V

vickis-pajala

hästpass är väll något dom flesta hästar har idags läget
men jag funderar lite kring detta pass användningsområde

ja när behöver man hästpasset förutom vid försäljning :confused:

Sv: hästpass

Detta med läkemedel då? Min häst fick prednisolon i somras och det är livstids karens på det, men det var ingen som skrev det i mitt pass.

Märkligt, min fick det inskrivet i passet när han fick butta...

men om man tänker in och utförsel finns det någon som kollar passen på hästarna då :confused:

Passet följer hästen. Oavsett var i Europa den hamnar ska det gå att se vad hästen behandlats med och om den kan användas i livsmedel eller om den ska kasseras. Vaccinationer skrivs in i passet och är ju en god hjälp för följande vaccinationer fortsättningsvis.

Ser att detta är en jättegammal tråd men fortsätter ändå på den...

Jag har en fråga: Vad gör man om hästen dör eller behöver avlivas om den inte har något pass? Man kan ju få dispens att gräva ner den på sin egen mark, men om man inte heller har möjlighet till det?

Utan pass eller med livstidskarens får hästen inte slaktas till livsmedel - vanligtvis får du alltså betala för att någon ska komma och hämta hästen och kassera den.
Annars kan ju hästen med pass och inga läkemedel generera pengar vid slakt.

KL

Har haft hemma GEOL, lantbrukstjänst, för avlivning av flera hästar. Tar dem med i en container. Likaså har vi haft hästar som avlivats på djursjukhuset, Ultuna och Slöinge.
Inte någon gång har det frågats efter pass.

Alla våra hästar har naturligtvis pass, men inte någon gång har de efterfrågats. Ej heller vid behandlingar. Inte hos en enda av hästarna har behandlingar blivit inskrivna.

Finns ju numera lag på att alla hästar skall ha pass. Det är ju bara att acceptera.

Reser ganska ofta till Danmark med häst. Av ca 50 gånger har vi blivit stoppade en gång. Då frågades efter passet, men det jämfördes ej med hästen i släpet.

Vi som tävlar mycket med vår häst måste alltid visa upp passet så de kan se att alla vaccineringar är i ordning.
Det är en värdehandling och ska behandlas som en sådan. I vårt stall tog stallägaren kopior som han kan visa upp vid inspektion.
Det finns en regel som säger att passet aldrig får vara längre bort än 3 timmar från hästen. Inte för att jag hört någon som blivit uppmanad att visa upp passet när de varit ute och ridit exempelvis. ;-)

Jag tycker det är en superbra "uppfinning". :) Allt är samlat på samma ställe och vi som har en importerad häst hade inga problem att se när nästa vaccination skulle ske och veterinären kunde se vad som använts innan.

KL

Har haft hemma GEOL, lantbrukstjänst, för avlivning av flera hästar. Tar dem med i en container. Likaså har vi haft hästar som avlivats på djursjukhuset, Ultuna och Slöinge.
Inte någon gång har det frågats efter pass.

Alla våra hästar har naturligtvis pass, men inte någon gång har de efterfrågats. Ej heller vid behandlingar. Inte hos en enda av hästarna har behandlingar blivit inskrivna.

Finns ju numera lag på att alla hästar skall ha pass. Det är ju bara att acceptera.

Reser ganska ofta till Danmark med häst. Av ca 50 gånger har vi blivit stoppade en gång. Då frågades efter passet, men det jämfördes ej med hästen i släpet.

Okej, tack för svaren. Det kanske blir GEOL man får vända sig till då...

jag har tävlingshästar (travare) Och har aldrig behövt visa passet, varken för vetrinärer eller på tävlingsplats, när de vaccineras visas de ju såklart. Dock har jag fått visa på ATGkliniken.

Inte ens när ena hästen vann på solvalla och de tog dopingprov på honom fick vi visa passet, borde ju vara snabbt gjort och kontrollera hästen med tanke på att de har siffrorna på halsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka