Hästvaccination.

M

MontéBruden

Hur mycket kostar vaccinationen som man ska ge hästarna för att kunna tävla? Den för influensa? Kostar det per gång eller hur är det? haha, för det är ju vid tre tillfällen som man ska ge spruta va? :)

Sv: Hästvaccination.

Alltså om du inte gjort grundvaccinationen (2 ggr inom ett visst par månader och sen en efter ett tag) så är det ju 3 sprutor och den måste du ju ha för att tävla. Sen är det en gång per år innan eller det datumet du gjorde den senaste.

Mina brukar kosta 350 tror jag per gång.. Men jag betalar lite mer för hon får en spruta till för en annan grej, så jag tror iaf det är 350 kr men ring din vetrinär och hör :)

Vaccinationen kostar olika beroende på om du tar ut distriktare, eller om du åker in till en klinik och gör det. PÅ klinik så tilläggs ju kostnaden för själva sticket och ibland även ngn klinikkostnad.
Om du tar ut ditriktare se då till att göra det samtidigt som andra ska vaccinera så delar man på utkörningskostnaden.(minns inte vad den ligger på men det kan vara ganska dyrt för "bara" en vacc). Kan gissa på att själva vaccinet kostar mellan 200 och 300kr. För att få säkrast besked kan man ringa till en klinik eller en distriktare och fråga vad dom tar.

Det är tre sprutor i grundvaccineringen för influensa. En start dos sedan en påfyllning 4-6 veckor efter och sedan ytterligare en ett halvår senare. Hoppas du blev lite klokare på detta...

Kopierat från SvRF:

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.
Till exempel; en häst som vaccinerades den 12 december 2006 ska omvaccineras senast den 12 december 2007.

Det räcker alltså med två sprutor för att få tävla.Vaccintillverkarna talar om att tre sprutor ska ges som grundskydd, men det är en helt annan sak.

Immer

:bow:
Jag satt precis och tänkte på att det väl ändå handlar om två sprutor?
Har för mig att vet vid vacc sa att det bara handlar om travhästar som måste ha tre pga regler eller nått.

Ja. Och TS sysslar nog med trav om man tar efter nicket.
Jag, som är ridmänniska, tänkte bara på ridhästar :o

Immer

Jag betalade 250 kr sist för h.influensa + stelkramp.

Joo, han är travhäst min pojke. :) Haha, och han har fått grundvaccinationen när han var liten och gick trav! Men nu har vi börjat tränat hoppning med kanon resultat. Så vi ska ut och tävla lite :) men efter grundvaccinationen, måste dom vaccineras regelbundet efter det, typ varje år? eller räcker det med grundvaccinationen? :) Han är 10 år min pojke :)

Om din häst numera är ridhäst räcker det med en grundvaccination (dvs 2 sprutor), och sedan ska hästen revaccineras (1 spruta) varje år.

Kolla i mitt tidigare inlägg (#4) i tråden! Det som står med fet stil är kopierat från Svenska Ridsportförbundet.

Immer

Men om han är grundvaccinerad redan och du vaccinerat honom inom ett år varje år måste du ju inte grundvaccinera om. Eller du kanske inte har vaccinerat alls?

Troligen det sista. Hästen blev grundvaccinerad som ung, men har inte revaccinerats efter det.
Då måste man göra om grundvaccinationen.

Immer

Varje spruta kostar, sedan beror priset på om du till exempel åker till en veterinär eller tar ut någon till gården.
Vi betalade 500 kr för varje spruta när vi grundvaccinerade influensa+stelkramp men influensasprutan året därpå kostade även den 500 kr. Vi tog ju iof ut veterinär till gården för att endast ge spruta tilll 1 häst...

Okey, taack så jätte mycket :) Jag har fått svar på min fråga nu :) Så jag måste alltså vaccinera om honom nu :) Taack för alla svar :)

Jag vet det.. Men när han var liten var det lag. :) Men nu är det ju så att jag vill tävla honom i hoppning och inte i trav :D Därför jag frågade. Men jag måste grundvaccinera om honom :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 013
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 421
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka