Hästtyp till western?

V

vickans80

Jag ska köpa ny häst om ett par år (har varit utan 1,5 år) och har ambitioner att rida western!
Jag undrar vilka egenskaper man ska satsa på, när det gäller gång och mentalitet?
Har haft travare förut, både vbl och kbl, men vill prova något annat. Obs. inget ont om travare, de är jättehärliga, men som jag sa vill jag prova något nytt.

En quarter vore ju drömmen förstås, men de är så dyra :crazy: ...
Tacksam för svar!

Det finns en massa bra hästraser... :D
Det handlar nog mest om vad du vill lägga för pengar!!! Skall det vara en utbildad häst eller skall den vara grön eller bara riden innan!!!
Jag själv har en Travare/paint korning och en Quarter!
Min pojkvän har ett Halvblod och en Quarter!

Araber är bra hästar, halvblod går bra man skall nog bara se till att dom inte är allt för stora.
Ponny korsningar har vi ett par som e bra!!!

Gör så att du kollar hur mycket pengar du har...
Tänker ut vad du tycker om för hästraser och så väljer du den som faller dig bäst!!
En bra aspekt är väl att hästen skall vara cool i psyket men det gäller väl dom flesta ridsporter!!!

Det är inte rasen du rider på utan hästen!!! :rofl:

Lycka Till

Vilken typ av häst du ska satsa på beror till stor del på vilken gren inom western som intresserar dig mest och på vilken nivå du vill hålla på.

Det viktigaste är att du hittar en häst som passar dig!

Malin

Hej! Såg att du har travar-paintkorsning och blev nyfiken! Har själv funderingar på att betäcka min travare med Vic Tim Rocket i vår/sommar nämligen. :)

Hur är din? Temperament, hantering, utseende...ja allt man kan tänka? Hur länge har du haft honom/henne? Har du bilder att mejla eller länka till? :)

många rese duger gott :P

Jag har precis lagt om min ridning helt till western. Då jag har en välutbildad western häst (arab) men som endast ridit engelskt på dom senaste åren.. Men inte nu längre =) skall kke även köpa mej en *påläggs kalv* i sommar, en ren Pinto med fin stam.. Men alla raser duger gott t western, rider en hbl/vbl kille oxå som söker sej naturligt i den låga formen o är kvick o lyhörd! Men han ska tyvärr säljas :( om jag hade råd nu skulle ja utan tvekan köpa han...

En arab kanske? El en tinker, fjording, finsk häst.

Tror även att new forest el connemara kan göra karriär som westernhäst.

Tänk igenom hur mycket pengar du har, vilka grenar du vill tävla i (om du vill tävla) och på vilken nivå du isf vill tävla. Då har du en bra utgångspunkt.

Om du vill ha en bra häst för lite pengar kanske nån typ av korsning kan vara den rätta. El en unghäst som du då får utbilda själv.

Det är som många säger, vilken inriktning och prisklass spelar ju stor roll.

Hittar du en arab av lite mera brukstyp med lugnt temperament så går det att komma riktigt långt.
Likaså en connemara som någon nämnde. New Forest har vi sett flera riktigt bra exempel av. Mest i trail men även i andra klasser. Som sagt det handlar om vad du vill göra och hur mycket pengar du har att lägga.
Lycka till! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama