Hästpass samt reg. till AQHA

R

ronjabus

Jag är helt ny på det här med registrering av föl :confused:
När chippar ni era föl? Är det då man ritar ett konturdiagram också? Är det detta man skickar in till Svensk Hästavelsförening för Hästpass-ansökan?
Hur gamla är de när ni registrerar dem i AQHA? Behöver de vara registrerade där för att kunna få ett Hästpass? Har det något med varandra att göra överhuvudtaget?

Sv: Hästpass samt reg. till AQHA

Chippa när konturdiagrammet görs, så slipper du ta ut personen en extra gång. Fölis registrerar du först i AQHA och när du får de papprena så registrerar du i SQHA. När pappret sedan kommer därifrån så skickar du det tillsammans med ID kontollantens papper till Avelsförbundet. Mycket papper hit och dit, men jag tror att det var i den ordningen.
Lite bilder på den lilla vore kul.

Ok, då får jag börja med att gå in på AQHA och registrera honom. Ska han även registreras hos SQHA? Måste jag även bli medlem där i så fall?

Bilder kommer :-)

Vad väljer jag här?:
"In this section of the online registration, please choose if you wish to order a DNA kit for the foal, sire and/or dam, a parentage verification kit or an HYPP test kit."

Ja, du måste ha och skicka DNA från fölet och mamman också om du inte redan har gjort det. Du behöver inte vara medlem i SQHA men fölet måste vara registrerad i svensk rasförening för passet. Jag minns att det kändes lite krångligt, så jag hoppas att jag minns rätt.

Fölet behöver inte nödvändigtvis dna-typas för att registreras om om den inte är resultat av fryst sperma, embryotransfer eller liknande (vilket jag misstänker att den inte är?) eller om någon av föräldrarna har Impressive i stammen och inte är Hypp testad (är den/dom det behövs inte det heller)

TS, du registrerar fölet hos AQHA, när du får registreringsbeviset skickar du det rekomenderat till SQHA's registrator som skriver ett svenskt regnummer på det.
Sedan tar du KOPIA och skickar den tillsammans med konturdiagrammet till SH för passansökan.

Lycka till

Ja, du måste ha och skicka DNA från fölet och mamman också om du inte redan har gjort det. Du behöver inte vara medlem i SQHA men fölet måste vara registrerad i svensk rasförening för passet. Jag minns att det kändes lite krångligt, så jag hoppas att jag minns rätt.

Ja, det här känns verkligen hur krångligt som helst! Vad har jag gett mig in på ;-) När jag skulle anmäla fölet på deras sida så ville de ha stoets reg.nr, men det har jag inte fått något av dem tidigare...

Hingsthållaren har anmält språnget samt skickat in foton på mitt sto. Jag har betalat medlemskap i AQHA samt en registreringsavgift av stoet i höstas.
Måste jag beställa ett DNA-kit från AQHA eller fixar veterinären det här?

Jag är såå tacksam för all hjälp jag kan få :)

Detta låter väldigt rörigt....

Varför har inte uppfödaren registrerat fölet???

Du måste ha stoets reg bevis, ja. Har du bara kontakt med hingsthållaren så vet denne det numret också.
Kan inte hingsthållaren hjälpa dig med detta? Det är egentligen stoögarens jobb men... Problemet kan bli om stoet inte tidigare har registrerade föl hos AQHA och är dna-typad? Då måste det fixas innan du kan registrera din fölunge.

OM du ska dna testa så beställer du kitet från AQHA, o skickar själv in det till labbet i USA. Men jag är inte säker på att du behöver dna-testa i ditt fall.

Har du betalat en registreringsavgift till AQHA menar du? Isåfall borde registreringen redan vara påbörjad... Vilket sto har du betalat registreringsavgift för i höstas?, jag förstår inte???

Detta låter väldigt rörigt....

Varför har inte uppfödaren registrerat fölet?
Det är jag som äger stoet och alltså är uppfödare. Så jag tog för givet att det var mitt jobb att registrera fölet?

Du måste ha stoets reg bevis, ja.???
Hon är ju registrerad i Sv.galopp eftersom hon är ett fullblod. Är det det numret? Eller är det numret hos AQHA?

Problemet kan bli om stoet inte tidigare har registrerade föl hos AQHA och är dna-typad? Då måste det fixas innan du kan registrera din fölunge.
Nej, hon har inte haft föl tidigare. Hon är inte dna-typad, då måste jag alltså beställa ett sånt kit från AQHA?

Har du betalat en registreringsavgift till AQHA menar du?
När jag betalade medlemsavgiften till AQHA så tyckte jag att jag betalade in en avgift även för min häst... får kolla upp det...

Det bästa kanske ändå är att bli medlem hos dem och be dem om hjälp med det här?

Okej,nu förstår jag!

Det första du måste göra är att regga ditt fullblod hos AQHA (alltså inte somquarter utan hon ska finnas i deras register som avelssto inom quarterrasen så att säga)
Då behöver du ett ägarbevis från Galoppförbundet på engelska (dom är vana att skriva ut detta till quarter/paintuppf) o så skickar du in det till AQHA samt beställer ett dna-kit och testar henne.

Då får du ett registreringsnummer som du kan använda vid reg av fölet!

Okej,nu förstår jag!

Det första du måste göra är att regga ditt fullblod hos AQHA (alltså inte somquarter utan hon ska finnas i deras register som avelssto inom quarterrasen så att säga)
Då behöver du ett ägarbevis från Galoppförbundet på engelska (dom är vana att skriva ut detta till quarter/paintuppf) o så skickar du in det till AQHA samt beställer ett dna-kit och testar henne.

Då får du ett registreringsnummer som du kan använda vid reg av fölet!

Ska alla quarter-och fullblodsston i avel dna-testas? Eller är det bara för att hon är fullblod?

Ja, det kan ju vara smart, då kan du ju alltid ringa om du undrar något.
DNA- kitet från AQHA var enkelt att använda och det blir nog inte billigare om vet gör det (om det ens funkar)
Jag minns att jag tänkte att det här kommer aldrig att funka, med papper och dna tester hit och dit, men dom var klockrena. Endera dagen kom papret på posten och allt var frid och fröjd.
Man var tvungen att DNA testa fölis också om det var transporterad spermia (antagligen för att det inte skulle kunna vara någon ihop blandning vid transporten, så att man fått från fel hingst)

Ja, det kan ju vara smart, då kan du ju alltid ringa om du undrar något.
DNA- kitet från AQHA var enkelt att använda och det blir nog inte billigare om vet gör det (om det ens funkar)
Jag minns att jag tänkte att det här kommer aldrig att funka, med papper och dna tester hit och dit, men dom var klockrena. Endera dagen kom papret på posten och allt var frid och fröjd.
Man var tvungen att DNA testa fölis också om det var transporterad spermia (antagligen för att det inte skulle kunna vara någon ihop blandning vid transporten, så att man fått från fel hingst)

Nu kommer inte jag ihåg, men var stoet ditt eller köpte du fölet av uppfödare?

Är det så här det går till?:
Hingstägaren skickar in att hingsten betäckts med fullblodet till AQHA. De skickar även in pappret från svensk galopp samt fotona.
-då ska man få ett reg.bevis från dem, med reg.nr på stoet

Sen får jag själv anmäla att fölet är fött till AQHA. Skickar de konturdiagram eller vad det heter då automatiskt? För jag kan väl inte chipmärka o få honom avritad utan de papprena annars? Dna-kit måste jag beställa till både sto och föl eller? Måste man skicka in HYPP-test också?

Nej, hingstägaren har nog bara skickat betäckningsrapport eller språngrullar. Du måste registrera ditt fullblod själv i AQHA. När du gör det beställer du samtidigt ett DNA kitt för stoet. Skicka in kopia på registreringspappret från galoppförbundet. Jag kopierade allt i passet, skicka med 4 bilder fram,bak och båda sidor. Skicka sedan DNA testet till USA från både föl och sto. När du fått registreringspapret på stoet registrerar du fölet i AQHA.
Tror jag, ju mer jag funderar på det, ju virrigare blir det, som sagt ett under att foxen någonsin blev reggad. Jag har en släng av Alzimer Light:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka