Jag bara var och iakttog hästarna på respektfullt avstånd hos farmor o farfar, tills en granntjej lärde mig att leda häst, borsta häst, mocka och fodra :love:.

Idag när jag var ute hos min dam, så tog jag ut henne tio minuter i repgrimma och longerade henne i skritt, med halter och öka och minska volt, samt vända igenom volten och byta varv, bara med mjuk röst, beröm och kroppsspråk. Jag kan sällan använda spö från marken, även om jag inte använder den. Fatima har förmodligen fått rejält med stryk från marken någon gång. Uppsuttet har jag många gånger fått släppa spöet ute i skogen. Så om någon har ont om pengar och behöver ett ridspö, ligger det nog 5 eller 6 stycken ute i Runnabyskogen :angel:. Jag har kommit längre med morötter, sång och mjuk "handpåläggning".

Mvh

IngelaH

Jag tycker att man "tränar" hästen varje gång man hanterar den. Jag pratar mycket med dem, ex när jag ska gå in till dem i boxen ber jag dem backa en bit från boxdörren, när jag öppnar säger jag till dem att stanna, när vi ska gå ut får de inte börja gå, fast boxdörren är öppen, förrän jag säger till osv. Det är ingen avancerad träning, men det är kul att se att de lyssnar, även om de inte alltid lyder :)

Det fridfulla beror väl på att Hempfling jobbar med sina hästar på ett harmoniskt och jämlikt sätt, utan våld. Dessutom kan ju han göra mer än att dansa runt med dem från marken.. Han kan verkligen rida också! :)

Det där har jag undrat över. Han pratar väl mycket om "samling utan tyglar" osv men hittills har jag aldrig sett honom på en samlad häst utan tyglar. Eller några jätteimponerande exempel på hans ridning öht.

Tänker t ex på hans bok "Dansa med hästar" där jag vill minnas att det finns ett antal ridbilder på honom men bara ett foto där hästen går i något annat än helt fri form, och på det fotot rider han dessutom med tyglar och bett. :confused:

Jag tycker ni ska se denna video. Jag tyckte verkligen om det! :) Det är så härligt att se en häst som får springa fritt men ändå träna på det här sättet! http://www.youtube.com/watch?v=KACA4212weI&feature=related

Tycker att det här är mer lek än träning. Min dotter som är hoppryttare leker ofta med sina hästar på det här sättet. Inget märkvärdigt alls egentligen utan på grund av kärlek till sin matte och dessutom en stor portion nyfikenfikenhet från hästarna får hon dessa djur att följa henne som en hundoch utföra diverse konster.

Knapplån

Vad tränar de?

Fritt följ?

Jag blir lite osäker på vad just detta beteenden är menat att tillföra hästen och/eller ryttaren/ägaren i (rid- eller kör)träningen - men visst är det helt rätt att hästen själv aktivt ska välja att hänga med och se vad människan vill att den ska göra.

Vad är målet med träningen?

Hempfling är häftig att se på men detta med att galoppera runt barbacka utan träns, gå omkring i skogen med lösa hästar, etc, är långt ifrån mina egna mål med min ridning och hantering. Så jag vet inte riktigt - men gäller det en svårhanterlig häst (oavsett orsak) så är det väl en bra början att få den intresserad och nyfiken på ett positivt sätt! :)

Hur lång tid, tror ni att det tar att komma så långt med träningen?

I en del av hans andra filmer så "klickar" han ju jättesnabbt med hästarna. Men jag räknar alltid med att det mesta i hästväg tar lång tid innan det sitter. Kanske för att jag inte är lika känslig och uppmärksam som Hempfling *ler* - men långvariga resultat kräver också generellt långvarig träning, både för fysiska och psykiska förändringar.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar