HÄsttransport Avbetalning-leasing

TeamLundVer

Trådstartare
Ska ut och tävla med unghästen, vad kul tänker ni.. jo, men..

Han är "lite" större än min andra pålle och får således inte plats i vår extrem gamla transport (typ tidigt 80-tal)
Att hyra transport kostar 200-250:- per gång..

Räknar med att tävla ca 2 gånger i månaden + ev. åka till skogen och clinics, låt oss säga att detta blir en kostnad på ca 600:-/mån
Min mors häst får ej heller plats i vår gamla transport längre, hon kommer åka på träningar med honom ungefär 1/mån = 250:-

Detta tillsammans blir 850:-/mån i hyra av transport, vi kom ganska snabbt fram till att det är bättre med typ köp på avbetalning/leasing eller liknande :)

Så.. frågan jag ställer är... ni som långtidshyr/leasar/har avbetalningar på transporten, hur mycket kostar det er i månaden?? (och vad är den totala summan tex köpesumman)
Är det värt det?

Har hittat en transport av. ev. intresse (59,000:-) vad är en rimlig avbetalning i mån för en sådan anser ni (vid 5 resp 8 år)?

Gör jag rätt som funderar på köp?

tacksam för svar

/Helena

Sv: HÄsttransport Avbetalning-leasing

Långtidshyra är det absolut minst fördelaktiga ekonomiskt. Jag långtidshyrde, 890 kr/månad (dyrare nu), och halva hyran fick jag tillgodoräkna mig vid köp.

Jag lånade i bank (blancolån/privatlån, kolla räntan via finansiering direkt via åf, den kan vara lägre om släpet står som säkerhet än ett blancolån), till ett betydligt högre belopp. Släpet kostade 33 000 kr, när 50% av inbetalda hyror var betalda har jag för mig det var 24 000 kr kvar. Jag lånade 70 000 kr i bank (lånade till annat med), och betalar för det 960 kr/månad. Visst kostar det i ränta innan lånet är avbetalt, men ändå fördelaktigare än att långtidshyra.

Enda sättet långtidshyra är vettigt är om man INTE vill köpa ett släp, men vill ha en fast, låg hyreskostnad/månad. Då är långtidshyra bra, och det är ett ganska bekymmersfritt sätt, service, däck, besiktning, skatt och försäkring ingår ju. Samtidigt är detta inga stora summor/år om man äger släpet själv heller.

låna pengar i banken och köp sen den transport du vill ha!
smart och enkelt..

Hur mkt månadskostnaden blir kan du gå in på de olika kreditutlånarnas hemsidor och se. Wasakredit och de andra lite större har oftast bättre räntor än vad banken har.

Men med 60.000 i skuld på 5 år hamnar du oftast runt 1200-1300 per månad.

*KL*

Ingen som har ngt exempel på vad de betalar i måanden ?? och vad transporten kostade i inköpspris?

Jag blev naturligtvis kär i en jättedyr transport, hittade ingen som jag tyckte var jämförbar som var billigare.

Jag valde då att ta ett långtidslån = 12 år (belånade huset = ganska bra ränta) betalar 1030:-/mån. Släpan kostade 125500:- i inköp. :eek:

Min plan är att det förhoppningsvis ska "leva" typ resten av mitt liv då i princip hela släpet är gjort i glasfiber och polyretanskum förutom underredet men det är ju i alla fall galvat i ett stycke för att undvika rost i skarvar od. :o:idea:

*KL*

Ingen som har ngt exempel på vad de betalar i måanden ?? och vad transporten kostade i inköpspris?

Gav nte jag ett ex? Hmm, kanske glömde det? Iaf 70 000 kr i privatlån/Blancolån (dvs utan säkerhet = högre ränta än med säkerhet), betalar 968 kr i månaden. Bara för det har jag glömt hur många år lånet ligger på, 8 har jag dock för mig.

(Hela lånet var inte till släp, släpet kostade 33 000 kr, dock var 8 000 kr redan betalt i hyror när jag köpte loss det, men det är ju eg irrelevant. Men släphyran på släpet gick på 980 kr/månad. Så att låna 37 000 kr UTÖVER vad släpet kostade, gav mig en månadskostnad som var ungefär vad jag gav bara i hyra)

jag åker kanske tio gånger om året o har precis köpte ett sprillans nytt släp, jag tycker det är värt det, har planerat att ha mitt släp länge.
Om jag var tvungen att köpa på avbetalning skulle jag lånat på bank.

*KL*

Som jag sa i förra inlägget, det är bara att gå in på resp hemsida och kolla. Lånar du med wasakredit kostar det 1244 kr/mån för 60 000 kr betalat på 5 år. 70 000 kr på 5 år kostar 1451 kr/mån.

Om du lånar 60 000 kr men istället betalar tillbaka på 8 år så blir månadskostnaden 877 kr.

http://ansokan.wasakredit.se/WasaRTR/Setting/wasartr.lan

Vill minnas att min transport kostade omkring 50 000:-, jag betalade 20 000:- i handpenning och har då en månadskostnad på ca 450:-
Kommer inte ihåg nu på hur långt tid jag tog avbetalningen.

Såklart får man bättre ränta på banken, men det är inte säkert att banken vill låna ut om man inte har någon säkerthet, och de tar INTE transporten som säkerhet.
Dessutom kan man ofta få längre avbetalningstid om man tar avbetalningen hos transportsäljaren.

Fast det är inte alls säkert att man får bättre ränta på banken.

Blancolån är dyra.

Avbetalning med släpet som säkerhet brukar inte ge så hög ränta.

Såklart får man bättre ränta på banken, men det är inte säkert att banken vill låna ut om man inte har någon säkerthet, och de tar INTE transporten som säkerhet.

Nej, nej, inte i jämförelse med de riktigt stora låneinstituten. Det var länge sedan som banken generellt sett hade lägre ränta. För att få riktigt bra ränta på banken idag så måste du nästan kombinera ihop det med huslån (belånat hus). Ett vanligt enkelt lån är för det mesta billigast när det tas genom ex sitt fackförbund el dyl som har förhandlat fram lite lägre ränta med något större kreditinstitut.

Jag hyr en värmlandsvagn-07à för 1390 kr i månaden, allt ingår, försäkring, skatt, besiktning, däck osv.
Tror nypriset på den är runt 55-60 tusen. Om jag vill köpa den så får jag dra av hälften av det som jag har betalat på den, om jag minns rätt nu;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
564
Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: Angel
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 311
Senast: lillkillen
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 604
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter