Sv: Hästvideo
Det Hempfling gör klassas väl inte som NH enligt det som NH blivit genom kändis-cowboysarna...?
Nej, precis. Som Bewildered säger, så är det mer ett relations-samspel vi ser genom lek och fasta regler med Hempfling som "pålitlig flockledare".
*KL*
Det roar mig lite att se reaktionerna.. "Det ser sa fridfullt ut".
Till att borja med: sa anvander han flockbundenheten i janosh.
Nr Tva: ut och lek lite med era hastar kanske? Satt ner lekregler och spela pa att de AR lekfulla, nyfikna och flockbundna djur... Det ar ju mer eller mindre vad han gor (och jag haller med, det ar inte "nh" som vi tanker oss nh.. och NH har ignet med cowboys att gora..)
Det ar en himla rolig video att se, men "Fridfullt" vill jag inte kalla det, mer en kombination av fasta regler och lek an "fridfullt" och/eller harmoniskt.
Jag tror inte att någon direkt i tråden har sagt att det gäller NH, heller. Jag gillar faktiskt Hempflings arbetssätt. Just för att han är så konsekvent och trygg i sitt handhavande av hästarna. Han respekterar dem utifrån deras eget synsätt och om man tittar på några av övriga filmer som finns i youtubemarginalen, så kan man hitta flera fantastiska exempel på hur han "trollar" med hästarna. En Bretonhingst och en Pura Rasa Espanolahinst som blivit omöjliga att hantera bland annat. Mot slutet av filmsnuttarna följer hästarna honom, som om de aldrig gjort annat, trots att de i början gjorde regelrätta utfall.
..är det inte bättre att du flyttar tråden istället för att "bestämma" vad som ska diskuteras
Det är faktiskt bättre att tråden ligger här och att vi försöker göra något vettigt av den. För rena youtubefilmer som inte utmynnar till något särskilt, brukar även raderas på gnägg
Rent allmänt till er allihopa - Tack för tankeutbytet och pratstunden!
Jag vill inte göra något större affär av min hästhantering, men jag måste säga att om man bakar ihop alla "hästhanteringgurus" i en hög, så kan jag säga att många bitar kan jag plocka rakt av från min hästhanteringshistoria, sedan jag började med hästar hos farmor och farfars granne, samt ridskolan på tidigt 70-tal när jag var 6-7 år. Jag bara var och iakttog hästarna på respektfullt avstånd hos farmor o farfar, tills en granntjej lärde mig att leda häst, borsta häst, mocka och fodra
.
Idag när jag var ute hos min dam, så tog jag ut henne tio minuter i repgrimma och longerade henne i skritt, med halter och öka och minska volt, samt vända igenom volten och byta varv, bara med mjuk röst, beröm och kroppsspråk. Jag kan sällan använda spö från marken, även om jag inte använder den. Fatima har förmodligen fått rejält med stryk från marken någon gång. Uppsuttet har jag många gånger fått släppa spöet ute i skogen. Så om någon har ont om pengar och behöver ett ridspö, ligger det nog 5 eller 6 stycken ute i Runnabyskogen
. Jag har kommit längre med morötter, sång och mjuk "handpåläggning".
Mvh
IngelaH