Sv: Hästtandvård
Hade ingen tandläkare på min de första tre åren jag hade henne, veterinären brukade kolla henne i munnen vid vaccination för att se så allt stod rätt till.
Så efter ett par år började hon knäcka av i nacken och inte vilja ta stöd, började också lukta illa i munnen.
Ringde till Slöinge men det fanns ingen tid hos tandteknikern så jag fick en tid hos en vanlig veterinär. Veterinären hittade inget fel i munnen på henne, lite vassa kanter som han slipade ner, det var allt.
Åkte hem och hästen blev inte bättre, dock slutade hon lukta (eftersom han sköljt munnen på henne). Hade istället ute kiropraktor som inte heller hittade nångonting. Efter ytterligare en månad var det ingen tvekan om att det var fel i munnen på henne.
Fick då tid hos tandteknikern.
Hon hade underbett som han rättade till, stora glipor mellan tänderna där det samlades rutten mat, mycket vassa kanter, vargtänder och inflamerade sår i munnen.
Detta efter att ha kollats regelbundet av veterinär. Har nu fått veta att veterinärer har en förmiddag under utbildningen om hästens mun, resten får dom förhoppningsvis lära sig under praktiken, men uppenbarligen gör väldigt få det.
Efter det kollas hon av tandtekiker en gång om året, men det på grund utav hon väldigt lätt får vassa kanter.
Så jag rekomenderar att åka till en tandtekniker, är allt bra så kanske du inte behöver åka dit igen på ett par år!