Hästvideo

Sv: Hästvideo

Jag tycker att det är precis det här man ska försöka eftersträva och använda i hagen. om man måste ha grimma o grimskaft o kanske t.o.m kedja när man tar in hästen till stallet, hur mycket litar egentligen hästen på sin ryttare då? Om man måste ha två kedjor fast i varsin enda av grimman när man borstar, hur mycket trivs egentligen hästen då? Och om man måste smälla till hästen när man ska sadla, är verkligen allt rätt då? Om man måste sätta på ett skarpt bett, för annars sticker hästen, lyssnar den verkligen på dej då?
I den här videon ser man klart och tydligt att hästen litar på ryttaren och att den trivs, för annars skulle den gå därifrån. den vill arbeta med ryttaren eftersom hästen ser ryttaren som ledaren och gör därför mycket viligt vad ryttaren ber om, och ryttaren behöver varken, kedjor, skarpa bett eller svärdomar. Även om man ska tävla MSV dressyr, grand prix i hoppning och SM i fälttävlan, är inte just det på videon det man vill eftersträva? Att hästen lyssnar och VILL arbeta med ryttaren?

Visserligen ser det fridfullt ut, men kan samtidigt ta en snabb vändning och bli farligt. När du springer framför hästen har du ju inte full kontroll bakåt, etersom vi tyvär inte är utrustade med ögon i nacken.

Hur snäll hästen än är, så kan allting inträffa. De är ju trots allt levande individer, precis som vi, vilket många verkar glömma bort ibland. Tycker man ser allt för många som "leker" med sina hästar/ponnysar på ett sätt som de anser fridfullt för att hästen är lös eller bär en repgrimma, men som i själva är livsfarligt. Ska man utföra detta so görs på filmn bör ALLT klicka mellan dig och hästen, både komunikation från mark och rygg.

Gud vad negativ jag låter, men min åsikt.

/ Roucle, fd Tulpansultan.

haller med dig....

darfor jag skrev "med tydliga regler och granser".

Lekte da och da med mitt halvblodssto - men forhallningsreglen var att hon skulle halla sig si-och-sa manga meter ifran. Den reglen holl hon alltid. Hade henne inte heller springade bakom utan vid sidan (nagra meter bort).

Snall hast - men stor hast och liten matte... aven om hasten kanske inte menar det hander en olycka sa latt... :crazy:

Knapplån

Vad tränar de?

Fritt följ?

Jag blir lite osäker på vad just detta beteenden är menat att tillföra hästen och/eller ryttaren/ägaren i (rid- eller kör)träningen - men visst är det helt rätt att hästen själv aktivt ska välja att hänga med och se vad människan vill att den ska göra.

Vad är målet med träningen?

Hempfling är häftig att se på men detta med att galoppera runt barbacka utan träns, gå omkring i skogen med lösa hästar, etc, är långt ifrån mina egna mål med min ridning och hantering. Så jag vet inte riktigt - men gäller det en svårhanterlig häst (oavsett orsak) så är det väl en bra början att få den intresserad och nyfiken på ett positivt sätt! :)

Hur lång tid, tror ni att det tar att komma så långt med träningen?

I en del av hans andra filmer så "klickar" han ju jättesnabbt med hästarna. Men jag räknar alltid med att det mesta i hästväg tar lång tid innan det sitter. Kanske för att jag inte är lika känslig och uppmärksam som Hempfling *ler* - men långvariga resultat kräver också generellt långvarig träning, både för fysiska och psykiska förändringar.

Min dotter gillar att vara med sina hästar och använder sig av detta då och då mest för skoj skull. Meningen är säkerligen kontakt och aktivering. Som jag sa tidigare detta är inget märkvärdigt att åstadkomma. Hästar är nyfikna djur och har du en bra relation till din häst följer han/hon dig som en hund.

Visserligen ser det fridfullt ut, men kan samtidigt ta en snabb vändning och bli farligt. När du springer framför hästen har du ju inte full kontroll bakåt, etersom vi tyvär inte är utrustade med ögon i nacken.

Hur snäll hästen än är, så kan allting inträffa. De är ju trots allt levande individer, precis som vi, vilket många verkar glömma bort ibland. Tycker man ser allt för många som "leker" med sina hästar/ponnysar på ett sätt som de anser fridfullt för att hästen är lös eller bär en repgrimma, men som i själva är livsfarligt. Ska man utföra detta so görs på filmn bör ALLT klicka mellan dig och hästen, både komunikation från mark och rygg.

Gud vad negativ jag låter, men min åsikt.

/ Roucle, fd Tulpansultan.

Visst, det är på tok för många som anser sig hålla på med "Natural Horsemanship" men vad de istället gör är att provecera hästen och utmanar ödet. Det han på videon gör är däremot att hela tiden hålla koll på hästen. Det är väldigt svårt att svänga hästen som han gör utan att hela tiden veta vad hästen befinner sig.

Ja precis. Videon visar ju på att han verkligen har kontroll hela tiden, vilket det är många många som inte är i närheten av att ha.

Det Hempling gör på den här filmen är inte farligt eftersom det sker en pågående kommunikation mellan honom och Janosch och det är han som är ledaren. Kan hålla med om att det är farligt att trampa på framför hästen utan att ha ett öga bakåt, men det är mycket farligare att gå bredvid hästen, som många gör. Då ser inte hästen dig ordentligt eftersom du är för nära, och du befinner dig i en ranglåg position.
Enligt mig så är det här det tryggaste sättet att hantera en häst. Hästen är lös och är med honom för att han vill det och Hempling kan med inga medel tvinga den. Det ända sättet att kontrollera den är genom kommunikation vilket även innebär att han lyssnar på hästen.

Jag leker mycket med min häst på det här sättet fast i hagen än så länge - Soraya är väldigt egensinnig även mot ledaren i hagen och går lite dit hon vill, så ha henne lös utanför inhängat område skulle bli alltför spännande! xD
Om några tyckte att videon på Hempfling såg farlig ut så skulle samma person förmodligen få en hjärtattack om hon/han såg mig och Soraya virvla omkring. Fast det är något som vuxit fram med tiden. Vi kan leka hur vilt som helst eftersom det alltid är jag som bestämmer vad vi ska göra. Från att hoppa jämfota kan jag få henne att stå blick stilla (utan några linor och grejer alltså) darrandes av förväntan på nästa rörelse. Men att stå stilla är lika kul som att springa eftersom det är en del av leken. :P

(Är inte alls på samma nivå som Hempfling måste jag tillägga, det kanske låter som om jag tror det om man läser det jag skrivit, men jag har honom lite som inspirationskälla och vi hanterar hästar med liknande principer!)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar