Hästmannen flyttade sina hästar

Sv: Hästmannen flyttade sina hästar

Jaha?

Tidigare har han ju berättat att de skulle få flytta ca 4 mil bort "till goda människor" när förbudet trätt i kraft. Så det verkade ju vara ordnat redan, eller? :confused:

Hur funkar ett sånt här förbud egentligen?
Måste S-A själv flytta hästarna, och spelar det då någon roll var? Eller MÅSTE de hämtas av myndigheterna under kontrollerade former och föras till ett förutbestämt ställe?
Måste de säljas eller räcker det att han flyttar dem och avsäger sig ansvaret?

Han hade ju fått en viss tid att sköta det hela själv, efter det så hade det fått beslutas om ett omhändertagande om inget ordnats. Ordnar han det själv får han välja var han vill att de ska hamna men när han har djurförbud så får han inte äga, ha hand om eller på annat sätt sköta hästarna.

faan ta länstyrelsen släpp makten till kärringar som är inkompetenta så blir det så här tyvärr tadet med fisken skicka polis att omhänder ta en fisk det är ju faktiskt våra skatte pengar dom leker med var finns det sunt förnuft

faan ta länstyrelsen släpp makten till kärringar som är inkompetenta så blir det så här tyvärr tadet med fisken skicka polis att omhänder ta en fisk det är ju faktiskt våra skatte pengar dom leker med var finns det sunt förnuft

Fast i det fallet så åkte de ju inte ut på ett samtal om en fisk direkt. När de väl var där och hittade en vanskött fisk så ska de väl självklart ta med den. Eller du kanske tycker att de skulle lämnat den?

jo du hitta en vaskött fisk ha ha stampa för guds skull inte på myrorna i skogen då får du djurförbud så akta dig

Det är en skillnad att gå på myror i skogen, och att stampa på dom. Att medvetet stampa på myror i skogen är elakt och grymt.
Att missköta en fisk är precis lika illa som att missköta ett annat djur eftersom det är att bryta mot lagen.

- Fram till midnatt i dag är det jag som äger hästarna och då har jag rätt att göra vad jag vill med dem, säger Stig-Anders Svensson till Jönköpingsnytt.

Ehm nej.. det får han inte göra... Men han får flytta på dom, ända tills imorgon bitti, då ska de lämnas igen.

Jag har inte följt denna debatt eller sett någon film med honom, men denna attityd att "jag gör vad jag vill med hästarna för dom är mina" gillar jag inte.

Ehm nej.. det får han inte göra... Men han får flytta på dom, ända tills imorgon bitti, då ska de lämnas igen.

Jag har inte följt denna debatt eller sett någon film med honom, men denna attityd att "jag gör vad jag vill med hästarna för dom är mina" gillar jag inte.

Jag såg filmen....förfasades redan då över hästarnas tillvaro,utfodring, skötsel etc...

Jag fattar inte poängen? "han är ju så skäggig o gullig o gillar sina hästar" Okej?? Och??

Jag såg filmen....förfasades redan då över hästarnas tillvaro,utfodring, skötsel etc...

Jag fattar inte poängen? "han är ju så skäggig o gullig o gillar sina hästar" Okej?? Och??

Tänkte detsamma när jag såg filmen, och ändå lär de ha rensat upp en hel del inför den filminspelningen...

/Camilla

Ja, ett djurförbud innebär (normalt sett, finns ju undantag) att man inte får sköta dem över huvud taget. Man kan få hälsa på och klappa på djur men inget som innebär någon skötsel.

Det är en skillnad att gå på myror i skogen, och att stampa på dom. Att medvetet stampa på myror i skogen är elakt och grymt.
Att missköta en fisk är precis lika illa som att missköta ett annat djur eftersom det är att bryta mot lagen.

Jag tror du uttryckte dig lite fel där ;)

Det är inte illa att missköta ett djur, vilket djur det än må vara, för att det bryter mot lagen, utan det är illa att missköta djur öht.

(osäker på om mitt svar blev postat så skriver igen).

Vad jag menar med att det är illa för att de bryter mot lagen är att det var frågan om, vad jag uppfattade det som, en akvariefisk, och attityden hos personen som jag svarade.
När en häst blir misskött så reagerar folk betydlige mer än om en fisk blir misskött. Hästar är intelligentare och har mer känslor än en fisk, troligast därför man reagerar mer för en häst. Och för att hästar är husdjur medans fiskar mer has som "prydnad". Det är få som gosar med sina fiskar... Man tycker säkert om fiskarna, men man skapar inte samma sorts band som till husdjur.

Givetvis är det inte bara illa för att man bryter mot lagen, det är fel också. Men i detta fall så verkar det inte gå in i den personen som jag svarade hur allvarligt det var med misskötsel av hästar, och denna gjorde sig rolig över att en fisk blev omhändertagen. Därav kommer jag med det icke emotionella svaret, dvs det är emot lagen att missköta djur, oavsett art.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i norra Dalarna har haft djurförbud sedan början av förra året, men håller fortfarande hästar. Nu har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar