hästschampo vs människoschampo

cili

Trådstartare
vad använder ni när ni schamponerar era hästar?
varför?

vet många (inkl elit) som använder billiga människoschampon till sina hästar.
så är det helt enkelt bara ett sätt för företag att tjäna pengar på "korkade hästmänniskor"?

Sv: hästschampo vs människoschampo

Jag köper ett milt oparfymerat schampo på apoteket. Det funkar kanon bra. Ibland blir det hästschampo ibland apotekets, märker ingen som helst skillnad!

Brukar använda Emins Glansschampo. För att det är milt, blir väldigt blankt av det och det är billigt.

Vet inte hur det är med hästshampon, men hundshampon är oftast mycket mildare än människoshampo. Då kan man späda ut det med vatten, men vet som sagt inte vad skillnaden mellan häst- och människoshampo är.

...som kuriosa kan jag nämna att mina polare hårdrockarna GÄRNA använder sig av hästschampo!?? De skickar ner morsan till granngården (eftersom de inte kännner sig kola nog att handla själva...) och sen tvålar de till sig, ska tydligen vara riktigt bra om man har långt hår.!?

:rofl: Då kanske jag skulle prova hästschampo själv? (har håret till midjan) Glansschampo kanske skulle funka utmärkt?

Jag har funderat på att prova pälsglans i håret :idea:
Attans vad glansigt och fint det blir

Jag har alltid använt mild tvål/schampo för människor på mina djur, men skulle inte göra det nu längre, eftersom djuren inte har samma pH värde som människor och iaf min hund får lätt utslag…

Jag använder Skillingaryds schampo. Tycker det är bra eftersom det är drygt och oparfymerat. Hästarna vill ju inte lukta parfym :p Till svansen använder jag efter schamponering coops balsam. 10 spänn för en flaska på 500 ml, det är det värt :) Då kan man tjocka på balsam hur mycket man vill hehe...

Jag har alltid använt Grumme grönsåpa på den ponnyn jag tävlade (som förövrigt var skimmel). Det har funkat jätetbra och är milt för hästens hud. Dessutom är det billigt och drygt.

Vet inte hur det är med hästshampon, men hundshampon är oftast mycket mildare än människoshampo. Då kan man späda ut det med vatten, men vet som sagt inte vad skillnaden mellan häst- och människoshampo är.

Skillnaden är Ph balansen som inte är densamma hos människor och djur..
Använder milt hästschampo till hästen och ett milt hundschampo till hunden.

Använder hästschampo till hästen och kattschampo till katterna.

Tror inte det är bra med människoschampo till djuren. Dels har vi olika pH-värden och sen är parfymeringen onödig. Frisören säger dessutom att de schampo man köper i vanliga affären ofta är väldigt "starka", även till människor sett då.

Jag använder Natusans oparfymerade babyschampo/tvål till min häst och det fungerar jättebra. Lätt att skölja ur och pälsen blir ren, blank och mjuk. Har inte upptäckt irritation eller klåda i hans hud. :)

Jag har funderat på att prova pälsglans i håret :idea:
Attans vad glansigt och fint det blir

Var en på ridskolan engång som provade det. Hon hade långt fint blont hår, men det såg ut som syntethår när hon hade i pälsglans. det såg inte alls snyggt ut :crazy:

Jag har alltid använt Grumme grönsåpa på den ponnyn jag tävlade (som förövrigt var skimmel). Det har funkat jätetbra och är milt för hästens hud. Dessutom är det billigt och drygt.

Ja, jag använder också grönsåpa. Den stora fördelen med såpan är att den inte löser upp det tunna fettlagret hästen har närmast huden, som är så viktigt för att hästen ska hålla sig varm.

Så Grumme is the shit! :smirk:

Jag använde människoschampo en (1) gång för ungefär 25 år sedan. Hästens päls blev som svinto, och det var jättesvårt att skölja ur. Jag hade bara tillgång till kallvatten, så det kanske var lättare med ljummet vatten. Jag gjorde samma erfarenhet när jag hade människoschampo till pappas hund, även om jag då hade tillgång till varmvatten.

Efter det har jag bara använt riktigt hästschampo till hästen och hundschampo till pappas hund. De är lätta att få ur pälsen, och de är anpassade för att inte klia om det blir lite rester kvar. Jag köpte en orange burk hästschampo för en massa år sedan, och den är otroligt dryg! Det räcker med en liten klick till en hel häst (inklusive man och svans). Burken kostade då ungefär 70 kr och innehåller väl 0,7-1 liter skulle jag tro. Bör väl räcka 4-5 år till, om nuvarande förbrukningstakt håller i sig. (Jag har bruna hästar, inte skimmlar.)

nix endast hästshampo av bra kvalite.. gillar fiebings aloe vera shampo!

grönsåpa ibland för att tvätta leriga ben etc.

Hexocil eller ett hästschampo av mild sort använder jag när hästen ska badas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka