Hästkostnader

Sv: Hästkostnader

Min halvblod som är en liten häst:

Kallhyra: 1300 kr
Hö: 11.5 kg/dag kostar 3 kr kg
Spån: 8 spånbalar/månad 65 kr balen

två mått betfor och två mått kornkross/ dag. (vet ej pris, kanske 300 i månaden?)

B-vitaminer, vitlökspulver, rappsolja, foderjäst.. (1500 kr tillsamans kanske)

Försäkring: ca. 1000 kr i månaden

Hovslagare: 1300 kr/ var 6 becka- varannan månad

träningar 400kr/gång- 4 gånger imånaden= 1600 kr

hyra av transport- 100 kr/dag.

utrustning: (fick med sadel och träns när jag köpte hästen) men har nog köpt utrustning för ca 15.000 kr till honom sedan nyårsafton när han kom...

Tandläkare någon gång om året, vaccination... osv osv

Sedan måste man ju alltid ha med i beräkningen att det kan komma oanade veterinärkostnader.

Njä, det sliter ju faktiskt att ha häst i stallet. Rimligen är det billigare att INTE ha djur i stallet, det gör att det håller sig snyggt länge. Underhållet ökar med djur i byggnaden, alltså blir det en kostnad även om man själv äger fastigheten.

Gratis var väl till att ta i, men jag tänkte nog mest på hyra av stallplats som blir gratis.

Sen kan jag hålla med om att det givetvis finns utgifter vid ev. renovering. Men tex staket o.dyl har vi haft samma i många år nu, när det väl ska bytas är det ju ingen jättesumma. Anser att det blir betydligt billigare än om jag tex skulle betala för stallplats varje månad.
Har i regel ingen el på staketen heller då vi har "rymningssäkra" hästar (diskussion om detta finns i andra trådar).

Men faktiskt så har jag inga större kostnader på stallet utan det kostade när vi väl gjorde ordning boxar o.dyl och än har vi ej haft några reparationer. Men som jag skrev tidigare så måste det ju alltid finnas en buffert för oförutsedda händelser.

har 2 hästar i eget stall.

Försäkring för 2 hästar i folksam 5350 kr per år, fölet har 15 000 liv,100 000 vet. ungponnyn har samma livvärde men har 50 000 vet.
Stall: gratis
hö:gratis (tar själv eller får av släktingen till min låtsaspappa)
foder går väl på mellan 300-500 per månad.
hovslagare: gratis eller 350 kronor eller den dyraste 500 kronor. alla utbildade och duktiga :d
vet: vaccinationer typ mellan 100-300 . beror på.
raspare tas ut varje år : kostar 500-1000 lappen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 472
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 416
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 973
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka