hästpassen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia 61
  • Startdatum Startdatum
M

Mia 61

Hörde häromdagen om våra pass att många kommer inte att vara godkända i framtiden? Vet någon nåt om det?
Sidorna i passet ska vara liggande A4 så man läser det som en bok men många har ju så att man får läsa sidorna som stående A4.
Vad händer med alla pass som redan är gjorda? Ska de dras tillbaka och göras om? Då får rasföreningarna mycket att stå i och vem ska stå för kostnaden?

Informationen kom från en som jobbar på länsstyrelsen...

Mia

Sv: hästpassen

Om passen innehåller sidor för införande av läkemedelsbehandlingar och sånt så kommer de vara fortsatt godkända.
Vissa rasföreningar har utfärdat pass utan dessa sidor, jag antar att de åker på att göra om dessa...

Är det bara det som gör om de är godkända? Inget om hur sidorna ligger?
Vet du vad som gäller på sidan där man fyller i om den inte ska gå till livsmedel? Även om den inte fått någon medicin med livslång karens?

Är det bara det som gör om de är godkända? Inget om hur sidorna ligger?
Vet du vad som gäller på sidan där man fyller i om den inte ska gå till livsmedel? Även om den inte fått någon medicin med livslång karens?

Det har egentligen ingen betydelse på vilket håll passet är, men jag tror att man mer eller mindre har enats om de nya som görs i fortsättningen blir ganska lika oberoende av ras.

Just den biten om att hästen inte får användas till livsmedel är en sådan som ska vara med i passet. Så om du inte hittar det någonstans så har du inte heller ett godkänt pass. Man kan skriva i den att hästen inte ska slaktas även om den inte blivit behandlad och fått karens. Kan vara bra om gör det ihop med en veterinär som kan sätta sin stämpel på sidan om man nu vill vara riktigt säker.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka