So
Som jag är lärd är livsfarligt läge t.ex en brinnande bil- du måste få ut den skadade innan du kan kolla vitalparametrar, du befinner på vänster körfält på motorvägen , otillgänglig terräng, extremt väder...
@mackan Nej, jag har funderat fram och tillbaka och kommer inte riktigt överens med mig själv. Enligt @nagelbitarn s länk så kallas det "Livsfarligt Läge", något som ingår i förkortningen "L-ABC" och riktar sig till allmänheten. "Livsfarligt läge" beskrivs på följande vis i länken:
Frågan är då, som jag även syftade till i mitt inlägg, huruvida en eller två lösa hästar klassas som "livsfarligt läge"? Där har diskussionerna som sagt gått isär och jag känner mig långt ifrån hästkunnig nog att avgöra det i det specifika fallet.
Var det ett hyfsat svar på din fråga? Jag har lite svårt att tolka den första satsen i ditt sista stycke.
Som jag är lärd är livsfarligt läge t.ex en brinnande bil- du måste få ut den skadade innan du kan kolla vitalparametrar, du befinner på vänster körfält på motorvägen , otillgänglig terräng, extremt väder...