Hästtransportens bromsar låses!

W

Wilden

Hej!:bump:
någon som har haft samma problem?
När man skall backa och det är i uppförsbacke så trycks draghandsken ihop och släpet bromsas. Kommer då inte bakåt.
Vad kan vara fel?:confused:
/Wilden

Sv: Hästtransportens bromsar låses!

Att påskjuten alltid går på när man backar med släp är inget konstigt, så är det på alla släp.

Man måste då köra fram lite så du känner att den släpper och sen backa försiktigt...upprepas tills du kommit dit du ska....

Det händer med vissa släp ibland. Få nån att sitta på kulan och liksom försöka "sära på dem" så går det. Men lämna in det så får de kolla på det, jag vet inte exakt vad som felar.

//E

Vaddå felar ??

Att påskjuten alltid ska gå på när man backar är helt enkelt en säkerhetsdetalj...om den INTE gör det..DÅ är det nog dags att kolla vad som är fel..

/skrivet av palles sambo som jobbar på sveriges största tillverkare av alla sorters släp....

lady_vip skrev:
jag vet inte exakt vad som felar.

Som sagt, jag har ingen aning. Dvs ingen aning om det är maskinellt fel eller det ska vara så... För trådskaparen kändes det fel, nu har ni ju rett ut det.

//E

Idag fanns det ingen plats att köra fram när bromsen hade låsts, var tvungen att få hjälp av en som drog transporten bakåt med sin bil. Hästen var inte ens i. Det är väl ändå inte normalt? Hade inte samma problem min med förra transport.

Nånting har hänt , kanske rost. Backautomatiken har låst sej. ta av bromstrummorna o rengör delarna, bromsok o hela köret. DEt är konstruerat så att när bromstrummorna roterar baklänges så ska backarna släppa, har inget med påskjutsbromsen att göra.

Man måste verkligen riktigt kryyyypköra om man backar i uppförsbacke. Annars så bromsar släpet som det ska.

Håller med Bill. Har samma problem som trådskaparen med nuvarande släp, med förra var det inga som helst problem att backa i backe.

Fast det verkar vara lite olika känsligt på olika släp och jag tror det beror på hur tunga släpen är med och hur lätt de rullar. Vissa släp händer det i princip aldrig med och vissa händer det hur man än gör tycker jag.

Okej, ska pröva med det tack!
/W

Hade precis samma problem med våran VV och det var inte "bara normalt att påskjutsbromsen gick på"! Det gick inte att backa väääldigt försiktigt på helt plan yta och utan häst i, hjulen låste sig på en gång. Detta är ju farligt då man kan hamna i situationer där man måste backa! Efter att det hänt en gång när mamma var med blev det fart på pappa som tog hjälp och bytte nån slags stötdämpare som hör till påskjutsbromsen (tror jag det var), kostade 800. Jag hade tjatat i ett halvår att han skulle fixa bromsen:smirk: Nu funkar den utmärkt!

Hade problem med min men tog in den till en släpverkstad som smörjde och justerade allt och har inte haft problem sedan dess.

Det är avnligt att bromsarna rostat ihop och då får man det problemet som du beskriver. Lämna in släpet på verkstad så att någon får kolla igenom släpet.

Vi hade det problemet på en gammal Boj Stabilo. Bromsen ska inte slå an när man ska backa, då ska bromsbackarna istället gå ifrån lite grand så att backning kan ske utan anliggande broms.

Sambon löste det genom att justera bromsarna lite, sedan tog bromsen när den skulle, dvs när man bromsade och i nedförsbackar. Något lite senare besiktade vi släpet utan anmärkning :)

Om bromsarna ligger på när man backar, då går det ju inte att backa...

Nej, det är lite svårt att backa då...!:rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka