Hästskor med kardborre

parfymflaska

Trådstartare
Nu har jag sett dom omskrivna på flera ställen och det verkar som att de faktiskt kommer att börja tillverkas. :) Jag skulle gärna testa dom på min gamla ponny som inte går att sko och får skav av boots. Vad jag sett kommer de kosta runt 750kr paret. Jag är nyfiken på om plasten är tillräckligt mjuk för att ge bra fäste men ändå håller för slitage, vad jag sett ska de hålla i ca 2-3 månader. Samt såklart ifall kardborren håller och inte blir förstörd av smuts och väta.

Vad tror buke, tulpan eller tistel? :)

Nu har jag sett dom omskrivna på flera ställen och det verkar som att de faktiskt kommer att börja tillverkas. :) Jag skulle gärna testa dom på min gamla ponny som inte går att sko och får skav av boots. Vad jag sett kommer de kosta runt 750kr paret. Jag är nyfiken på om plasten är tillräckligt mjuk för att ge bra fäste men ändå håller för slitage, vad jag sett ska de hålla i ca 2-3 månader. Samt såklart ifall kardborren håller och inte blir förstörd av smuts och väta.

Vad tror buke, tulpan eller tistel? :)
Hoppas stenhårt!

Det jag känner mig mest skeptiskt till är hur kardborrden ska sitta kvar på hoven. Det är väl det enda, annars verkar det väldigt vettigt faktiskt. :up:

Tror inte på det. Alla som försökt limma på skor vet att limmet är den svaga punkten. Det helt enkelt håller inte en skoperiod. Tyvärr tror jag det blir exakt samma sak med de här. Limmet som limmar kardborren kommer inte att hålla.

Tror inte på det. Alla som försökt limma på skor vet att limmet är den svaga punkten. Det helt enkelt håller inte en skoperiod. Tyvärr tror jag det blir exakt samma sak med de här. Limmet som limmar kardborren kommer inte att hålla.

Där har du helt klart en poäng, men kanske om man har fler än en kardborrefäste per par skor? Så att man klistrar på ett nytt fäste när det första börjar lossna?

Där har du helt klart en poäng, men kanske om man har fler än en kardborrefäste per par skor? Så att man klistrar på ett nytt fäste när det första börjar lossna?
På deras hemsida står det hur många kardborre det kommer komma med när skon börjar säljas (kom inte ihåg hur många men det var fler än 2 till varje sko), den delen som sitter på hoven beräknas sitta ca 3 till 4 veckor om jag inte kommer ihåg fel.

Själv tycker jag skon låter intressant och på rätt väg men kanske inte riktigt helt färdigt tänkt än, hoppas på forskning/studier där hästar med skon på utsätts för mer belastning (trav, hopp och ft).

Nån hade kollat upp ju. Och de beräknades sitta 3 veckor. Där dog mitt intresse faktiskt. För det lär ju vara mer än en gång det satt två och dyra skon ligger i leran tex?

Sen fick man ju inte hoppa, skräpsko ;)

Men på sikt kan det nog bli bra. Men känns för mkt prototyp än

Jag tänker att om man limmar fast en sko som sen ska sitta fast i flera veckor så borde det bli mer slitage på det limmet, än om man limmar på kardborre (dessutom på utsidan av hoven, inte undersidan) och sen använder skor någon timme per dag bara.

Ska hur som helst bli spännande att följa :)

Det fanns ju ett skydd för kartborren men hjälper det i en normal lerig svensk vinterhage. Det behöver ju inte vara särskilt mycket lera innan det når upp på kardborren

Jag tänker att om man limmar fast en sko som sen ska sitta fast i flera veckor så borde det bli mer slitage på det limmet, än om man limmar på kardborre (dessutom på utsidan av hoven, inte undersidan) och sen använder skor någon timme per dag bara.

Ska hur som helst bli spännande att följa :)

Du menar att den är tänkt bara att ha vid ridning?

Jag kunde inte låta bli att beställa early bird, det lär ju dröja innan jag får dem men vill verkligen testa! Och mest för att jag alltid vill stödja nya idéer och lösningar. Har mina hästar barfota och rider med boots en del. Dessa tror jag verkligen kan vara något :) som de själva visar så kan man göra allt med hästen precis som med boots och ja, fungerar det inte så har jag iallafall testat och slipper vara nyfiken :D

Har man en häst som slänger sina skor vilt omkring sig så kanske det vore ett alternativ emellanåt för att låta hov väggen återhämta sig. 3v med kardborre sko är ju bättre än att direkt slå i nya söm i den redan trasiga hov väggen.

Precis. Men frågan är ju hur bra kardborren fäster när hoven är trasig?. Ser väldigt mycket ut som att kardborren fästs där sömtagen är, liksom.

Jag ser risken att tappa skon som det minsta problemet. Mer skeptisk är jag inför att regelmässigt och under lång tid använda lim på förhållandevis stora ytor hovvägg, i närheten av väldigt blodrik lamellvävnad.

jag tänker mer på hur lätt det måste vara att den hamnar på snedden, ena kardborren släpper litegrann så går hästen helsnett och man får sitta av och rätta till osv.

jag tänker mer på hur lätt det måste vara att den hamnar på snedden, ena kardborren släpper litegrann så går hästen helsnett och man får sitta av och rätta till osv.
Det finns ju kardborre av olika kvalité. Det är nog en av de mer starka varianterna som tänkt användas för skon.

Nyfikna hästar som undrar vad som sitter på hoven och sätter stämjärnen i det! Har försökt tejpa skada på en häst med så lagom bra resultat!

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 195
Senast: pajaztar
·
Hästhantering Min häst har en enorm sadeltvång. Han har jättesvårt att acceptera en tömkörningsgjord,sadel går i dag bra,men antar att det är den...
2
Svar
20
· Visningar
6 015
Senast: Targa
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 578
Senast: Lord Owen
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur