Hästpass?

H

Henny

Hej hej! Jo det är så att jag ska börja tävla lokalt lite smått till hösten med en lektionshäst:) Jag har grönt kort, löst ryttarlicens och ordning på vaccinationsintyg, men nu undrar jag om man också ska ha med sig hästpasset till tävlingar? Jag kanske är helt ute och cyklar?;) Jag är jättetacksam för svar:D

Sv: Hästpass?

Du behöver inte ha med passet, men oftast är ju vac. intyget inskrivet i passet och då måste du ju ha med det.

Jag har aldrig med mig pass på tävling utan har endast vac. intyg.

+Lundatorp:) Tack för svaren, nu har jag blivit lite klokare:D

Man måste väl kunna styrka hästens identitet på något sätt?!

Sen kommer det väl komma en bestämmelse/det pratas om en bestämmelse om att man ska ha hästpasset tillgängligt att visas upp inom tre timmar. Lite tråkigt att behöva åka hem från tävlingen.

TS: Hur kunde du bli klokare när du fick två helt olika svar?? :angel:

Egentligen så tycker man kanske att man skulle kunna visa att det är rätt häst men i vanliga fall kollar dom inte ens att det står rätt namn på vaccinationsintyget :cool:

Skulle väl vara smidigt att ha passet med iom den här nya regeln som jag fö inte begriper nyttan av :confused:
Men det är inget krav att visa passet för att få tävla.

Och ibland kollar dom det fast man ser att dom tänker på annat iprincip :angel:

Jag har alltid fått för mig om att hästpasset måste visas om de kräver det, precis som licenser och grönt kort.?

Du behöver inte ha passet me för att få tävla!! Jag har då inte det med iaf(om inte vacc står där)! Har varit med om en tjej som skulle anmäla sig i sekritariatet och inte hade pass med på en ridskolehäst som först blev stoppad(var nytt folk i sek.) men efter att överdomaren och flera andra sagt sitt så var det grönt för henne!
Tävlar själv på MSV-nivå och har sldrig behövs visa pass...

För själva tävlingen behöver du ju inte ha passet, men iomed alla nya regler om att passet ska kunna vissas upp hit och dit så underlättar det ju om det är med.
Samma sak om ngt akut händer så hästen måste avlivas på plats, då måste man väl ha passet innan något sånt kan göras?

Jag har aldrig med passet, är så slarvig så det skulle inte dröja länge innan det var borta. Har externt mät- och vaccinationsintyg.

Passet behövs inte om djuret måste avlivas akut. Djurens rätt går före.

Man behöver inte pass för att avliva.
Däremot så måste man väl kunna visa det om dom kräver det, och om man inte gör det så kan man väl få böter?

Skriver med frågetecken då jag inte är 100.

Det står i TR att du inte behöver pass till hästen. Däremot står det att du måste ha pass för att få vac. intyg på hästen så det blir ju typ samma sak.

Det ska ju komma /har kommit en ny lag, att hästen alltig ska ha pass med sig om du blir stannad av polisen, men det har ju inget med tävling att göra.

Man behöver inte pass för att avliva.
Däremot så måste man väl kunna visa det om dom kräver det, och om man inte gör det så kan man väl få böter?

Skriver med frågetecken då jag inte är 100.

Okej, jag var själv inte 100 (därav jag oxå skrev frågetecken) men hittade inget på asvh hemsida så du har säkert rätt. =)

Klok och klok:angel: men jag fick i alla fall höra hur andra brukade göra:D För att återgå till ämnet, brukar du ha med det på tävling?:)

Ok :D

Ja jag har det alltid om jag ska tävla eller åka till veterinär, eller åka längre sträckor med hästen.
Man kan aldrig veta när/om man kan behöva det.

Ok, det kanske är bäst att ha med det, det gör ju ingen skada om man säger så;)
Alla: Tack för svaren:bow:

*kl*

Nu kanske jag är dum, men står inte vaccinationsintyget i passet? :confused: Det gör det i mitt iallafall, men det kanske går att få på "lösblad"? :p Äsch, ni förstår vad jag menar.

De flesta har vac.intyg i passet men jag har valt att ha det både i passet och på papper för att jag ska slippa ha med passet.

Verkar ju onekligen smidigare att ha det på papper... Är det bara att säga till vet. nästa vacc.tillfälle att man vill ha det på papper eller vad? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 062
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka