Helt ärligt så tror jag verkligen alla skulle försöka hjälpa den skadade personen först, men det blir en svår situation. Det är redan en otäck olycka, man vill inte försvåra det med att skapa ytterligare olyckor eller hur?Jag blir RÄDD när jag ser vissa svar i den här tråden- SJÄLVLART skulle jag hjälpa människan först, skulle släppa min häst eller om möjligt binda upp den i något. Sen att folk har hispiga/dåligt tränade hästar som inte ens går att binda upp var som helst utan att dom skulle bli hysteriska, det är väl en annan tråd.
Om det är totalpanik på den lösa hästen och du då släpper en uppskrämd unghäst också är risken stor att både du och den skadade blir nermejade av två hästar i panik när du ska ligga på backen och försöka hjälpa den skadade...
Allt är ju "det beror på" exakt hur vilda är hästarna?/ var ligger den skadade? På fyrkantspåret? Fritt i mitten?/ Har den skadade puls? Ser du när du kommer fram var smällen tog?/ Tar det 30 sekunder in i stallet eller ett par minuter? /Vet du att det finns folk i stallet som kan hjälpa till?