Hästleksaker?

snigelfarmor

Trådstartare
Har ni några tips på hästleksaker (förströelse) i boxen åt hästar.
Även i våra tråkiga vinterhagar kanske?

i våran hage som nu är utan gräs, brukar vi strö ut krossad korn eller havre så får de gå o "beta" där de hittar det.

/j

Sv: Hästleksaker?

Granar i julgransstorlek brukar vi lägga in ,även asp grenar ,killarnas fotbollar är också populära

Opumpade eller mycket löst pumpade bollar, typ fotbollar eller handbollar.

Annars är ju fri tillgång till hö eller halm en bra grej...

köpte en sån där orange boll som flyter på vattnet för båtarna (va heter dom nu igen) på ÖoB te min ena häst. Den leke rhan mkt med, fast den är upphängd i boxen. Han dunkar huvudet i den och ibland gnuggar han sig mot den

jag har en lick-it sten till min häst. Han älskar den, speciellt med körsbärssmak ;) Han har inga ovanor, och skule säkert klara sig lika bra uta men jag tyckte den var så rolig att jag köpte den ändå.

Häng upp grönsaker i boxen! Min häst älskar när man hänger upp en kålrot som han kan stå och gnaga på.

Hööks har något slags hästgodis "Manger Mate" som man hänger upp i boxen, i pepparmint och äppelsmak tror jag att det var.

Mvh Huntress :)

Gammal tråd som väcks till liv igen för jag behöver råd :p Kanske någon som kommit på flera roliga leksaker till hästen vid boxvila / sjukhage? Och var sjutton hittar man gran och sånt i skogen, trodde det var förbjudet att hugga ner sånt :angel: ;)

fiaskurken skrev:
Gammal tråd som väcks till liv igen för jag behöver råd :p Kanske någon som kommit på flera roliga leksaker till hästen vid boxvila / sjukhage? Och var sjutton hittar man gran och sånt i skogen, trodde det var förbjudet att hugga ner sånt :angel: ;)
En fördel är ju att när de flesta hästar får tag på ex. en gran så äter dom upp den ganska ordentligt så skogägaren kan inte identifiera den som sin gran längre :angel:

Ett annat älskade leksak är självfallet Happy Horse Ball, min kille älskar sin boll, fast handtaget har lossnat på ena sidan så han står och slår sig själv i huvudet med den nu för tiden :o

Jag tycker att en Likit är bra. Funderar även på att skaffa Horselyx. Fri tillgång på hö fungerar ju inte till alla hästar, men i hagen man kan ju sprida ut höt så att det tar längre tid att äta. Inne kan man använda ett hönät med väldigt små maskor. Det förlänger ju också ättiden. Dessutom vågar jag hänga det ganska lågt eftersom maskorna är så små att hästen inte kan fastna i det. (Har i alla fall inte gjort det hittills.)

Att lägga in en gran är jag tveksam till. Jag är rädd att de skall skada sig på de vassa grenarna.

Kolla om det inte finns något "färskt" hygge i närheten, där kan man ta granris. Annars kan man ju alltid fråga markägaren om det är OK....

ta en petflaska å gör lagomt stora hål i den häll i krafft skruva på korken å vips, hästleksak. Min pålla fatta direkt vad det handlade om så hon tillockmed bet tag i den å drämde den i väggen så att det sprutade ut godis :D annars så kan man ta en plastdunk å göra hål i, dela några morötter att lägga i. kan tillägga om petflaskan att jag hängde upp den vid en vägg för då tyckte hon den var roligast ;) :p

Borka skrev:
Jag tycker att en Likit är bra. Funderar även på att skaffa Horselyx. Fri tillgång på hö fungerar ju inte till alla hästar, men i hagen man kan ju sprida ut höt så att det tar längre tid att äta. Inne kan man använda ett hönät med väldigt små maskor. Det förlänger ju också ättiden. Dessutom vågar jag hänga det ganska lågt eftersom maskorna är så små att hästen inte kan fastna i det. (Har i alla fall inte gjort det hittills.)

Att lägga in en gran är jag tveksam till. Jag är rädd att de skall skada sig på de vassa grenarna.
Då har du aldrig sett en häst äta en gran med andra ord :D
Dom är bättre än ett sågverk :D
Dom brukar äta upp alla mjuka kvistar och dom lite tjockare nöjer dom sig med att skala av barren+barken ;)

Jag har en super duper bra sak..hehe

Det är en sån här hundleksak som är som en boll med hål i. Det e miningen att man ska stoppa i hundgodis i den så puttar hunden ut dte med nosen.

Jag tog med den till stallet och fyllde den med krafft..Min häst fattade direkt och rullade på den med mulen och åt upp krafftbitarna som ramlade ur :D

Superbra vid t e x boxvila!

Jag har även en lick it men hästen föredrar faktist bollen!

Visst finns den i hästform ocskå? Inte för att det är någon skillnad.

Jag måste lägga till en sådan på min önskelista för min kille älskar att rulla omkring med saker :p

Ja jag har för mig att dom finns i lite större format för hästar också..Men "hundbollen" funkar alldeles utmärkt :)

Dom är toppen! Jag har en likadan till mitt sto. Jag tror dom går att köpa på Börjes hundavdelning?

Såhär ser min ut, fast röd o gul:

5477.jpg

popeye skrev:
jag har en lick-it sten till min häst. Han älskar den, speciellt med körsbärssmak ;) Han har inga ovanor, och skule säkert klara sig lika bra uta men jag tyckte den var så rolig att jag köpte den ändå.

Oh, med körsbärssmak! :d Skulle jag skaffa en sådan skulle jag nog slicka upp den själv :p

Har aldrig sett sådan med körsbärssmak. Vart köper man dom?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
928
Senast: Lucifer
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka