Hästpass.. Gaah?!

_Runaway_

Trådstartare
Kan någon vänlig själ berätta lite om vad man ska göra för att skaffa pass till sin häst? Läste en artikel i Hästficus idag, men blev inte klokare av den.. Jag vet så mycket som att man ska kontakta rasföreningen (dvs Svensk ridponny för min del), men sen läste jag något om att man ska kontakta en id-kontrollant (eller nåt). Asså, jag kan verka heelt nollställd, och det är jag också. Jag fattar ingenting, kan npgon berätta vad som gäller? Allt! :confused: :crazy:

Sv: Hästpass.. Gaah?!

_Runaway_ skrev:
Kan någon vänlig själ berätta lite om vad man ska göra för att skaffa pass till sin häst? Läste en artikel i Hästficus idag, men blev inte klokare av den.. Jag vet så mycket som att man ska kontakta rasföreningen (dvs Svensk ridponny för min del), men sen läste jag något om att man ska kontakta en id-kontrollant (eller nåt). Asså, jag kan verka heelt nollställd, och det är jag också. Jag fattar ingenting, kan npgon berätta vad som gäller? Allt! :confused: :crazy:

Ja, Du ska ta ut en ID-kontrollant i Din närhet. Du hittar dem här:
http://www.svehast.se/allm/ID/id.asp

H*n ska rita ett konturdiagram av Din häst. Och göra en ID-koll.
Ev. chipsmärka om detta är obligatoriskt för Din ras.
ID-kontrollanten måste vara godkänd av SH för att det ska vara giltigt.
Pris m.m. får Du när Du ringer. Och ID-kontrollanten kan sedan berätta vad Du ska göra med kontrudiagrammet.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Tack, om hästen har ett reg.bevis, kan man då byta det mot pass på något sätt? Han är ju reggad i svenska ponnyavelsförbundet (eller liknande). Ett inplastad A4-ark (gult) där det finns sånt konturdiagram och stamtavla o dyl. Kan det då bytas mot pass eller ska helt nytt konturdiagram och sånt fixas?

Haha, upptäckte det för sent för att kunna ändra! Hoppas inte alltför många blev avskräckta från tråden! :rofl: Fick dock god hjälp av Cesam :bow:

_Runaway_ skrev:
Tack, om hästen har ett reg.bevis, kan man då byta det mot pass på något sätt? Han är ju reggad i svenska ponnyavelsförbundet (eller liknande). Ett inplastad A4-ark (gult) där det finns sånt konturdiagram och stamtavla o dyl. Kan det då bytas mot pass eller ska helt nytt konturdiagram och sånt fixas?

Jag vet inte hur andra registraturer gör (sysslar själv med rena araber), men vi "byter" inte reg.beviset mot passet! Vi behåller även reg.bevis eftersom reg.bevis är en värdehandling och där har vi också vårt ägarbevis! Passet är ju inget ägarbevis, utan en journal för hästen samt hästens kontrudiagram.
Vi gör som så när vi ska ha pass på araber, att vi skickar in reg.bevis (gäller på redan reg. häst) tillsammans med konturdiagrammet, så ändras (vid behov) reg.beviset så att detta även motsvarar konturdiagrammet i passet.....T.ex. en som är född brun, har blivit skimmel, men man trodde kanske inte från början att den skulle skimla av....t.ex.
OCH passnr stämplas på reg.beviset.
Därefter återsändes reg.bevis och pass till hästägaren.

Men antagligen gör alla olika med detta.....Du får höra med "Din" registratur.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag är som dig, anser registreringsbeviset vara en värdehandling.
Så därför när jag skulle skicka in min ena hästs reg bevis för att få ett pass för ngt år sedan, så skickade jag givetvis det rekommenderat.
Och döm om min förvåning när jag fick tillbaka passet i vanligt brev! :eek:

kopparberg skrev:
Jag är som dig, anser registreringsbeviset vara en värdehandling.
Så därför när jag skulle skicka in min ena hästs reg bevis för att få ett pass för ngt år sedan, så skickade jag givetvis det rekommenderat.
Och döm om min förvåning när jag fick tillbaka passet i vanligt brev! :eek:

Ja, det har hänt mig också..... :eek:
Skickar alltid rek. när jag skickar in regbevis för t.ex. pass eller när jag skickar in bet. rapport och reg.ansökan på fölen....
Får dock alltid tillbaka det i vanligt brev :eek: och det stör mig.....
Har påtalat det utan resultat :crazy:

Jag forstätter dock skicka rek!

mvh
Carina

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Avel Vet inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, så om den ligger fel så få en moderator gärna flytta den dit där den hör hemma...
2
Svar
21
· Visningar
2 076
Senast: Varmblod90
·
Western Jag har skaffat en quarter som är född i tyskland och har ett tyskt hästpass.. Ägaren innan mig bytte namn på hästen och det är...
Svar
11
· Visningar
2 296
Senast: shainiecat
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama