Hästpolo?

L

Lucky_Me

Hejhej! Har blivit så himla sugen på att testa på hästpolo! :D Ngn som tränar/spelar just nu eller som har provat på det tidigare? Hur var/är det? Stor skaderisk? Var kan man prova på det? Jag vill veta allt :D

Sökte f.ö också i tidigare trådar men hittade inte det jag sökte efter ;)
MVH Lucky_Me

Sv: Hästpolo?

Ser att ditt inlägg är gammalt men jag gör ett försök ändå.
Vart bor du?
I Stockholm finns 2 klubbar, i Göteborg finns 1 klubb och i Malmö finns 1 klubb.
Skaderisken är förhållandevis låg och reglerna i sporten har vi just för att minska skaderisken. Du får exempelvis aldrig korsa den spelade bollens lije för att minimera risken att krocka.

Jag har provat en gång i Bro utanför Stockholm.

Först var det en grundlig genomgång på tunna för att hitta balans och koordinera klubba men det räckte inte på långa vägar. Väl uppe på poloponnyn kändes som jag aldrig suttit på en häst förr. De går så lågt med huvudet för att undvika klubban plus att sadeln har noll stöd så det gäller att knipa för glatta livet.

Kul erfarenhet men inget som gav mersmak för min del. Polospelarnas benstyrka och balans är/behöver vara så otroligt mycket bättre än för oss "vanliga" ryttares.

Hej! Jag hittade Stockholm polo clubs hemsida men hittar inte den andra klubben som ska finnas i Stockholm. Vad heter den? Sen undrar jag om det är svårt att börja träna hästpolo i Stockholm?
Kan man åka ut till till exempel Lidingö och kolla på träningar etc? och vet någon om det är någon tävling/mästerskap i sthlm uner sommaren?

Almare Stäket heter den andra klubben i stockholm som är Sveriges största. Vet att dom ska ha en tävling i slutet av Augusti som du kan gå och kika på.

Jag såg hästpolo för första gången "live" i Globen förra året, det var allt annat än en rolig upplevelse...hästarna såg otroligt stressade ut och sprang med gapande/ vidöppna munnar och huvudena rakt uppe i luften..deras ögon var helt tomma...på dem satt den "lilla människan"...och svingade sina klubbor runt deras kroppar, jag mådde fyskisk illa när jag gick därifrån.. prova att googla på hästpolo och bilder, det är svårt, om ens möjligt att hitta en bild där hästen inte ser stressad ut, har tomma ögon, inte blir dragen i munnen eller frampiskad. Nej tyvärr verkar detta vara precis som många andra tävlingsinriktad hästsporter .. att hästen ses som ett redskap som man kan behandla hur som helst.....det är för sorgligt......:crazy:

Nu är ju jag hästnybörjare men jag har sett såväl polo (Både turneringen på Stäket några gånger såväl som Cartier International i Windsor) som hoppning och dressyr (Då Strömsholm och Globen) och kan inte säga att jag upplever att polo skulle vara värre på något sätt vad gäller hantering av hästarna. Bra hästmaterial är ett måste och då kan man ej missköta dem eller plåga dem.

Turneringen är f.ö den 23 augusti.

http://www.poloclub.se/default.asp?type=turnering

Hm..kanske inte till fördel att framhålla hur fantastiskt polo är med hjälp av denna film..hästarna springer med fastbundna huvuden.. och ändå med huvudet rakt upp i luften eftersom de är stressade och blir ryckta i munnen .. tjejen i filmen ..som tom rycker hästen i munnen när hon rider rakt fram själv på banan ( i slutet av filmen) kanske borde läsa på lite mer om grundridning innan hon ens sätter sig på en häst... Om du är nybörjare på häst hoppas jag verkligen inte du ska ge dig in i tävlingsammanhang, hästar i en nybörjares ögon ser sällan misskötta eller plågade ut. Men hästen är ett bytesdjur som in i det sista försöker att dölja sina plågor, annars blir de i naturen föda. Många hästar lider i det tysta. Hästar är dessutom inte material såsom du skriver i ditt inlägg.. även om de ofta behandlas så..att folk klarar hålla sin häst i god fysisk form och tävlar med dem betyder inte per automatik att hästarna mår psykiskt bra eller inte får ont.

Tänk dig om du satt på en läktare..och istället för hästar kom människor inspringandes på banan..de hade bett i munnen och andra människor sprang skrattandes bakom och de drog och ryckte så hårt i bettet att människorna försökte undkomma smärtan .. men det kunde de inte för deras huvuden var fastbundna, samtidigt som vassa metallbitar (sporrar) trycktes in i människornas sidor blev de piskade med spö..för det måste ju gå fortare..fortare ..en del av människorna skulle se mycket stressade och tom rädda ut, andra hade stängt av, de var alldeles tomma i ögonen, apatiska ...alla hetsades runt.. publiken åt popcorn och flabbade..när allt var över låstes människan in i ett utrymme så litet att hon precis kunde ta ett steg åt varje håll..på dagen fick hon gå ut men bara i en fyrkant så stor att hon kunde springa tre steg för att sedan stanna..människorna sattes i var sin fyrkant så de inte skulle skada varann..de var ju av någon anledning så onaturligt hetsiga... dessa tävlingsmänniskor. Skulle du i detta sammanhang kunna sitta i publiken medan detta pågick och säga.. jo men om dessa människor hade varit misskött eller plågad skulle de ju inte klara springa..de har säkert jättekul och trivs med livet ... hästar är inte material, de är starka väsen som man måste lära känna, man kan inte använda dem som ett sportredskap eller behandla dem som livegna som man själv behagar, vi äger dem inte, vi har dem bara till låns..utnyttja inte din självskapade auktoritet...ta vara på den tiden du får äran att umgås med dem istället.

Således borde man ej rida överhuvudtaget. Kan nämligen ej finna någon inriktning som man inte kan applicera din text på i större eller mindre grad.

Tänker inte ge mig in i någon debatt då det säkerligen finns många här som kan göra det så mycket bättre. Personligen tror jag dock på det Reijo Liljendahl sade när jag träffade honom i samband med ett event på Solvalla:

Man kan aldrig tvinga en häst som inte själv vill...

Hej! Jag förstår på ditt svar att du inte har riktig koll på läget och det har jag full förståelse för med tanke på din korta tid inom hästvärlden. Jag inser därför också att en diskussion här inte har någon mening, men eftersom du valde att citera en travtränare ( denna fruktansvärda sport) kommer här lite fakta..nej detta är inget jag hittat på utan är ren fakta från en granskning i hästvärlen. Älskade hästar heter granskningen och där står även om allt annat som sker inom hästvärlden..rekommenderar att du läser hela..kan vara en bra grund av fakta som man bör känna till...Visst är det inte naturligt att vi överhuvudtaget rider hästar men jag lovar, det finns faktiskt sätt att umgås/rida/vara/ med hästar som de uppskattar och tom tycker är roligt.. och tyvärr också den raka motsatsen..man kan tvinga en häst som inte själv vill..
Trav och galoppsporten omsatte 2008 nära 12miljarder kronor, ändå har de flesta tränare svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.Omedvetna människor sitter hemma i soffan, äter popcorn och flabbar..(åter igen) det är spännande att satsa, men de flesta vet dock inte vad de satsar på. Hästarna börjar tränas när de är omkring 1 år och startas ofta omkring 2 år. ( Normalt rids hästar in när de färdigväxta 3-4år) De är som barn som ska leka och lära då..inte pressas och skadas på en bana.
2008 dog 3 hästar på täby galopp hur många som skadas är ett stort mörkertal. Hästarna avlas på snabbhet och inte på hållbarhet, såsom man trimmar en tävlingsbil.
70% av travhästarna har magsår, inom galopp ännu fler. Lungblödning är också ett stort problem, i vissa fall kan man se att de då blöder genom näsborrarna. Hästarna tvingas springa så fort de kan men inte i sin snabbaste gångart..Vissa tränar sina hästar utan skor, ömheten gör att de springer fortare, ibland uppstår blödningar. Könet på ston inom travet sys ihop..de springer snabbare då!!Utrustningen hos travhästen begränsar deras syn, hörsel och rörelsefrihet. Tex checkremmen som fixerar fast hästens huvud i ett upprest läge, hästen kan alltså inte böja ner huvudet, hästars munnar är mycket känsliga och smärtan från bettet gör att de försöker lägga tungan över, tungan binds därför fast med ett tungband. Detta gör att de då försöker dra tillbaka huvudet, luftvägarna blockeras då så de får svårt att andas därför sätter man på dem något som kallas pullburk, som fixerar huvudet så luftvägarna hålls öppna. Hästarna låses fast i framriktat läge med hjälp av en huvudstång, för att de inte ska springa snett, i Sverige är det dock bara tillåtet att ha på ena sidan, orsaken till att en häst springer snett kan ha med skador och smärtor att göra...men syns inte problemet så finns det inte... Inför lopp är hästarna stressade och nervösa, för att försöka lugna dem används skygglappar och öronproppar. Hästarna springer allt de kan, för att få dem att springa ännu snabbare i slutet dras ofta öronpropparna bort, de blir då rädda och springer ännu snabbare. I Sveriges djurskyddslag står det att ” Djur får inte överansträngas. Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt kan såra eller skada djuret” Trots detta är det tillåtet att piska fram hästarna med spön och skrämma upp dem i sådana hastigheter att de får lungblödning...
Läs” Älskade hästar” en granskning av hästvärlden av organisationen Djurens rätt. Ligger ute på deras hemsida. Avslutningsvis vill jag sända en lycka till hälsning till alla framtida hästar (material..?) som råkar ut för de människor inte kan ta till sig dessa fakta, de som väljer att blunda.

Den "rapporten" du hänvisar till är skriven av djurens rätt och skulle som rapport inte ens bli godkänd av en sjunde-klassare:grin:...

Hittar jag en artikel oavsett om det handlar om kriget i Israel, hästar, fiske eller något annat drar jag genast öronen åt mig när det är flera uppenbara faktafel i den och den är subjektiv. En rapport eller en artikel ska vara objektiv, annars brukar det bli ett stort IG eller så brukar inte ansvarig utgivare gå med att att få det utgett...

Djurens rätt gör väl för övrigt ingenting bra? De har startat bränder, släppt ut minkar, skrivit dåliga "rapporter"... Jippi. Moget... Släpp alla hästarna fria... Halleluja:angel:

Vet att det är OT, men djurens rätt senaste rapport var faktiskt bra. Tydligen så finns det folk som behöver den infon för att få ett lite vidare perspektiv på saker och ting.

Den "rapporten" du hänvisar till är skriven av djurens rätt och skulle som rapport inte ens bli godkänd av en sjunde-klassare:grin:...

Hittar jag en artikel oavsett om det handlar om kriget i Israel, hästar, fiske eller något annat drar jag genast öronen åt mig när det är flera uppenbara faktafel i den och den är subjektiv. En rapport eller en artikel ska vara objektiv, annars brukar det bli ett stort IG eller så brukar inte ansvarig utgivare gå med att att få det utgett...

Djurens rätt gör väl för övrigt ingenting bra? De har startat bränder, släppt ut minkar, skrivit dåliga "rapporter"... Jippi. Moget... Släpp alla hästarna fria... Halleluja:angel:

Jag tycker det är bra att du ställer dig på människornas sida..vi behöver bli fler som förespråkar våldsföring på hästar..ner med dem kräken..upplysningsvis är jag absolut inte med i djurens rätt men tycker om din inställning att de som försöker hjälpa hästar och djur är lögnare och idioter..finns det någon organisation eller samhällsgrupp som är utan idioter..tänker efter.. politiker..polisen..ungar som snattar..vuxna brottslingar..kan både jobba på konsum eller posten..osv..nä jag tror inte det.. finns inte några som kan sköta sig klockrent..ta bort dem från jordytan..allt de säger måste vara lögn..de måste samtliga vara oseriösa och okunniga ..jag tycker det är mycket bättre att luta sig tillbaka och inte göra ett skit för sin omgivning utan bara sitta hemma i soffan och klaga på alla andra som försöker.. hästar kan ju ändå inte tala..varför bry sig..de är ju bara material..går de sönder kan man ju äta upp dem..protesterar de kan man ju alltid binda fast dem och spänna fast lite fler järnbitar och remmar mot deras helt okänsliga kroppar.... för inte så länge sedan upptäcktes det ju också att man använde elfösare på hästar..ger dem elshocker medans de tränas..vilken grej..tack för tipset! Man kan också som många använda el i skrittmaskinerna...bara en ide... :cool: ( Vill bara tillägga för de som inte förstår.. att detta var ironi..)

:grin:Vad är värre än en förövare och en brottsling..jo de som tillhör den stora tysta majoriteten..de som ser.. men gör ett medvetet val att ingenting göra....Man ska akta sig för folk som inte talar och hundar som inte skäller..

Jag kan inte svara på frågor om Polo i Sverige, men jag har jobbat på en Polo clubb i kina och där prövade jag på att spela lite polo.
Ja jag fick inte mersmak, sporten är ganska (välldigt) hård mot hästarna.

Polospelarna är i regel skitdåliga ryttare, oftast rika män som gillar sport med fart i. Så fram till att ryttaren har 4 - 5 i handikapp så e det inte trevligt efter det handikappen är det duktiga ryttare som vet vad de gör. Om du blir duktig polospelare (läs: mer än 6 i handikap) kan du tjäna rejält med pengar. Finns spelare som blir betalade hundra tusentals € för att spela en match.

Skaderisken är ganska stor, både för häst och ryttare, brutna ben och armar, båltiror osv är ganska vanligt, det är absolut ingen sport för mesar.

Om du har en egen häst är det ju bara att köppa en eller två klubbor och bolar titta på en instruktions video och börja öva, förövrigt är det bäst att öva utan häst först, annars kommer din stackars häst inte ha några ben kvar.

Hjälpgivningen är förenklad, sparka betyder framåt, trava gör man bara för att motionera hästen, hästen ska vara balanserad i höger galopp för man lägger oftast volter till höger, stanna och starta fort. Men använder sig av neck reining eller trängande tygeltag. Skrpa bett och det är förbjudet att beträda bannan utan en fast martingal.

Utan den skulle det inte gå att spela, folk skulle bryta näsor hela tiden och hästarna skulle vara utan kontroll eftersom de stannar pga hårda tygeltag, sånkt rygg och höjer nacken.

men det är säkert an kul sport, men inget för den som har en nallebjörns häst och vill gulle gulla, det är hårda tag både för häst och polospelare, hästen glöms bort under spelet och får jobba hårt.

Jag har jobbat med polo hästar i England, Nya zeeland och australien. En häst som inte tycker om att spela polo spelar inte polo!!!En häst som inte vill hoppa hoppar man ju inte!!!! Mina hästar älskar vad de gör och vi har varit ute och jagat räv, varit på fun rides och mycket mer med dem! så bara att du har sett bilder på hästar som ser stressade ut, så dra inte alla över kanten!!
Visst det finns personer inom polo sporten som skulle inte göra polo. Men det finns personer inom alla grenar i häst sporten. Man använder barreing i hoppning, graman tyglar och andra inspänings tyglar på "vanliga hästar" dessa hästarna kan se stressade ut oxå! hoppning, en häst väger mellan 500- 1 ton, varje gång en häst landar har den sin tygnd och din på sina framben!! detta är ju inte riktigt schyst iheller, eller!?! allt va de gör med dom stackars trav hästarna...tittade på oslo hoppning idag..Där var det rätt många hästar som sprang med en öppen mun och vissa ryttare sågade hästens mun för kontroll!!!

visst jag jobbar för en rik familj,men pojkarna i familjen älskar sina hästar! Om där är något fel med en av hästarna(halt, känns inte ok när vi rider dem) s¨spelas den inte, om den är halt kommer veterinären ut.Vi har en tjej som kommer ut och ger hästarna som behöver massage..Visst jag är väldigt lyckligt lottad att jag jobbar för denna famlij.
En polo ponie är i arbete fråm mars tills sep. Under vintern är de ute på bete.. High goal ponies är inte inne för så länge, de är normalt ute i hagen igen i augusti..
Alla polo ponyer jobbar hårt när de är inne, men de får en lång holiday oxå! Har i mitt stall 3 poloponyer som är över 20 år och spelar fortfarande polo! känner även till 2 polo ponyer som är över 30 år och spelar fortfarande!!!

Så ta reda på mer fakta innan folk börjar skriva skit om vissa saker och titta omkring erpå de olika rid grenarna!

Jag har aldrig spelat polo själv men har en vän i England som spelar och har egen gård med hästar. Har är även mycket i australien och även i thailand där man har spelat polo på elefanter, det ni ;) haha

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 242
Senast: Sezziyanen
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka