hästmassör?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 995
A

AtletShipping

när vet man om man behöver ta ut en till hästen?
funderar på det till min häst men har inte en direkt anledning egentligen..
Han har ju stått i princip i 2 år innan jag fick honom och är nu fullt igångsatt o blir riden 5-6 dagar i veckan, dock lättare arbete.
Tror faktiskt han har några muskelknutor på halsen men är inte säker, de kan ju vara så hans hals är byggd med det utseendet.

Han har aldrig fått massage tror jag i hela sitt liv o är nu 15 år.

Kan man ta ut nån utan direkt anledning?
Hur känner man om han har nån spänd muskel?
Alla hans muskler är i princip hårda hela tiden, brukar vara lite slappa i bogen, ska de vara så eller ska det vara slappa/mjuka?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästmassör?

JA ABSOLUT, massage är framför allt friskvård och inte sjukvård. Massage får hästen för att hålla länge, må bra och vara frisk.

Musklerna som skapar rörelserna i hästen måste vara elastiska för att både kunna dra ihop sig och ge efter. När du rider hästen på ett böjt spår ska t ex utsidans muskler i rygg och nacke töja ut sig/ge efter, medan insidans muskler förkortas. Fungerar inte detta får du en häst som inte formar sig runt skänkeln, för att nämna ett exempel på hur du kan märka att hästen har spänningar i musklerna. Andra problem du kan märka är att hästen går emot handen eller släpper kontakten med bettet, att den har svårt att komma upp med ryggen, att den fattar fel galopp eller korsgalopp, alltid river med samma bakben, att den är oliksidig, svårare att ställa i ena varvet, svårt flytta undan skänkeln, dålig framåtbjudning osv.

Alla dessa problem kan du rida loss om du är kunnig men det tar tid. Rider du för tränare kostar det dessutom pengar. Massage vid korrigerande ridning eller tillridning är suveränt, det sparar tränarens tid och gör träningen lättare och roligare för både häst och hästmänniska, eftersom det inte tar emot för hästen att göra det du vill.

De flesta av mina kunder är tävlingsryttare som tycker att regelbunden massage gör träningen lättare och tävlingsresultaten bättre. De tycker det är ett billigt sätt att hålla hästen skadefri. Massören kan märka tidiga tecken på överansträngning och kan ge råd som gör att du slipper få en led- eller senskada med lång läkningstid. Jag brukar rekommendera friskvårdsmassage någon gång i månaden om hästen inte har något direkt problem. Några gånger om året är bättre än inte alls.

Min egen häst får massage ungefär varannan vecka som en del i vårt vardagsmys, oftare om jag tycker det behövs, eller om hon vill. De flesta hästar njuter enormt av att få massage. Om de är ovana att få massage kan de få lite träningsverk efteråt. Många lite äldre hästar blir mycket pigga.

Musklerna ska kännas fasta, inte slappa, men inte heller hårda. De ska ge efter när du trycker (men du måste förstås veta var du ska trycka så du inte trycker på ben).

Ta gärna ut en massör och få råd om hur du själv ska hålla din häst fin i musklerna. Det kostar inte mycket och själv tycker jag att det är ett billigt sätt att få ut mer för de pengar du lägger på träning.

mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

okej tack!
det jag märker att han får dålig framåtbjudning emellanåt, skjuter gärna ut bakdelen mest på rakt spår (men där brister det antagligen oxå nåt i min ridning).
Han är däremot lätt att ställa i hela kroppen, men svår att få att jobba med ryggen och även baken.
Han fattar alltid rätt galopp när man sitter rätt på honom.
Han "stänger" även av ytterskänkeln ibland, kan det ha med nåt med musklerna att göra?
Jag ska bestämt ta ut massör, men var hittar man en duktig?
Nu bor jag i södra skåne vet d var man kan hitta någon här?

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar får också massage ca varannan vecka, min lillasyster går sista steget för att bli diplomerad hästmassör. Hästarna tycker om det men jag tror inte att man ska ta allt för allvarligt på massage, det skadar inte men tror inte heller att det kan göra underverk. Men tillsammans med rätt träning och vård kan massage vara ett bra komplement. Det är helthetsintrycket som är det avgörande och en duktig massör som känner igenom hästen kan hjälpa ägaren att hitta var felen sitter tex mun eller rygg, dock måste ägaren vara villig att köpa en passade sadel, ta hästen till tandläkare och dyl, annars ger inte massagen något långvarigt.

//Olivia

"Tillsammans med rätt träning och vård kan det vara ett bra komplement." Bra sagt! Jag håller helt med dig om detta. Massage är inget undermedel men det kan hjälpa till att hålla hästen skadefri. Om det finns en tydlig orsak typ dålig sadel eller ledinflammation så löser inte massagen problemet, orsaken måste bort.

Men ibland kan massage faktiskt lösa problemet permanent. Ett exempel på det brukar jag hämta från min egen kropp. Jag hade i många år haft ont vid skulderbladet på vänster sida. En sån där värk som kommer och går och som man blir van vid till slut, det blir en del av livet att ha ont. På en av mina hästmassörkurser hade jag en kurskompis som också var människomassör. Den här dagen hade jag lite extra ont och satt väl och rullade på axeln och försökte hitta ett sätt att sitta bekvämt. Min kompis kommenderade mig att luta mig framåt över bänken. Hon gav sig på min rygg, hittade rätt muskelfäste och lirkade med det i ungefär tio minuter. Sedan dess är smärtan i mitt skulderblad helt borta. Den värk som jag gått med i 5-6 år och såg som en del av vardagen FÖRSVANN och har inte kommit tillbaka. Det räckte med en behandling för att mitt skulderblad skulle "lossna" så att rörligheten återställdes och cirkulationen kunde fungera normalt.

Eftersom jag själv har upplevt skillnaden mellan att ha värk som kommer och går varje dag och att inte ha ont över huvud taget så vet jag att smärta som kommer från musklerna gör precis lika ont som vilken smärta som helst. Smärta är alltid nedbrytande för psyket och där är massagen ett enkelt, effektivt och billigt hjälpmedel utan biverkningar. Däremot hjälper det inte mot allt.

mvh
Lejonelle

PS Om L. läser detta och känner igen sig - TACK!! Jag är fortfarande smärtfri!

Ni har många duktiga hästmassörer i Skåne. På http://www.hastmassage.com hittar du telefonnummer till massörer som är anslutna till Nordiska Hästmassörförbundet. Då vet du att de har godkänd utbildning och ansvarsförsäkring.
Lycka till med din häst, skriv gärna och berätta om du tyckte att det gav något.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 017
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 104
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka