Jag hade hivat mig av hästen, lämnat den där alternativt knutit fast den, roffat åt mig körpisken och kontrollerat andning och puls på människan. (pisken behöver jag för att kunna klappa till någon av hästarna om de kommer farande.) Om personen andas och har puls, ringer jag 112 och sedan försöker jag fånga in de två hästarna och sätta fast dem någonstans. Jag skulle inte under några omständigheter lämna en medvetslös person liggande på marken ensam i ett ridhus där en lös häst far omkring. Med en pisk kan jag freda både mig själv och personen på marken och i det läget bryr jag mig mindre om att hästarna får smock eller om de skulle skada sig. Människan först.
Att jag inte skulle ha mobilen på mig existerar inte så det bortser jag ifrån och att jag skulle sakna täckning finns knappt heller. Om det däremot skulle inträffa så skulle jag fortfarande kolla personen först, sedan få ut den lösa hästen från ridhuset, ta med min och gå och ringa efter hjälp. Ingen löst häst kvar i ridhuset med en skadad personen på marken.
Det var bra tänkt! Hade inga tankar på ev. pisk skulle kunna finnas.
knapp
Många ridhus har ju en sarg innan man kommer in till själva "ridytan", vilket kan vara ett bra ställe att släppa en häst.