Hästrelaterad ryttarträning?

Polly_Mulle

Trådstartare
Okej, skum rubrik, men...

Efter att ha vart sambo snart ett år så har de där fruktade sambo-kilona kommit, jag som var så nöjd med att jag gått ner i vikt innan :(
Jag HATAR att träna på gym, har provat men blev bara fattig och kände mig malplacerad... Så, min plan är att göra saker i och kring stallet och få motion/styrketräning på det viset, t ex tömköra istället för att rida. Ta en promenad med hästen i skogen en halvtimme om jag är för trött för att rida. Låter det bra?
Kan jag täkna en timmes mockning i hagen som motion? Och röjning av sly under eltråden? För svettig blir jag i alla fall...
Fler tips? Och är det bättre att göra en kvart än inget alls? Typ jag är för trött, gör mer imorgon... alt jag är trött men en stunds mockning/promenad el liknande orkar jag ändå?

Sv: Hästrelaterad ryttarträning?

Okej, skum rubrik, men...

Efter att ha vart sambo snart ett år så har de där fruktade sambo-kilona kommit, jag som var så nöjd med att jag gått ner i vikt innan :(
Jag HATAR att träna på gym, har provat men blev bara fattig och kände mig malplacerad... Så, min plan är att göra saker i och kring stallet och få motion/styrketräning på det viset, t ex tömköra istället för att rida. Ta en promenad med hästen i skogen en halvtimme om jag är för trött för att rida. Låter det bra?
Kan jag täkna en timmes mockning i hagen som motion? Och röjning av sly under eltråden? För svettig blir jag i alla fall...
Fler tips? Och är det bättre att göra en kvart än inget alls? Typ jag är för trött, gör mer imorgon... alt jag är trött men en stunds mockning/promenad el liknande orkar jag ändå?

tömkörning (gärna lite längre sträckor :) ) är motion för "ryttaren" också, javisst! du rör ju på dig, går/joggar, inte sant? :P
mockning & annat styrkekrävande arbete är ju också träning :) sen kan man ju t.ex. städa stallet, kratta ridbanan (ja, om sådan finnes..och inte är fööör stor :P ), städa sadelkammaren, bära fodersäckar (hm..ta inte för tunga bara, ryggen får ju inte ta skada..beror på vad du orkar) & vattenhinkar....möjligheterna till "gratisträning" när du fixar sånt som ändå ofta behövs fixas i stallet är många :D

jag brukar se det som att; hjärtat jobbar ordentligt, jag blir trött och svettig = jag har tränat (i alla fall lite).

alltid bättre att träna lite än att skippa helt, men halvhjärtad träning ger oftast inte mycket.. man börjar ofta slarva, och då ger inte träningen effekt på muskler o.s.v.

lycka till :D
//Louise med halvdålig kondition..

Har precis samma problem som polle_mulle. Har varit sambo i ett år nu och har lagt på mig lite, innan det hade jag gått ner i vikt lite grann och det kändes bra. Men nu måste man ta tag i allt igen. Suck. Jag är i stallet varje dag. Mockar oftast till någon annan häst bara för att få lite mera motion. Sen hjälper jag några andra med deras hästar så jag får lite mer motion nu än innan. Men det känns skit jobbigt. Speciellt nu när jag åkt på en dunder förkylning och inte riktigt orkar göra så jätte mycket. Men jag är i stallet i alla fall. Kan inte hålla mig borta...

Det finns egentligen oändligt mycket som behövs göras i stallet. Nu ska vi rensa hagarna, både från skit och från ogräs. Sen ska vi slå i lite nya stolpar så att staketet hållet i vinter. Det är också dags att städa stallet från allt spindelnät och annat damm som lägger sig över allt.

Det är bara att hugga i och göra allt som man bara kan komma att tänka på.

Lycka till!!

Fast det där är ju saker som måste göras i och kring stallet ändå.

Jag har också lite samma problem (men inte samborelaterat då). Jag måste träna utanför "hästeriet" för att hålla vikten.

Jag försöker träna 2-3 ggr/veckan, blandat löpning, cykling, gym (blä!) eller aerobics.
Så här års när det är mörkt ute på vardagskvällarna får det bli typ aerobics en eller två kvällar efter stallet. Sedan försöker jag få till ett löppass utomhus på helgen om vädret tillåter...

klart att det är saker som måste göras åndå, men man kan göra det lite oftare istället för kanske 1 gång i månaden eller hur ofta man nu gör det.

Jag tränar inte på gym, tycker att det är det tråkigaste som finns. Är ute mycket o promenerar med mina hundar. Flera gånger i veckan tar jag med någon kompis för då är det inte lika tråkigt som när man går ensam.

Gym går tyvärr bort, är yoktråkigt och dyyyrt. Löpa och cykla kan jag inte göra pga ett ben (fot och knä) som inte gör som det borde efter operation.

Jag är mer sugen på att faktiskt ta tillvara på chanser till gratis motion, mocka hagen oftare och inte blunda för hur den ser ut. engagera sig med att underhålla staket och sly under staket bättre, ta en prom istället för vila. allt som pulsen att öka är väl ändå bättre än soffliggande?

Onekligen finns det obegränsat med saker som behöver fixas i ett stall, så en "hustomte" som du beskriver tackar ju ingen nej till förstås! :bow:

Det tråkigaste svaret är att du ska tänka på att äta mindre och nyttigare. Du går inte ner i vikt bara för att du rör dig mer om du samtidigt äter mer. Försök att minska ner lite på allt så känns det inte så tungt. I affären så säger man till sambon att det inte är någon bra ide att köpa hem glass (eller vad det nu är som ni mumsar på). Köp hem frukt istället!

Haha, frukt lär jag ifå knapra på själv. Men jag har bestämt mig för att bara äta godis på helgen igen, inte nästan varje dag. Dricka mera vatten och käka knäckemacka istället för vitt bröd. Det känn som ett steg jag kan göra utan att misslyckas. Helomvändningar brukar jag inte lyckas med men om jag tar det bit för bit så kanske det inte känns så jobbigt och svårt?

För mig funkar inte hel omvändningar heller, utan tar det steg för steg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka