Har jag också funderat, det är en helt annan sak att verkligen jobba med hästar, som att gå i skola och lära sig jobba med hästar... Om du visste vilka rena idioter kort sagt jag jobbat med som innan berättat att de minsann är sååå duktiga, självständiga och minsann har sååå fin utbildning. När de kommer, så visst de jobbar bra, tills man lämnar dem själva ett tag, då fuskas det över, det går inte ens att skicka ut dem att göra ett träningsjobb trots att de VET hur vi gör jobben, så skiter dem i det och går och tittar i skogen med hästen i stället (ett par tjejer har kommit tillbaka från jobb med hästar som knappt varit över vilopuls och inte ens varit svettiga, känner man då hästarna och vet att den och den hästen har den och den pulsen och ser så och så ut efter ett jobb, så vet man att de fuskat) och ärligt talat, hästskötarexamen eller ej, men JAG vill inte jobba ihop med en sådan person som inte går att lita på, och jag har full förståelse för de arbetsgivare som inte vill betala dessa efter avtal. En tjej som provjobbade hos oss tog t.ex tre och en halv timme på sig att mocka fem boxar, en sådan kan man inte ha i ett stall där hästarna ska vara färdigkörda innan klockan 12. P.g.a det här anställer vårt stall inte någon som vi inte vet vart vi har, chefen skulle aldrig ge vit anställning till någon direkt efter avslutade studier, då är det praktik som gäller i ett halvår först, via AF. För varför ska han anställa en till med samma lön som mig, om det ändå är så att jag får göra jobbet (t.ex se till att hästarna blir jobbade trots att det regnar, jodå, det finns de tjejer som hoppat över motionen då när de varit ensamma, eller om jag ska stå och mocka 12 boxar när den andra mockar fem, eller om jag ska behöva gå efter och smörja selar/huvudlag för att det fuskats över? Då kan jag lika gärna vara ensam anställd i stallet, eller hur?)
Vad beträffande sjukanmälan är det ju så att där har alla ett eget ansvar, ringer du och säger att du är sjuk så måste ju en arbetsgivare tro på det, eller hur? Men många stannar hemma p.g.a lätt huvudvärk, mensvärk, träningsvärk o.s.v, tyvärr är det rena fakta.
Visst finns det säkert väldigt många duktiga tjejer som går naturbruksutbildningarna, det säger jag absolut ingenting om. MEN inom hästbranschen, oavsett diciplin, är det nog så enkelt att den som har godast referenser och erfarenhet får de bästa jobben, sedan spelar det ingen roll om denna person har hästskötardiplom. Och för att få referenser och erfarenhet är det bättre att ge sig ut i verkliga livet än att sätta sig på en skola i så fall, för det är i verkliga livet man vet om man verkligen är en bra hästskötare eller inte.