Hästlöner -otroligt

Visst kan du skylla på din egen häst men din arbetsgivare har inga som helst krav på sig att stå för sjuklön och dylikt o du skadar dig vid ett svartjobb. Kan vara lite träligt ifall du blir invalidiserad för livet att få stå för allt själv.

:confused: Så du menar att om jag skadar mig på fritiden idag så skulle min arbetsgivare betala det?
Knappast, man har en försäkring som löser ut då.

:bow:

Att det aldrig blir bättre när det gäller jobb med ridhästar är ju pga att det finns tjejer som är villiga att jobba svart till nästan ingen lön alls.

Det handlar ju inte bara om pengar utan också om försäkringar, pengar till pensionen, sjukpenning om man blir sjuk osv. Det är kanske inte prio ett när man är ung, men man ska nog tänka sig för innan man hoppar på att jobba svart.

Åk utomlands! Man får för det mesta mkt mer betalt än i sverige! För det är ont om bra hästskötare i europa....

Så du tycker de är mycket/rimligt för 12 tim arbete 6 dagar/v?
Det innebär en timlön på ca 40,5 kr/t Vilket jag får från alfakassan för att vara arbetslös. Då har jag visseligen räknat groft på dom utgifer jag har.
Kanske skulle de va rimligt om man jobbade 8 tim/d 5 dagar/v.

Själv skulle jag få ut de dubbla när jag har betalt alla räkningar, mat, bil, stall och träningar. Då bor jag i en mellanstor stad och får minsta lönen inom lokalvård.

Jag tycker det är uselt. :cry:

förstår inte hur vissa resonerar :confused: att det skulle vara helt normalt osv :crazy:

det måste vara ridhäst jobb du menar eller ??? för när man jobbar i trav stall får du lön enligt fackets ansvisningar .Även då du jobbar helg eller röd dag. du jobbar 4 heldagar(8 timmar)och 2 halvdagar i veckan.
Åker du väg på tävlingar får du traktamente.och åker du i väg så att du sover borta dår du allt betalt +traktamente.
Till 99 %får du även "dricks" av häst ägaren . I vissa stall kan du även få % av insprungna pengar . :bow:

Jag jobbar i travstall och har hyfsad lön. C:a 10000, häst inlånad i stallet samt 10% av vad jag kör in. Dessutom tillkommer lite dricks från hästägare, betald mat på tävlingar o.s.v. Det enda som är vitt är väl egentligen grundlönen samt körsvensprovisionen, hade jag haft min häst i träning skulle jag absolut inte haft råd, det kostar ju 5000 + moms, nu har jag honom i stallet och han är med i träningen med de andra hästarna. Svart eller inte är nog en samvetsfråga i det fallet, jag har valt att ha honom svart där.

Däremot kan jag säga att vi anställer ingen utan kunnande i stallet, antingen ska det vara goda referenser från andra tränare eller också får personen i fråga börja efter en praktikperiod. Anledningen är att det är så mycket som ska fungera, det går inte att åka iväg på tävlingar och inte veta om träningen hemma fungerar som den ska (d.v.s tempo, intervall, pulsmätarträning o.s.v) eller att skicka iväg någon på en tävling som inte riktigt kan sela, då kan man lika gärna göra jobbet själv.

Det är väl lite som en ond cirkel, utan erfarenhet inget jobb, inget jobb, ingen erfarenhet... Utbildningar eller inte, vi har märkt på många från naturbruksskolan i närheten att även om man har G i hästkurserna så är det inte säkert att man kan jobba med hästar...
Det samma gäller även wången och andra utbildningar. Det är tufft att jobba med hästar, och förmågan att kunna ta egna initiativ, att inte sjukanmäla sig för minsta lilla (är man SJUK ska man naturligtvis vara det, men en del stannar hemma med lätt huvudvärk o.s.v), tuffhet och vilja betygssätts inte i skolan, tyvärr.

Jag jobbar hellre med en person som är lätt att jobba med, är trevlig mot hästägare, är tuff och kan sitt jobb och har praktisk erfarenhet av att jobba med hästar och den stress det kan innebära, än en som har fina papper uppsatta på väggen och som egentligen inte vet alls vad det innebär att ha ansvaret för åtta egna hästar som ska ut varje dag och dessutom att det ska hinnas med att ridas/köras, mockas, göras rent selar, pysslas och fodras på åtta timmar... Så enkelt är det...

Alltså, jag förstår inte varför alla är så upprörda ang. hästskötarlöner. jag har hållt på med hästar sedan barnsben- tävlat ch tränat all ledig tid. äntligen blev jag tillräckligt gammal för att ge mig ut i världen och träna på andra större stallar. Inte faan gnäller man om man får rida och sköta fina hästar i fina stallar när det är det roligaste man vet. För min del handlade det om utbildning!- Mockning och fodring är något som hör till. Tack vare att jag stod ut med att jobba för en sk skitlön i många år så har jag nått längre i min ryttarkarriär- har nu möjlighet att driva ett eget ridcenter, utbilda hästar och tävla. Jag är nu en sån där slavdrivare som låter dom anställda jobba 10 timmar/dag, mocka, klippa hästar och konditionsrida - skitjobb. Men dom får också lektioner varje dag, tävla unghästarna, ordentlig middag varje dag och tak över huvudet. kanske inte världens bästa lön men förhoppningsvis kunskap och erfarenhet nog för att i framtiden kunna utvecklas till framgångsrika tävlingsryttare och hästutbildare.

Jag håller faktiskt med ovanstående, började själv med kost och logi och fickpengar lön, och har jobbat inom både ridstall, galopp och nu travstall... Man MÅSTE nästan oberoende av stall ha bra referenser om man ska få ett riktigt bra jobb... Inom trav- och galoppbranschen går det ju att få ett hyfsat hästskötarjobb, men inom ridbranschen är det kanske så att man får försöka klara sig själv om man nu vill ha en riktig lön...

Självklart önskar jag att alla hästskötare skall få en anständig vit lön. Men hur skall man lösa ekvationen?

Det finns ju fler aspekter i detta. Den dagen vi som hästköpare börjar betala vad det egentligen kostar att föda upp/träna hästarna/avlöna personal för hästarna vi köper, den dagen är det också lättare för hästskötarna att få en anständig lön.

Travet genererar pengar och utomlands är ofta hästar/ridning en lyxsport för de som har råd att betala därför kan man också få bättre lön.

Det viktiga är att tänka igenom vad detta jobbet som hästskötare ger just mig i form av erfarenhet och kunnande t.ex. inte bara i pengar. Att det sen är usligt betalt kan man kanske i så fall acceptera. Kan man inte acceptera det så står det faktiskt fritt att avböja jobbet.

Däremot tycker jag det är självklart med anständigt boende, ordentlig lagad mat och att arbetsgivaren står för en försäkring.

Vänder vi på steken, som ett litet tankeexperiment - att bara de som har råd betala en anständig lön skulle ha hästskötare - det skulle säkert drastiskt minska både hästantal och utbud samt inte minst - de flesta av oss skulle inte ha råd att köpa dessa dyra hästar. Resultatet blir kanske att ett fåtal hästskötare får anständig lön och bara de som är rika skulle ha råd köpa häst....

Som Cambri skrev:

Det är tufft att jobba med hästar, och förmågan att kunna ta egna initiativ, att inte sjukanmäla sig för minsta lilla (är man SJUK ska man naturligtvis vara det, men en del stannar hemma med lätt huvudvärk o.s.v), tuffhet och vilja betygssätts inte i skolan, tyvärr.

Jag jobbar hellre med en person som är lätt att jobba med, är trevlig mot hästägare, är tuff och kan sitt jobb och har praktisk erfarenhet av att jobba med hästar och den stress det kan innebära, än en som har fina papper uppsatta på väggen och som egentligen inte vet alls vad det innebär att ha ansvaret för åtta egna hästar som ska ut varje dag och dessutom att det ska hinnas med att ridas/köras, mockas, göras rent selar, pysslas och fodras på åtta timmar... Så enkelt är det...

Att arbeta med hastar handlar inte till storsta delen om att veta hur lange vissa maskar lever, hur man raknar ut en foderstat osv. Det handlar om hastvett, det handlar om att sta pa egna ben, det handlar om att veta vad man gor nar nagonting oplanerat hander!!

Jag sager inte att utbildning ar negativt - tvartom, det ar bra. Men nar jag anstaller nagon till mitt stall, sa vill ha ha arbetsvilja, tuffhet, ett visst kunnande - men framfor allt viljan att lara sej. Det spelar ingen roll om personen kan gora byten i varje steg, eller hoppa en GP. Det handlar om att kunna hantera en bangstyrig hingst, eller en riktig pissmarr. Det handlar om att kunna ge en avmaskning, att kunna halla en hast riktigt. Det handlar om att kunna hantera ett fol!

Jag skiter i vad som star pa ett papper - jag behover en ansvarstagande person som jag kan lite pa. En manniska jag kan ha med pa tavling, som klarar av att vara bade social och kunna hantera en hast!

ja men nu blir jag irriterad.
vi hade mkt ansvar. vi fick släppa ut alla hästar och ta in alla hästar.
vi hade helger, lucia,julhelger, nyår...då vi fick bo på skolan och ansvara för alla hästar. 2-3 personer som hade ett 20 tal hästar eller mer att ta ut, in, fodras, ridas..
det gick inte att sjukanmäla sig dessa dagar, då fick man betala för det. (såvida man inte verkligen var sjuk).
du verkar inte ha läst det jag skrev, jag skrev arr det var mkt mkt praktiskt jobb. Visst fick man det teoretiskt oxå, men även praktiskt. vissa skoldagar gick man från 6 på morgonen till 18 på kvällen.
Dessutom fick vi gå ut på praktik, jag va ute i travstall och hade 7 egna passhästar/dag.

Utöver detta hade jag 2 egna hästar, uppstallade i 2 olika stall. Jag höll alltså på med hästar och va i ladugård/stall ´vissa dagar från 6 på morgon till 23-24 (!) på kvällen. Därefter kunde jag plugga läxor (teroretiskt)

Och alla som går denna utbildning, menar du att dom inte har viljan som du pratar om?? varför utbildar som sig då?

Har jag också funderat, det är en helt annan sak att verkligen jobba med hästar, som att gå i skola och lära sig jobba med hästar... Om du visste vilka rena idioter kort sagt jag jobbat med som innan berättat att de minsann är sååå duktiga, självständiga och minsann har sååå fin utbildning. När de kommer, så visst de jobbar bra, tills man lämnar dem själva ett tag, då fuskas det över, det går inte ens att skicka ut dem att göra ett träningsjobb trots att de VET hur vi gör jobben, så skiter dem i det och går och tittar i skogen med hästen i stället (ett par tjejer har kommit tillbaka från jobb med hästar som knappt varit över vilopuls och inte ens varit svettiga, känner man då hästarna och vet att den och den hästen har den och den pulsen och ser så och så ut efter ett jobb, så vet man att de fuskat) och ärligt talat, hästskötarexamen eller ej, men JAG vill inte jobba ihop med en sådan person som inte går att lita på, och jag har full förståelse för de arbetsgivare som inte vill betala dessa efter avtal. En tjej som provjobbade hos oss tog t.ex tre och en halv timme på sig att mocka fem boxar, en sådan kan man inte ha i ett stall där hästarna ska vara färdigkörda innan klockan 12. P.g.a det här anställer vårt stall inte någon som vi inte vet vart vi har, chefen skulle aldrig ge vit anställning till någon direkt efter avslutade studier, då är det praktik som gäller i ett halvår först, via AF. För varför ska han anställa en till med samma lön som mig, om det ändå är så att jag får göra jobbet (t.ex se till att hästarna blir jobbade trots att det regnar, jodå, det finns de tjejer som hoppat över motionen då när de varit ensamma, eller om jag ska stå och mocka 12 boxar när den andra mockar fem, eller om jag ska behöva gå efter och smörja selar/huvudlag för att det fuskats över? Då kan jag lika gärna vara ensam anställd i stallet, eller hur?)

Vad beträffande sjukanmälan är det ju så att där har alla ett eget ansvar, ringer du och säger att du är sjuk så måste ju en arbetsgivare tro på det, eller hur? Men många stannar hemma p.g.a lätt huvudvärk, mensvärk, träningsvärk o.s.v, tyvärr är det rena fakta.

Visst finns det säkert väldigt många duktiga tjejer som går naturbruksutbildningarna, det säger jag absolut ingenting om. MEN inom hästbranschen, oavsett diciplin, är det nog så enkelt att den som har godast referenser och erfarenhet får de bästa jobben, sedan spelar det ingen roll om denna person har hästskötardiplom. Och för att få referenser och erfarenhet är det bättre att ge sig ut i verkliga livet än att sätta sig på en skola i så fall, för det är i verkliga livet man vet om man verkligen är en bra hästskötare eller inte.

det jag protersterar emot är att bara för att man har gått hästlinje, så har man alltså inte viljan med att jobba med hästar!? det tycker jag låter befängt.
att man sedan inte gått ngt hästlinje gör en inte till en sämre person. i många fall en bättre. En som kan ändå.

det jag reagerar emot är att det verkar som bara för att man har utbildning så vill man ej jobba med hästar och kan inte ta i. det tycker jag är skitsnack. för jag fick iaf vakna med hästjobb och somna med hästjobb hela dagarna.

Vad har du gått i för skola? De naturbruksgymnasium jag jobbat ihop med elever från har haft viss praktik och sedan 2-3 hästdagar / veckan, du måste väl ha läst vanliga skoldagar också? Jag förstår att man älskar hästar om man väljer en hästlinje, det jag reagerar på är den kompetens som inte lärts ut från dessa hästlinjer när eleverna väl kommit ut... Men visst, jag var nog inte så duktig i början när jag började jobba med hästjobb jag heller, MEN jag valde ett kost, logi och fickpengar jobb just för att jag ville ha referenser.

Och, vem vet, de som jag jobbat ihop med, ett 10-tal från olika skolor i nuvarande stall och kanske 15-20 till under min egna karriär, där två eller tre varit bra, är kanske måndagsexemplar hela bunten? :smirk:

Du laser ju helt enkelt for mycket i det jag skriver. Jag sager att jag inte bryr mej ifall de har formell utbildning eller inte - jag ser till personen!!
Om du ar en tuff och hart arbetande tjej - sa bra for dej. Men jag hade inte gett dej mer pengar for att du haft papper pa en formell utbildning. Jag hade behandlat din ansokan om jobb lika mycket som jag behandlat nagon som inte ens gatt ur 9:an. For att jobba med hastar handlar inte om vilken skola man gatt pa, det handlar om praktiskt kunskap - vilken man kan ha lart sej nar man skolkat fran skolan!!!!
Jag vill ha en valfungerande individ i mitt stall, som jag kan lita pa.

Och menar du verkligen att alla som gar hastskotar utbildning verkligen vill jobba med hastar? Det tror jag faktiskt inte pa. Jag tror att manga har en drom om att jobba med hastar, men nar de sedan kommer ut i arbetslivet och far kanna pa hur det kanns att jobba i stall, sa dor den drommen ganska snabbt.

Ibland ringer det folk till mej och vill praktisera osv. Jag brukar alltid fraga vad de vill fa ut av sin praktik. De flesta sager arbetslivserfarenhet i hastbranschen, samt chansen att tavla.
Vad de egentligen vill ar bli beryttare i ett tavlingsstall, men det de flesta stall behover ar en manniska som mockar, fodrar och rider ut, nagon som skoter stallet, medans man sjalv tranar hastarna.
Jag har haft flera personer i stallet som sagt att de varit utbildade sa och sa och kunde det och det, man nar det val gallde sa satt de mest pa en stall-lada och rokte!! Eller sprang ut ur stallet sa fort hasten rorde pa sej. Dessa manniskor ar inte manniskor jag vill betala for att arbeta - eftersom de inte arbetar.

Jag tror visst att det finns duktiga tjejer och killar som vet vad det gor, som vill arbeta med hastar och som vill utbilda sej "riktigt" forst. Och det ar bra.
Men nar jag valjer stallskotare, valjer jag inte efter vilken utbildning de har pa pappret.

Jag jobbar inom travet och har avtalsenliglön. Innan dess jobbade jag med ridhästar och hade det vanliga, kost, logi, stallplats åt egen häst och fickpengar. Jag valde det själv och klarade mig på det för att få erfarenhet... Så länge det finns folkt som tänker som jag så kommer det alltid att finnas dessa jobb, vilket jag tycker är bra, för erfarenhet måste man ha... Det finns andra branscher som inte betalar så himla mycket mer för ett lärlingsjobb också. Men visst, det kanske är skattade pengar i alla fall, antar jag.

Jag har också provat att ha anställda direkt från en hästutbildning. Det som jag tyckte var svårast för mig att klara av, var när den anställde slutade upp att arbeta för att den inte viste hur den skulle göra. Så den satte sig helt sonika ned ock väntade på mig för att kunna fråga. Detta i stället för att fortsätta med nästa uppgift så länge. Och det kunde gälla alla möjliga små skitsaker, det bara avstannade så fort som det blev det minsta knepigt.

Detta fenomen fanns på ALLA som kom direkt från skola. Oavsett vilken skola. Och går över efter ett halvår i riktigt arbete. Detta halvår vill man som arbetsgivare inte betala för. För det blir för litet jobb gjort i förhållande till hur mycket som man behöver instruera och lösa problem som den direkt från skolan inte klarar av själv, eller t.o.m. ställer till med i allt för stor omfattning.

Så när man kommer direkt ifrån skolan, så får man räkna med att ta ett eller flera praktikår innan man kan få så mycket jobb gjort att en arbetsgivare vill betala full lön för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka